Een recente aanwinst (nou ja, recent, ergens oktober '14 of zo) is deze Mercury Tipo 33 Periscopio.
Het doosje vermeldt ook Märklin, door een later aangebracht stickertje. Die kom je wel vaker tegen, maar in dit geval zit er ook een stickertje op de onderzijde van het model. Die zie je niet zo vaak. Volgens Dr. Edward Forde in zijn boekje Classic Miniature Vehicles Made in Italy is Mercury een tijd lang in Italië importeur geweest voor Märklin. En andersom is Märklin in Duitsland distributeur geweest voor Mercury, zie ook dit bericht. En dit bericht op een Duits Märklinforum.
Die armoedig aandoende blisterverpakking is uit de nadagen van Mercury dat in 1978 het loodje legde. Decennia lang was Mercury in Italië het toonaangevende merk geweest voor autominiaturen, maar de concurrentie van Mebetoys en Politoys/Polistil was blijkbaar te heftig.
Mijn model zit nog in een doosje. Ik heb het op eBay van een Amerikaanse verkoper gekocht. Helaas zat de prijs met 24 euro net boven de drempel voor BTW. Nou vind ik dat beetje BTW niet zo'n drama, maar helaas wil PostNL ook nog eens iets van 9 euro afhandelingskosten hebben. Tel daarbij op dat wegens niet huis zijn het pakketje op een postkantoor een half uur van mijn huis werd gedropt (er is een postagentschap op 5 minuten) en je kunt je voorstellen dat ik heel even helemaal geen lol had van de aankomst.
Goed, de frustratie is inmiddels gezakt, hierbij nog wat foto's.