Tja, wat moet je hiervan denken :
De Standaard schreef:
"Alfa Romeo-garage legt de boeken neer
GENT - De Alfa Romeo-garage Van Steenkiste heeft de boeken neergelegd. De meer dan honderd jaar oude garage kon de schulden niet meer betalen. Er wordt al gesproken met een overnemer.
De Alfa Romeo-garage Van Steenkiste is een begrip in de Gentse regio. De garage werd in 1905 gesticht en is de oudste nog bestaande garage in Gent. In 1931 verhuisde de garage naar de Lange Violettestraat. Daar begon de familie Van Steenkiste in de jaren vijftig Alfa Romeo's te verkopen. In oktober vorig jaar verhuisde de garage naar een opvallend nieuw gebouw in de Koninginnelaan in Drongen, parallel met de Drongensesteenweg.
Het faillissement komt daarom als een verrassing. 'Je hebt nog zaken die goed draaien, maar daarom niet voldoende rendement halen. De opbrengsten moeten opwegen tegen de kosten, zo eenvoudig is het', zegt curator Koen Steenbrugge. 'Ik was ook curator van Culture Club. Iedereen was ook verrast dat die club failliet ging. De druk van de autoconstructeurs is ook niet te onderschatten. Je ziet her en der van die autopaleizen verrijzen, maar dat moet allemaal worden betaald. De Alfa Romeo-garage heeft een toonzaal van 500m².'
Maar net zoals in het Culture Club-verhaal zijn er al gesprekken bezig met overname-kandidaten. Dat bevestigt ook Thierry Inghels, zaakvoerder van de garage en zoon van Jacqueline Van Steenkiste, die tot voor enkele jaren mee de garage leidde. Als die overname rond komt, zou de garage opnieuw de deuren kunnen openen als een Alfa Romeo-garage. Van de elf werknemers zouden de meesten ook weer aan de slag kunnen.
Zaakvoeder Inghels zegt dat de garage nog goed draaide. Hij schrijft het faillissement toe aan een samenloop van omstandigheden. 'Ten eerste hebben we tegenslag gehad met ons oude gebouw in de Lange Violettestraat. Een eerste koper mocht de plannen die hij voor ogen had, niet uitvoeren. Hij haakte af. We hebben nu een tweede kandidaat-koper. Hij wacht op een bouwvergunning en koopt pas dan definitief het complex. Bovendien zijn we in een minuut tijd het merk Maserati kwijtgespeeld. We hebben die zaak in kort geding voor de rechtbank gebracht en hebben ze gewonnen. Maar dat sleept nog aan. Misschien keert Maserati wel terug. Ook zijn er enkele historisch gegroeide problemen opgedoken. We willen zo vlug mogelijk opnieuw starten met een nieuwe aandeelhouder. Dat is belangrijk voor onze klanten.'
Ook Inghels zegt dat de autoconstructeurs zwaardere eisen stellen. 'Zij willen dat de toonzaal volgens hun normen is gebouwd. Maar zij hebben ook eisen voor de ateliers, de vloer van de werkplaats en zelfs de verlichting. We hebben voor het gebouw ook iets meer uitgegeven dan we hadden gedacht. Daar komt bij dat je vandaag rechtstreeks een wagen kunt kopen bij een constructeur. Dat zet ook druk op de winstmarges.'
'Verhuizen moesten we hoe dan ook. Onze exploitatievergunning in de Lange Violettestraat liep tot eind 2013. Daarna konden we geen nieuwe vergunning meer krijgen. De stad wil alle garagebedrijven buiten de stadskern. We vonden een mooi stuk grond in Drongen en namen het risico.'