Pagina 1 van 4
Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 16:36
door bert
In Italiaans autoblad is vermeld dat vanaf 2006-2007 een nieuwe generatie V6 motoren
varierend van 2500-3400cc de niet geliefde en slecht ontvangen GM V6 zal gaan vervangen.
Deze motor zal in samenwerking met Maserati worden ontwikkeld.
Slechte nieuws is dat de 2200cc Fiat Croma motor ofwel GM motor de 4 cilinder van de toekomst is.
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 17:22
door AlfaBert
Zeker goed nieuws Bert....
Even een vraag aan je, beetje oftopic, maar het zou ook goed nieuws kunnen zijn. In een ander topic, zei je zo even tussen neus en lippen door dat de 8c wél gaat komen. Klopt dat? En hoe kom je aan die info? Het project was toch helemaal afgeblazen?
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 18:32
door Super72
'De nieuwe en niet geliefde GM V6'? Lijkt me nogal een premature uitspraak. Niemand van de pers heeft nog met deze 'Alfa' zespitter (die toch wezenlijk verschilt van het standaard GM-blok) kunnen rijden, laat staan het grote publiek. Dus hoe hij nú al 'niet geliefd' kan zijn is mij een raadsel. Bovendien: anderhalf, twee jaar om een splinternieuw (nog te ontwerpen?) motorblok productieklaar te hebben, is wel héél erg snel. Hoog 'de wens als vader van de gedachte'-gehalte, wat mij betreft.
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 19:21
door Adriano33
Zeer goed nieuws Bert, hopelijk word dat weer een juweel zoals onze klassieke V6-motoren.
@Super72: De reden dat ie niet geliefd is ligt bij het woord GM, menig alfist zit hier niet op te wachten.
Deels konden we er wel mee leven tot we een foto ervan zagen.
1 grote teleurstelling, de motorkap kan wat dat betreft gesloten blijven.
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 20:04
door Bert-155
Idd, als alleen die bult plastic nu eens verdween zou het 100 x beter zijn! We willen techniek zien
Re: RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 20:19
door GTV Boy
Idd, als alleen die bult plastic nu eens verdween zou het 100 x beter zijn! We willen techniek zien
Laat je hem toch eraf halen bij aflevering
kwestie van een paar boutjes.
Misschien zitten er wel chromen aanzuigbuizen onder...
Ik heb nog Alfa emblemen zat..
Re: RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 20:24
door Adriano33
Misschien zitten er wel chromen aanzuigbuizen onder...
Ik heb nog Alfa emblemen zat..
Ohw?? Is dat zo John?
6 stukkies plastic wat aanzuigbuizen moeten voorstellen denk ik eerder.
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 20:57
door bert
Het artikel komt uit Auto met een ietwat onbetrouwbare reputatie qua nieuws maar het is hoopgevend. Er wordt tevens gesuggereerd dat Ferrari met een nieuwe Dino V6 zal komen.
Met de GM L850 motor heb ik geen probleem maar een GM V6 is echt spugen op het merk.
Ongetwijfeld een goede motor maar qua basis en toleranties een GM product.
Een motor waar er minimaal 1.000.000 jaarlijks van de band lopen en Alfa is small potatoes.
Het moet gelijke trend volgen met de ontwikkelingen bij Holden en gezien de extreem lage
afname van Alfa Romeo heeft men waarschijnlijk vrijwel geen invloed op de toekomstige
ontwikkelingen.
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 21:11
door kroehlur
Van de AlfaBB:
daewoo-alfa....
So Alfa Romeo`s new premuim engine is a buy-in GM product. What a sad reflection on the state of individualism in this global corporate world. I am glad that the Jano`s and Merosi`s have passed before it came to this.
It may be high- tech, state of the art, accounts departement approved, but an ITALIAN ENGINE WITH SOUL it will never be!
My sources from the GM engine plant tell me that the `Alfa` version is just one more variation , and that the visual presentation (badge engineering) plus a few different mounting holes is about as different to the basic recipe as it gets.
I certainly hope that the engineering attitude has changed at GM- Holden since I was last involved with them. As a member of a company employed to problem solve for GM engineers, I once showed them a 105 Guilia crownwheel and carrier, pointing out the balance holes. They laughed, called it overdesigned, uneconomical , waste of resources. We then fixed their particular problem, a 500 gram out- of- balance diff carrier, by milling a huge hole opposite the one they had designed in for assembly purposes! A few weeks later their re-designed version came to us for checking; only 100 grams! Good enough for production.
In the local cars the 190kw version is red-lined at 5500rpm and several reports have suggested `soft` performance below 4000. This is a dual variable cam and intake length model.
I am also told that the blocks employ a cast-in thin wall liner that cannot be oversized or replaced, pistons are non removable from the conrods, and the rods themselves employ a broken split line and cannot be re- machined.
All this is common with their alloy V-8 engines which have had terrible on-going problems with oil consumption and bearings.
Ah- well , I guess we wont be restoring these in 30 years anyway!
So this is the way of the future? - An Italian car with its heart made by an American company in a far away Australian city by an anonomous, largely Asian refugee workforce, baptised with a Cross and Serpent and packed into a crate.
Even the Koreans can make their own V6s - Hyundai do... but wait , Daewoo dont.... they share the same engine as.... Alfa Romeo.
VS
En:
This engine will NOT be designed by Alfa Romeo at all. GM the Australian branch will be making an engine 100% FOR Alfa Romeo, just like they make one for Holden, Saab, etc.
Thus Alfa Romeo will take what they get. The press release NEVER said it will be made to an Alfa Romeo design. Alfa Romeo will simply choose one of the many cr@ppy options.
Now I fully understand many of you can find ways to accept this and many of you might love the GM engines ... but as one expert posted earlier (Vsharp's post) the GM engines that are sold in Australia are absolute rubbish and the warranty claims are enormous.
EVEN the so called wonderful new alloy 5.7 v8. No end of issues ... how they survive in the USA I do not know but there is absolutely no way in my life that I would by a GM product!@!
My uncle owns a Holden Commodore Ute with the 5.7 v8 and 6 speed (sourced from the Corvette, I believe) gearbox and the gearbox was fncked before he had put 30,000 km's on it ... thus had it replaced and then he was not happy with the new one and had them rebuild it, etc.
Thus do NOT mention quality and GM in the same sentence. Yep the engines might be cheap ... but there is a reason they are cheap ... and also there is a reason why a Holden Commodore has NO resale value when it is only about 5 years old. Think about that when you fork out for your new Alfa 159 and then have to scrap it, or sell it for less than a Hyundai in 5 years time.
Oh and by the way regarding the FIAT engine and no drama back then (turbolarespider's post)... well I was upset, but there is a difference. FIAT make 100% Italian engines, which means that fun and drive-ability are part of the design goals. (Oh and the most modern Alfa badged car I would own is a v6 156/147 as atleast the heart is still Alfa.)
Americans and Australians make engines to move an object called a car ... not to give it life!
Pete
Re: RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: za apr 16, 2005 21:23
door Bert-155
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: zo apr 17, 2005 09:44
door matra sports
Een Dino V6 ook ? Jeaahhhhhhh !!!
Re: RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: zo apr 17, 2005 11:29
door GTV Boy
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: ma apr 18, 2005 10:34
door Romeo
Tja een Alfa-Maserati-Ferrari V6 komt volgens mij voort uit gedachten over mogelijke synergieen. Een Maserati/Ferrari V8 zou qua ontwerp de basis kunnen vormen voor een V6. Maar dan wordt het een 90 graden V6, en die is breder dan een gebruikelijke 60 graden V6. En qua trillingen niet optimaal. En als je de hoek verandert is er wel erg weinig modulair uit te wisselen tussen de V8 en de V6, lijkt me.
De grote productieaantallen van de GM V6 zijn misschien geen nadeel. Jaguar krijgt/kreeg ook de motoren van de Ford-productieband met een gunstiger tolerantie.
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: ma apr 18, 2005 12:40
door bert
Van de V8 kan je ook een zeslijn maken en incorpereren van zoveel mogelijk bestaande
technologie zoals zuigers, kleppen, kleppentrein, nokkenasprofielen en lager model.
Je kan de boring gelijk houden und so weiter. Zeslijn is pracht concept. Draait zo mooi en
motor moet in lengte-richting worden ingebouwd met alle voordelen van dien. Dus zoals
Audi of achterwielaangedreven modellen.
TVR heeft ook van voorgaande eigen TVR V8 een zeslijn gemaakt.
90 graden V6 is niet echt slecht. Verzet meegeven aan kruktappen etc net zoals 90V6
Audi TDI motor.
RE: Zeer goed Alfa nieuws!!!!
Geplaatst: ma apr 18, 2005 15:56
door bert
't einde voor Arese......
De directeur van district Milaan is ontslagen en de nog resterende technici van Alfa gaan aan de slag bij Maserati. Het werk aan de GM L850 4 cilinder is gereed en men is zeer positief
over de basis GM motor en men heeft verbeteringen aan kunnen brengen.
De GM L850 4 cilinder schijnt echt een zeer goede motor te zijn.
Er wordt sterk vermoed dat het gaat om een definitieve transfer naar Maserati.
Het gerucht gaat nog steeds dat Alfa Romeo's met achterwielaandrijving zullen worden uitgevoerd.