Het moest er dan toch maar eens van komen. Het was voor mij altijd al een wens om met m'n semi-klassieker Alfa Romeo Sprint 1.7QV '88 (ja de zelfbiologisch afbreekbare de Ring te bezoeken.
Het Sprintje is zo standaard als wat alleen een paar aanpassingen zoals Koni's geel, verlagingsveren, RS-remschijven, OMP pads, BF Goodridge remleidingen, Pipercross open luchtfillters, Sparco sportstuur geven een racy gevoel. Voor de rest dus standaard, maar ik zie het dan ook als een project voor de komende tijd.
Dagje vrij genomen en wo 11 juni om ongeveer 12:00 afgereisd naar Nurburgring. Toeristenfahrt stond gepland tussen 17:15 - 19:30. Om 16:00 ingecheckt in het hotel en 20km rjiden naar het circuit. Was bewolkt maar droog. Kwam om 17:00 aan en gelukkig was het niet druk. Dit gaf mij dan ook de ruimte om het circuit beter te leren kennen. In totaal 2 rondjes gereden waarbij ik in een heel rustig tempo het circuit ben gaan verkennen. Na het eerste rondje te hebben gereden moesten we 45 min wachten op het vrijmaken van de baan na een ongeval met 2 motorrijders. Motorrijders zijn volgens mij op de baan vanwege verlies van mogelijke vloeistoffen extra kwetsbaar. Vraag me dan ook af waarom er dan geen aparte sessies voor motorrijders worden gehouden...
Ervaring op circuit
==============
- Circuit oogt kleiner en bochten zijn talrijker dan verwacht
- Ik was meer in m'n spiegels aan het kijken dan recht vooruit
- Onder dergelijke omstandigheden hoorde ik geluiden vanuit het onderstel die ik nog niet eerder had gehoord
- 2e ronde ging sneller voor het gevoel, al was ik op de Renault Megane na (dan ook ingehaald) overall de langzaamste
- Opvallend veel Engelsen op het circuit
- Een rondje circuit gaf me meer een kick dan verwacht
- Hoog Porsche gehalte op circuit
- De kleine 21km zijn eigenlijk zo om
Had een 4 ronden kaart gekocht en ga later dit jaar terug om de andere 2 te rijden, het zal nog een hele poos duren voordat ik dit circuit begin te leren kennen, ik vond dan ook sommige bochten en hoogteverschillen erg verradelijk. Ik was dan ook blij om heel bewust rustig mn ronden te rijden, ook al is het verleidelijk om gas te geven. Bij sommige inhaalmomenten van andere rijders had ik dan soms ook het gevoel dat ik zowat stil stond.
Al met al is het bezoeken van de Ring meer dan waard!! Tip ga wel doordeweeks en kijk op www.nuerburgring.de voor wanneer de Touristfahrten staan gepland.