Pagina 1 van 2

tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 13:17
door twan
gemiddeld duurt het bij mij -als mn auto een dag stil heeft gestaan- een minuut of 8 ongeveer voordat ie op temp. is.

ik kwam gisteren een 155 tegen en heb even staan babbelen met die jongen...bij hem is zn motor in 1 a 2 minuten op temperatuur zegt hij.
dus uhm dat borrelende geluid wat ik hoor uit die 155 is een waterkoker? :-s

Re: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 13:32
door Claasen
gemiddeld duurt het bij mij -als mn auto een dag stil heeft gestaan- een minuut of 8 ongeveer voordat ie op temp. is.

ik kwam gisteren een 155 tegen en heb even staan babbelen met die jongen...bij hem is zn motor in 1 a 2 minuten op temperatuur zegt hij.
dus uhm dat borrelende geluid wat ik hoor uit die 155 is een waterkoker? :-s
Heb je het dan over watertemperatuur of olietemperatuur?

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 13:40
door reijnaje
Dat zal wel over de watertemperatuur gaan. Aangezien de olie wat langer nodig heeft om op temperatuur te komen.... Je motor is dus na 8 minuten nog niet op temperatuur he!!

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 13:42
door Rees Cees
5 minuten, daarna trappen. gaat al 3 jaar goed.

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 14:01
door twan
watertemperatuur bedoel ik, olie zal nog een paar minuten extra in beslag nemen.

Re: RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 14:01
door Floor
5 minuten, daarna trappen. gaat al 3 jaar goed.
Die ford mag na 3 jaar weer weg zeker :wink:

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 14:48
door Romeo
Je kan in 5 minuten niet eens een grote pan soep warm krijgen! (en daar zit minder water in de in het koelsysteem, de massa van het blok zelf nog niet meegerekend) en qua rendement m.b.t. warmteontwikkeling is het voorbeeld minder vreemd dan het lijkt!

Dat zal wel een altijd terug kerend punt zijn tussen mensen die het geduld hebben en zij die niet gehinderd worden door enig gevoel voor techniek. :roll:

Re: RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 15:15
door Rees Cees
5 minuten, daarna trappen. gaat al 3 jaar goed.
Die ford mag na 3 jaar weer weg zeker :wink:
Nee de racewagen en met die ford rij ik al bijna 2 ton zonder problemen.

Re: RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 15:32
door AlfettaOwner
5 minuten, daarna trappen. gaat al 3 jaar goed.
Die ford mag na 3 jaar weer weg zeker :wink:
Nee de racewagen en met die ford rij ik al bijna 2 ton zonder problemen.
Met de 33 na 5 min al trappen :schrik:
Zit er dan een ander blok in dan de boxer?

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 15:56
door Cavolo
10 minuten rustig aan moet genoeg zijn om de meeste blokken op temperatuur te krijgen toch? misschien blokken met veel olie wat langer (luchtgekoelde porsches?) en klassiekers een minuut of 15.

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 16:19
door bert
Luchtgekoelde motoren zijn juist zeer snel op temperatuur en opereren ook bij een
hogere temperatuur. Moderne motoren zijn op temperatuur als de koelvloestof normale
temperatuur bereikt. Met 16V motoren zoals in 155/156 etc. kan snel de zweep erover.
10 min max. bij extreem koud weer.

Alleen Nord moet rustig worden behandeld vanwege de natte voeringen.

Re: RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 17:33
door Rees Cees
Met de 33 na 5 min al trappen :schrik:
Zit er dan een ander blok in dan de boxer?
ja met een 16v boxer, ws een goed blok en het zijn echt alleen mijn ervaringen. volgens mij draait de motor alleen kapot bij geen goede smeering (in mijn geval dan). :wink: :wink:

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 17:55
door Michel
ik laat m'n 33 nog liever koud 4000 rpm doen (als 't niet anders kan) met 1/4 gas, ipv 3000 rpm met volgas. want da's 't slechtste van al !

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 18:09
door Rens 1.7QV
maar om even terug te komen 1 a 2 minuten is erg kort en ongeveer 8 minuten is wel normaal als dan je koelwater op temperatuur is. Let wel nog niet voldoende warm.

Rens

RE: tijd motor koud -> warm

Geplaatst: vr jun 03, 2005 19:31
door Mathijs Spider 2000
Een motor (elke) is pas goed op werktemperatuur als je +- 20km of 20 minuten heb gereden. Hierbij moet je maximaal 50% van het maximale toerental aanhouden en dan niet met volgas naar die 50% maar op een normale manier (1/4 gas geven). Alle metalen delen (krukas e.d.) zijn daarna goed opgewarmd en de ruimte tussen de diverse delen zijn dan minimaal. Dan kun je pas doen met de motor wat je wilt.