Faab22

Alfa 33, nog wel verstandig?

do jun 09, 2005 13:43

Een vraagje.

Een jaar geleden was ik een troste bezitter van een Alfa 33 1.4.

Jammer genoeg is op een gegeven moment mijn schakelbak kapot gegaan, en er werd door iedereen gezegd dat, dat een dure grap was. Met pijn aan mijn hart heb ik mijn AR dan ook naar de sloop gebracht.

Nu is mijn vraag is het nog wel verstandig om een Alfa Romeo 33 te kopen, omdat ik van zoveel mensen de waarschuwing krijg om het niet te doen. Zelfs van Alfa garages.

Maar eenmaal AR 33 gereden, wil ik niet meer anders.

Hoe denken jullie erover, is het verstandig om vandaag de dag nog een AR 33 te kopen, of is gewoon te riskant. Want ik ben geen sleutelaar. Ik wil gewoon lekker rijden.

Graag jullie mening.

Fabian.

reijnaje
Guru
Guru

RE: Alfa 33, nog wel verstandig?

do jun 09, 2005 13:56

Als je een goede weet te vinden is het zeker een leuke auto. Maar het wordt wel steeds moeilijker een goede te vinden. Als je gaat kijken met een kenner en de aandachtspunten die hier op het forum te vinden zijn (onder kopje "Aandachtspunten") in je achterhoofd kom je al een eind.

Een 33 is verder een van de laatste auto's waar je zonder al te veel speciaal gereedschap aan kunt werken (geen dure computers om storingen uit te lezen etc.).

Als je niet bezuinigt op het onderhoud (netjes beurten geven, op tijd distributieriemen laten vervangen enzo) kunnen ze veel kilometers meegaan hoor.

Maar waarom eigenlijk vanwege een kapotte versnellingsbak een auto naar de sloop te brengen? Voor een paar tientjes kun je een gebruikte via marktplaats ofzo kopen die iedre garagist er in een middagje onder heeft hangen. Of was er meer mis mee?

MarcoSprint
Full Member
Full Member

do jun 09, 2005 13:59

Tja, de 33 begint natuurlijk aardig op leeftijd te raken. De jongste exemplaren zijn zeker 10 jaar oud, dus daar horen ook de nodige gebreken bij. Maar ik weet zeker dat wanneer je een beetje kritisch zoekt je best een mooi exemplaar kunt vinden. Ik zie hier regelmatig mooie 33-jes voorbij komen, met soms best lage kilometerstanden. Ik rij zelf een 33 1.7 16V uit 1994 en heb er zeker niet meer problemen mee dan met een andere auto. Ik heb ook onder andere Ford, Rover(mini) Peugeot en Renault gereden, en daar had ik veel meer problemen mee dan met mijn Alfa, en dat waren echt niet altijd oude wagens. Maar wees wel kritisch bij je zoektocht, er zit uiteraard genoeg rotzooi tussen. Als je zoekt hier op het forum vind je genoeg aankooptips. Succes ermee. Ciao!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 09, 2005 14:50

Faab22, zoals de anderen al aangeven, een 33 kan enorm betrouwbaar zijn, Tommaso van dit forum heeft er nu zelfs al 350.000km met zijn originele motor mee gereden.
Over het algemeen is een 16v wat kritischer wat onderhoud betreft, een 8v (1.7) is dan misschien een veiligere keuze, en niet zo heel veel langzamer.

Maar het belangrijkste is dat je een 33 uitkiest met een duidelijke en nette onderhoudshistorie! Die historie maakt of breekt een auto, een 33 is nu eenmaal gevoelig voor een tekort aan onderhoud. Is dit wel netjes uitgevoerd dan heb je een prachtige betrouwbare 33.

Mijn laatste 33, een 16v, nu van MarcoSprint, was vanaf nieuw dealeronderhouden, en dat merk je!!! Stap anders ook eens naar een dealer die een goed onderhouden 33 heeft staan, gewoon om het verschil te voelen.

Succes
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

tis een sprint
Guru
Guru

do jun 09, 2005 15:26

en die 8v klinkt meteen een stuk leuker ;)
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 09, 2005 15:40

Een *v klinkt leuker?????? :?

Nog een tip, de SW's zijn over het lagemeen iets monder roestgevoelig.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Faab22

do jun 09, 2005 15:52

Bedankt voor jullie reacties

Aan je versnellingsbak zit een lange stalen pin naar je motor! Die was gebroken. Volgens de “kenners” moest eerst heel de motor eruit voordat ze bij die pin konden komen.

Ik kon mijn pook helemaal rond draaien! Ik kon hem alleen nog maar in zijn 2 zetten.

Het materiaal was ook niet duur, maar alleen de man-uren i.v.m. de motor eruit halen, ging veel geld inzitten. Vandaar dat ik eigenlijk had besloten hem naar de sloop te brengen. :cry:

Ik heb ook gehoord dat de 1.7 motoren beter zijn dan de 1.4! Geen idee waar het verschil in zit.

Ik ga wel even veel research doen, en goed zoeken naar een knap bakkie.

Verders nog tips

Floor
Guru
Guru

Re: RE: Alfa 33, nog wel verstandig?

do jun 09, 2005 16:34

Aan je versnellingsbak zit een lange stalen pin naar je motor! Die was gebroken. Volgens de “kenners” moest eerst heel de motor eruit voordat ze bij die pin konden komen.

Ik kon mijn pook helemaal rond draaien! Ik kon hem alleen nog maar in zijn 2 zetten.
Toch niet het beruchte clipje van 5 eurocent he :oops:
Oo==v==oO

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 09, 2005 16:43

Toch niet het beruchte clipje van 5 eurocent he :oops:
Dat zal toch niet zeker? Die kun je van onderaf zelf vervangen. Als de uitlaat koud is en met een betje gemartel is dat goed te doen.

Ruud33 16V

do jun 09, 2005 20:07

Nou Faab, ik denk dat het best mogelijk is een goede 33 te vinden al wordt het idd steeds moeilijker. Ik ben momenteel aan mijn 3e 33 bezig. De eerste was echt goud. Super, nooit geen gekke dingen mee gehad. De tweede was een ramp en was meer kapot dan heel en heb hem daarom maar een half jaar gehad. De derde is een goedkoop exemplaar maar met weinig km's en een redelijk sluitende onderhoudshistorie. Mijn filosofie is dat ik door de wat lagere aanschafprijs idd wat meer speling heb om ond kosten op te vangen. Hij gaat komende week weer met slechts enkele kleine dingen door de apk en ik kan weer een jaar tuffen. Ik zou idd oppassen met 16v ers omdat die toch vaak sportief zijn bereden en het schijnt idd dat een 1.7 betrouwbaarder wordt gevonden dan een 1.4 maar dit kan uiteraard per exemplaar verschillen en hangt idd erg af van historie en onderhoud en de manier waarop er mee omgegaan is. Dat SW's minder roesten dan hatchbacks is nieuw voor mij maar het zou uiteraard kunnen. Ik zou zelf altijd proberen een zo nieuw mogelijk exemplaar te bemachtigen en goed op de punten letten bij aankooptips. Let ook echt goed op roestvroming aan de onderkant. Succes.

wobbut
Advanced Member
Advanced Member

do jun 09, 2005 22:44

Ik zou nog een paar jaar wachten, dan zijn alleen de goede 33's nog over... :wink:

Zonder gekheid, het gaat hard achteruit met het aantal 33's in Nederland. Op de site van het 33 register staat een overzicht van de afgelopen vijf jaar; van dik 20.000 naar ruim 5.000. Als je ff doorzoekt moet je echt wel een goede kunnen vinden, niet te snel tevreden zijn, er worden er genoeg aangeboden. Ben trouwens erg tevreden over mijn 1.4 blokje, absoluut geen problemen mee gehad. Staat of valt natuurlijk ook hoe je d'r zelf mee omgaat. Met de hele auto nog geen problemen gehad trouwens, afgezien van het vervangen van de gehele koppeling rond 100.000km, maar dat reken ik onder reguliere slijtage :lol: .

Wat mij betreft, absoluut verstandige keus dus. Zie maar es ergens anders zoveel rijplezier te vinden!

Succes,
Robbert
Mito 1.4 MA TCT '10

Luc33
Guru
Guru

do jun 09, 2005 23:23

Een 33 is in mijn ogen echt een geweldige wagen. Ik sleutel er graag aan en heb ook al veel 33's onder handen gehad. Ik ben met 33's begonnen omdat ik van die auto's meer wil leren. Bovendien vind ik het geluid echt geweldig.

Maar!

Ik denk dat de 33 een auto is die je met zorg moet berijden/onderhouden als je er lang en optimaal van wil genieten. Dat betekent in mijn ogen dus ook zelf kennis van de auto ontwikkelen. En daarvoor moet je mijn inziens technisch aangelegd zijn, of de intentie hebben om dat te worden. Aangezien de daling van het aantal 33's ( met discutabele meetmethodes ) denk ik dat een 33 steeds meer een liefhebbersauto begint te worden.

Als je een Alfa wilt hebben zonder de technische rompslomp denk ik dat je aan een 33 een verkeerde hebt. Ik zou dan eerder kiezen voor een Alfa 145 / 146 met boxer of preferabel een Twinspark motor. Als het budget dit toelaat natuurlijk want deze zijn wel iets duurder in aanschaf.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Maxtor
Guru
Guru

do jun 09, 2005 23:50

Een *v klinkt leuker?????? :?

Nog een tip, de SW's zijn over het lagemeen iets monder roestgevoelig.
Niks van gemerkt, de type 1 is nog een stuk harder dan de type 2 SW :wink:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 11, 2005 09:19

33 wat mij betreft een prima wagen
ik had een 33 1.4 uit 92 met 92000 op de teller
afgezien van het reguliere onderhoud nooit problemen mee gehad
super belangrijk rustig warmrijden maar dit is geen nieuws meer :wink:
mijn zoon rijd er nu alweer een jaar in zonder problemen.
wel had ik er een squadra chip in gemonteerd dit geeft geweldige motoreigenschappen. :D

roest gevoelig ? als je een keer per jaar de bodem goed onderhoud is er normaal gesproken geen enkel probleem.
in het oosten zie ik nog voldoende 33 staan met een dikke ton op de teller dus het zou een keer moeten lukken een goede te krijgen..
groot voordeel al eerder vermeld je kunt er lekker veel zelf aan doen dus das voordelig!!

grt rogeralfa
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

ikke
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 12, 2005 21:41

een 33 dat is tenminste nog autorijden, geen onzin in de auto, en inderdaad alles te zelf te fixen, gewoon ff een goede vinden, en een beetje geluk hebben. :lol:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”