Pagina 1 van 4

Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 10:22
door Alfa-Corazon
Zoals waarschijnlijk iedereen heb ik wel eens gehoord van de beruchte 3.5 V6 12V van SaVaLi.
Een heerlijke sportmotor. Ik zal de driedaagse reis naar een autobeurs in Italië met de GTV6 3.5 (met drie man!) van Tom niet snel vergeten.

Echter, nog nooit eerder heb ik iets vernomen van de 3.1 V6 12V SaVaLi.

Ik vermoed dat het een standaard 3.0 V6 12V is met standaard overmaats bussen en zuigers.
Het gerucht gaat dat de SZ ook met deze configuratie is uitgevoerd.

Kan iemand mij meer vertellen over deze motor?

Bij voorbaat dank.

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 11:22
door Alessandro
Hmmm ik heb altijd begrepen, dat het een 2.5 is met de boring van de 3.5 (100mm?) Oftewel een korte slag 3.1, i.p.v. een lange(re) slag 3.0.... :-k

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 11:54
door Gtvco
Er staat mij i.d.d. ook iets van bij dat de 3.1 een opgeboorde 2.5 is.

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 12:08
door Harry Tijssen
Er staat mij i.d.d. ook iets van bij dat de 3.1 een opgeboorde 2.5 is.
Klopt, grote nadeel is dat deze blokken problemen hebben met de koeiling, zelfs de speciale
koppakkingsset helpt daar niet tegen. De wanden van de koelingskanalen schijnen te dun te zijn
waardoor het koelingsprobleem ontstaat heb ik mij laten vertellen.
Wij hebben binnen ons SCARB 155-register nog 1 originele rijdende SAVALI 3.1 V6, gaat hier om een WB.
Er heeft destijds in Autoweek ook een testverslag ingestaan over deze 155.
Een ander registerlid heeft er vorig jaar eentje gesloopt waarvan de motor nog wel liep meen ik.
Verder heb ik horen waaien dat er nog eentje in het land rond moet rijden, ik heb deze echter nog niet
kunnen traceren.

Een aantal jaren terug hadden we binnen het ARTC-155 4 originele SAVALI's rondrijden.
Er was 1 eigenaar die destijds het allerlaatste nieuwe blok van de plank heeft gekocht bij ome Sam.
De koets is al terziele en de motor ligt in het vooronder van de hierboven besproken SAVALI.

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 16:25
door Robkg
Er is nog 1 nieuwe motor over. En die auto die vorig jaar gesloopt is, daar loopt de motor niet meer van. Hij is wel uit de auto gehaald en ligt bij iemand te wachten op reparatie.

De 3.1 V6 is een echte koppel motor, lage toeren dus. Bij een 3.1 hoort daarom ook een speciale ´lange´ versnellingsbak. Wwaarmee het hoge koppel meer tot zijn recht komt en welke de auto een hoger topsnelheid en lager brandstof verbruik geeft.

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 17:56
door hoornstra
Nog een bekend, zie dibrootje

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 21:31
door alfafox
Er is hier in Axel,door Cito,indertijd een nieuwe 75 3.0 verkocht.
Deze motor was door SvL vergroot naar een 3.2 met Cosworthzuigers e.d.
Dus geen 2.5 naar 3.1....
Staat nog een verslag in een Autovisie van toen van zo,n 75 met een 3.2.

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 21:53
door Harry Tijssen
Oke, ik had wat duidelijker moeten vertellen dat het in het geval van de 155 wel zo was.
Die is namelijk af fabriek alleen maar met een 2.5 V6 geleverd.
Voor de 164 3.5 SAVALI heeft men ook een 3.0 als basis gebruikt.

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 21:57
door giuliettaevo
Dus geen 2.5 naar 3.1....
:?

De 3.1 is zekers ook gebouwd op basis van de 2.5 hoor. de 155 is daar al een voorbeeld van.

De 3.0 als basis is ivm de grotere kleppen en kanalen natuurlijk wel leuker..

Overigens wordt er hierboven gezegd dat de 3.1 een koppelmotor zou zijn, dat is in vergelijking met de 2.5 wel waar natuurlijk maar ik vermoed dat een gewone 3.0 van onderuit toch iets meer doet, dit door de langere slag... :)

De zuigers van een 3.1 op 2.5 basis zijn anders als die van een 3.5 overigens, het pistonpengat zit in ieger geval op een andere hoogte. Of de bovenkant van de zuiger ook anders is weet ik niet.

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 22:45
door Stoplicht
michel75 heb er nog een toch??? :wink:

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 22:47
door Alfa-Corazon
Wie zou ik hierover het best kunnen bellen bij Sam van Lingen?
Mogelijk zit daar iemand die nog weet hoe het zat en wat de zwakke en sterke punten van de motor zijn.

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 22:49
door Robkg
Nog niet zo lang geleden heb ik gesproken met Louis, en de 3.1 v6 is altijd gebaseerd op de 2.5 v6 over een 3.2 hebben we het niet gehad.

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: wo sep 23, 2009 22:53
door Andretti Molletti
Wie zou ik hierover het best kunnen bellen bij Sam van Lingen?
Mogelijk zit daar iemand die nog weet hoe het zat en wat de zwakke en sterke punten van de motor zijn.
Inkoppertje Roy: F van Lingen, Fred voor zijn vrienden ;) De vader van deze motoren!!

Overigens rijden Rob& Jolijn ook op dit forum (Rob & Schummi) ook een GTV6 3,1... zeker weten!

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: do sep 24, 2009 08:20
door ALFAHEIDA
Wie zou ik hierover het best kunnen bellen bij Sam van Lingen?
Mogelijk zit daar iemand die nog weet hoe het zat en wat de zwakke en sterke punten van de motor zijn.
Even een belletje naar Lui, Fred is daar meestal 's ochtens wel. Of je rijdt er even heen op een onbezonnen moment.
Fred verteld je er graag over denk ik.

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

Geplaatst: do sep 24, 2009 08:37
door ronald
Klopt, ik heb met Fred een tijd geleden staan praten over onze oude Thema 3.5... Kon zich toch wel het een en ander herinneren! :lol: