Pagina 1 van 2
Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: zo mar 07, 2010 11:47
door Franswa
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: zo mar 07, 2010 12:00
door Alfavaganza
Hm... hij heeft wel een zeer eenzijdige kijk op de autowereld. Natuurlijk, het zou zeker mooi zijn als Alfa weer eens wat in de racerij ging doen en dat heeft uiteraard wel wat invloed op de status van het merk, maar de racerij is absoluut niet alles. Dat Alfa's altijd als broodjes over de toonbank vlogen en dat alles nu opeens finaal instort is gewoon niet waar. De laatste boost kwam met niet in 1993, met het grote DTM-succes, maar met de introductie van de 156. Een redelijk betaalbare auto die zowat iedereen echt mooi en trendy vond, in exact het juiste segment. Dat is volgens mij een van de problemen nu, een te groot gat tussen de 147 en de 159. De 147 voelt voor velen te klein, maar de 159 is weer te duur.
En de vergelijking met het SEAT van vroeger raakt echt kant noch wal.
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: zo mar 07, 2010 18:23
door Patrick
Niks mis met de column van Frans.
Het is zijn mening. Niets meer, niets minder.
Daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.
Zijn mening is samengesteld uit zijn eigen ervaringen in autoland.
Hij heeft al 30 jaar een garagebedrijf in Nijmegen waar sinds een jaar of 10
als specialisatie voor Renault is gekozen. Daarvoor was het Alfa wat de klok sloeg.
In de kantine hangen overigens nog steeds uitsluitend Alfa posters, dat zegt wel iets.
Omdat hij helemaal verslingert is aan racen (professioneel) is hij van Alfa overgestapt op Renault.
Alfa stopte indertijd met racerij op niveau, dus moest hij kiezen.
In de tachtiger jaren reden er heel veel Alfa's in het Nijmeegse, dat was voor een belangrijk deel zijn verdienste.
Hij had het destijds in de vingers zijn doelgroep perfect te bereiken, nam in de weekenden een nieuwe Alfetta Berlina mee
en parkeerde recht voor de deur van the place to be in die tijd, Le Magnifique. Had pen en papier bij zich en de bestellingen stroomde binnen
Het weekend erna kwam hij met een Alfetta GTV en weer schreef hij, geniaal!
Ik weet dat hij idolaat is van de achterwielaangedreven Alfa. Dat zal altijd zo blijven
Gezien deze achtegrond kan ik me zijn mening wel voorstellen.
Dat heet toch emotie?
Patrick.
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: zo mar 07, 2010 19:00
door Dominic
Frans verschuur is een van de weinige mannen in de autosport die er ook geld aan verdiend.
Als iemand als Peter van Merkestijn zijn team in de handen legt van Verschuur,dan wil dat wel iets zeggen.
Veschuur is ook iemand die zo'n 'type"als Verstappen weer gemotiveerd krijgt om in een racewagen te stappen.
Kampioenschap volgde, wil dus zeggen dat de man weet wat hij doet,
daarom heeft hij alfa op het juiste moment ook een slinger gegeven.
Als hij dan op laat schrijven wat eigenlijk de meeste denken vind ik dat heerlijk om te lezen.
Hij geeft heel goed het gemis weer wat de meeste echte alfa liefhebbers ook voelen.
Is eigenlijk ook wel grappig als je met dit soort mannen (er zijn ook best veel Porsche teambazen bij die zo denken)
spreekt, dat zij qua emotie en enthousiasme zo weer met alfa in zee zouden gaan.
Leuke gedachte
Re: RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: zo mar 07, 2010 19:54
door Patrick
Hij geeft heel goed het gemis weer wat de meeste echte alfa liefhebbers ook voelen.
Prachtig verwoord en zooooo waar.
Patrick.
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: zo mar 07, 2010 22:36
door flyingstar
Best veel emotie in die artikel. Een tikkeltje teveel als je mij vraagt. Dat Alfa nu hetzelfde imago heeft als SEAT in de jaren 80 is waanzin!
Ik begrijp zijn punt en wil dat Alfa Romeo terugkeert naar de circuit. Ik denk dat veel mensen bij Alfa dat willen... Maar als we terugkijken naar het einde van de 156, er was geen opvolger voor de ETCC. De 159 was te zwaar. Er was toen al de plan om de 147 in te spelen, maar het kon gewoon niet. Het was ook de plan niet van Kalbfell toen - hij was meer gefocussed aan kwaliteit, en terecht.
Dat Alfa Romeo het goed deed in de jaren '90 had inderdaad deels te danken aan de successen op de circuit met de 155 en 156. Maar ook grotendeels door design en engineering. Alfa Romeo was de eerste om weer horizontale stylingselementen te gebruiken op de voorkant met de 156. Het keuze van echt metaal op de handgrepen was prachtig. En de introductie van de JTD motor... de concurrentie moest snel reageren. Maar het formule was niet perfect. Met name veiligheid was iets waar Fiat en Alfa heel lax in waren. Vergeleken met andere merken zoals Renault met de Megane, bouwde Alfa auto's die veel minder goed presteerde in de EuroNCAP. Pas met de introductie van de 159 is dat aangescherpt. Maar het was te laat: iedere moderne auto scoort goed in de EuroNCAP.
De management bij Alfa is ook een zwaar probleem geweest. Iedere paar maanden een nieuwe interim CEO met een andere kijk en agenda is waardeloos (kijk naar de success met Lancia, Francois heeft daar als CEO lang gezeten en iets kunnen opbouwen). Talent loopt weg vannuit Alfa en beland bij andere merken. Kijk naar Audi met hun design afdeling - veel talent van Alfa. In feit de nieuwe Audi's lijken veel op de 156 met name meer emotie en de grotere grille, zelfde geldt voor VW.
In het kort, Alfa moet: 1 CEO voor de komende 10 jaar, kwaliteit, veiligheid, eigen design & terug naar de circuit! En niet proberen meer dan 180k te bouwen, want dat lukt niet!
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: ma mar 08, 2010 00:13
door Rainier155
Roep ik al jaren dat de marketing afdeling van Alfa (lees Fiatgroep) dramatisch is, daar valt inderdaad het terugtrekken uit de racerij ook onder.
Sowieso is de marketing van bijv. de Duitse merken stukken beter, op de welbekende verjaardagsfeestjes hoor je mensen nog steeds over roestende alfa's in de folder praten, terwijl Opels wat dat betreft ook een aardige reputatie hadden, maar daar hoor je niemand over,
sterker nog grote kans dat een groot gedeelte van de feestgangers een opel rijden.
Kortom ik kan me wel vinden in de uitspraken in de column.
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: ma mar 08, 2010 07:55
door Dinky Boy
Mooi verhaal maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een paar zaken door elkaar worden gegooid:
Dat mag de marketingafdeling in Italië, die bedacht heeft om zich uit de autosport terug te trekken, zich zeer aanrekenen.
Hebben de
marketeers dat bedacht? Als dat zo is, dan was dat mogelijk een wijs advies: "we hebben geen model dat competitief te maken is, dus laten we onszelf niet voor joker zetten door in de achterhoede mee te rijden." Misschien was het besluit afkomstig uit een andere hoek, van de immer Alfa-adorerende (not) Fiat-rekenmeesters bijvoorbeeld.
Veel belangrijker is dat de Giulietta nu goed gaat scoren. Dat testers, de verkopers, de techneuten en vooral: de eerste kopers, zeggen: "ja, met déze auto beleef ik het echte Alfa Romeo gevoel!"
Die racerij is allemaal wel leuk, maar als het basisproduct niet deugt is het gewoon weggegooid geld. Erger nog: je maakt jezelf voor het grote publiek ongeloofwaardig. Dat lukt je binnen een half jaar als het moet en kost je tien jaar om te herstellen.
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: ma mar 08, 2010 09:09
door tommaso
Had die column ook gelezen.
Frans heeft altijd een lekkere duidelijke mening.
Wel een teken aan de wand dat een Frans Verschuur maar ook een Madeno tegenwoordig Renault voeren.
Renault brengt tegenwoordig hele sportieve auto's uit en zet deze ook in in de merkencups of in de rallysport.
Krijg je toch een ander beeld van zo'n merk.
Fiat doet helemaal niks meer op autosportgebied buiten het Ferrari merk.
Die rijden wel gewoon F1 en hebben de Ferrari Challenge en bouwen auto's voor GT2.
Zou dat allemaal ten koste gaan van de andere Fiat merken?
Zelfs Abarth heeft na de eerste successen met de Grande Punto S2000 de international rally sport verlaten en rijden alleen nog in Italie.
Hoop dat Fiat wakker wordt en weer iets in de autosport gaat doen want zo holt het imago terug.
Heb de tijd van de DTM nog meegemaakt toen je met al je Alfa collega's op een rode tribune plaatsnam om je rode Alfa's aan te moedigen.
Of in de ETCC tijd op een rood gekleurd Monza Tarquini kampioen zien worden.
Re: RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: ma mar 08, 2010 16:09
door Super72
Die racerij is allemaal wel leuk, maar als het basisproduct niet deugt is het gewoon weggegooid geld. Erger nog: je maakt jezelf voor het grote publiek ongeloofwaardig. Dat lukt je binnen een half jaar als het moet en kost je tien jaar om te herstellen.
En voor wat betreft Seat: de fabriek heeft alle autosportactiviteiten m.i.v. dit jaar gestopt. De nieuwe directeur is een groot voetbal-fan en dus gaat alle sponsoring voortaan naar het voetballen. Raar? Tja, zeg het maar. Wereldwijd trekt voetballen héél veel meer toeschouwers dan de racerij. En als het je uitsluitend om naamsbekendheid te doen is, hoeft het niet eens zo'n gekke gedachte te zijn. Maar voor de liefhebbers is het een spijtige ontwikkeling.
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: ma mar 08, 2010 17:58
door BugAlfa
Ik hoop dat ze met de Giulietta terugkeren naar de Wtcc ;
Eigenlijk 'n buitenkansje voor Alfa : Wrc Rally & Wtcc gaan zelfde 1.6 turbo motoren toepassen in 2011 :
Alfa in Wtcc & Abarth in Wrc maakt de investering minder én rendabeler .
Mogelijk ziet bvb. BMW wtcc & Mini Wrc alsook Peugeot wtcc & Citroen Wrc ook wat in die Combi en er zijn er nog mogelijk Seat & VW, Chevy & Opel, Nissan & Renault, Volvo & Ford ...
Nu staat Seat nog lang niet waar ze wensen en Alfa niet waar Seat over 30 jaar stond enigszins genuanceerder mag wel maar ik begrijp de frustratie van Frans Verschuur wel om Alfa lijdzaam het terrein vd toerwagens zomaar te laten voor wat het is . Renault is 'n vb idd. die verkopen gewoon massa's raceauto's op 'n rendabele manier en continuiteit is gegarandeerd . Fiat groep stort zich ergens op en na aanvankelijk succes laten ze de boel op z'n beloop om er nadien de stekker weer uit te halen, zo verging het het Wtcc verhaal, Abarth in IRC, 147 cup en ik vrees dat Abarth 500 trofeo ook die weg op gaat na 2011 ...
Re: RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: ma mar 08, 2010 23:10
door Tazio Novante
Die racerij is allemaal wel leuk, maar als het basisproduct niet deugt is het gewoon weggegooid geld. Erger nog: je maakt jezelf voor het grote publiek ongeloofwaardig. Dat lukt je binnen een half jaar als het moet en kost je tien jaar om te herstellen.
Ik kan me nog ervaringen met een 155 herinneren waarmee geraced werd. Geloof dat alle ophangingsdelen wel een keer afgebroken zijn. En je maakt mij niet wijs dat een Chevy Cruze in de racerij is beland omdat het basis product overloopt van het race DNA..........
Maar wat dat betreft kan ik ook alleen maar Renault complimenten geven. Die zetten hele scherp geprijsde en blijkbaar zeer leuk sturende Sportmodellen neer. Het is alleen de vraag of ze daar het geld mee verdienen en kopers voor de volume modellen mee trekken.
En zeg het maar. Je bent ineens directeur van Alfa. Geen idee hoe en wat ik zou moeten doen om én leuke auto's te bouwen én ook nog geld te verdienen.
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: di mar 09, 2010 07:23
door Engine
Hij heeft een beetje gelijk, maar om nu met Seat te vergelijken?
Seat zit ook op de schopstoel omdat de verkopen nog NOOIT op het niveau zijn geweest wat VAG ermee wil; zelfs niet door het design (de Silva) en het imago van Alfa na te doen.
Ik zie eigenlijk eerder Seat verdwijnen dan Alfa.
Re: RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: di mar 09, 2010 10:07
door Alfavaganza
Die racerij is allemaal wel leuk, maar als het basisproduct niet deugt is het gewoon weggegooid geld. Erger nog: je maakt jezelf voor het grote publiek ongeloofwaardig. Dat lukt je binnen een half jaar als het moet en kost je tien jaar om te herstellen.
Ik kan me nog ervaringen met een 155 herinneren waarmee geraced werd. Geloof dat alle ophangingsdelen wel een keer afgebroken zijn. En je maakt mij niet wijs dat een Chevy Cruze in de racerij is beland omdat het basis product overloopt van het race DNA..........
Maar wat dat betreft kan ik ook alleen maar Renault complimenten geven. Die zetten hele scherp geprijsde en blijkbaar zeer leuk sturende Sportmodellen neer. Het is alleen de vraag of ze daar het geld mee verdienen en kopers voor de volume modellen mee trekken.
En zeg het maar. Je bent ineens directeur van Alfa. Geen idee hoe en wat ik zou moeten doen om én leuke auto's te bouwen én ook nog geld te verdienen.
Probleem van de standaard 159 is natuurlijk in de eerste plaats het overgewicht van de bodemgroep. Of dat nou zo makkelijk is aan te passen voor de racerij... ?
Aan de andere kant, als je naar de DTM kijkt, hebben de racers uiteindelijk nog maar bar weinig te maken met de straatauto's, dus waarom niet zou je zeggen.
En waarom geen MiTo-cupauto ontwikkelen als aansluiting (hoewel het voor een echte aansluiting rijkelijk laat is) op de 147-cup? Daarbij kan je in ieder geval niet van andere merken verliezen
Maar je hebt gelijk dat het erg makkelijk is om vanaf de zijlijn te gaan schreeuwen dat het anders moet.
RE: Column van Frans Verschuur over Alfa Romeo
Geplaatst: di mar 09, 2010 10:29
door LENZ
Door deelname van Lada aan het wtcc, is de verkoop ook flink gestegen
en die sportieve Cruzjes zijn nu ook niet meer aan te slepen,
volgens mij ben ik van beide typen er nog nooit 1 in het openbaar tegengekomen