Iedereen die het heeft over "Alfa in de verkoop", heeft het oorspronkelijke bericht van Bloomberg niet gelezen of er werkelijk geen snars van begrepen. Wat op zich geen schande is. Het is echter wel jammer dat dat waarschijnlijk wel weer leidt tot een hoop ongefundeerd papegaaien op basis van alleen de misleidende koppen....
https://www.bloomberg.com/news/articles ... oost-value
Er wordt gesproken over "spin-off". Dat is iets wezenlijk anders dan verkopen aan (bijvoorbeeld) VAG of een andere geïnteresseerde. Bij zo'n "spin-off" valt eerder te denken aan een constructie als indertijd bij Ferrari. Waarbij Maserati/Alfa zelfstandig naar de beurs gaat en daardoor formeel uit de FCA-eigendoms- en boekhoudstructuur wordt getrokken. En de financiële positie van FCA (op papier) verbeterd kan worden met de opbrengst van de beursgang, en/of de FCA-aandeelhouders daarmee blij gemaakt kunnen worden.
Operationeel verandert er bij zo'n spin-off helemaal niet zoveel. Er wordt niet opeens een andere autogroep de baas over Maserati en Alfa. E.e.a. blijft gewoon onder/met FCA werken. Zoals daarin ook niets is veranderd bij de beursgang van Ferrari. Voor de duidelijkheid: De door sommige verguisde CEO Marchionne van FCA is ook CEO van het door FCA "verkochte"/"ge-spin-offde", "zelfstandige" en uiterst succesvolle Ferrari.