Zo, na een paar leuke verhalen nu ff wat serieuzer......Maar dit alles is wel ontstaan uit een liefde voor het merk!
Bij het lezen van tests van zowel de 159 als de Brera kan ik me niet aan de indruk ontrtrekken dat ze daar in Italie een probleem hebben. Moeten we ons zorgen gaan maken over het voortbestaan van Alfa? Moeilijk, er zij zoveel ontwikkelingen momenteel, ieder merk vecht voor een plekje, bij VW verdwijnen 20.000 banen. Afwachten maar.
Alfa heeft hoog ingezet met de 159, te hoog naar mijn idee. Hoogmoed komt voor de val. Het is, zoals in de autovisie ook al stond, eigenlijk een gewone auto geworden. Maar dan wel een hele fraaie hoor, echt daar is geen speld tussen te krijgen. En hij rijdt dan ook best lekker, maar dat is voor een Alfa niet genoeg. Er was altijd een ontastbare dimensie toegevoegd, één die een glimlach op je gezicht deed verschijnen op het moment dat de eerste bocht werd aangesneden.
Maar je moet je afvragen of een merk als de onze waarbij identiteit en karakter zo belangrijk zijn er juist daar zo langzamerhand beetje bij beetje het fundament onder afgebroken wordt, bij de huidige schare liefhebbers het hart nog raakt. Miscchien kunnen we de huidige situatie wel vergelijken met het verdwijnen van achterwielaandrijving in 1992, kijk maar hoeveel liefhebbers er nu zijn van de 155, dus is er nog hoop (?)
Henk Reinders heeft in KB ook zijn twijfels geuit. Hij had daar absoluut een punt. Want 185 pk lijkt leuk maar als daar vervolgens een fors overgewicht aanhangt, blijft daar natuurlijk weinig meer van over. Te meer ook omdat de concurrentie zo langzamerhand al weer richting gewichtsbesparing en zuinigere motoren gaat. Tsja en de EuroNCAP heeft ook bijgedragen aan deze ontwikkelingen....
Kwaliteit moest het speerpunt zijn, (hoe vaak hebben we dat niet gehoord) maar overal heeft de journalistiek daar keihard mee afgerekend. Gevoelsmatig zijn deze kritieken nog harder dan in het verleden. Want ach, die eigenaardigheden hoorden toen nog bij het merk en daar stond zoveel tegenover.
Ook maar de motoren-discussie weer eens aanzwengelen. Natuurlijk waren de latere TS blokken gebaseerd op FIAT onderblokken, ze hebben wel een sound en gretigheid die je mag verwachten van een Italiaanse schone. En natuurlijk de geweldige V6. Was GM dan het enige alternatief? Financieel gezien wel, want de JTD's hebben hun geld wel opgeleverd. We moeten niet vergeten dat er geen weg meer terug is, Alfa is (finacieel) niet in staat om op korte termijn nieuwe WEL aansprekende motoren te ontwikkelen al dan niet meet een andere partner. Want ook daar kom je niet meer onderuit.
De 159 heeft absoluut een valse start gemaakt en dat in een segment waarbij de start evenzo belangrijk is als bij de 500 meter op het ijs van Turijn. De eerste prijsverlaging is al een feit (€ 1.000,-) En er is daardoor maar afgerekend met gratis onderhoud, dat nu is gedegradeerd naar de optielijst. Noodgrepen, nu al... Ik houd m'n (Alfa)hart vast. Continuiteit is natuurlijk ook niet in Italië uitgevonden. Wel de soaps rondom de posities van de beleidsmakers....... Dit alles neemt niet weg dat ik vol trots straks de GTV weer van stal haal om daar het komende seizoen weer van te genieten, zoals dat hoort bij Alfa-rijden!!!
NB. Ik ben ook wel benieuwd naar jullie visie op de huidige situatie en de toekomstverwachtingen. Ciao