Ach ja,
Een tijdje geleden dan toch de 33 verkocht. De 33 was mijn favorietje, maar de dame werd te duur om het leefbaar te houden.
Met wat weemoed verkocht maar geen traan gelaten. 4 maanden later is het anders, ik mis ze!
In de tussentijd in putje wintertijd een nieuwe beauty gekocht, een 156sw 2.0 TS, bij een autohandelaar (geen alfa dealer). Als nieuw in de lak, toch 170 dkm, en in de zetels had precies nog nooit iemand gezeten.
Tevens een koopje, dus te mooi om waar te zijn? Even gereden, reed ok, een ietsiepietsie teveel dieselgeluid voor een benzine tussen de 2000/3000 toeren, maar het vroor dan ook sterk buiten, dus wellicht de kou, en voor de rest: verkocht!
Ik ben niet bang om een onderhoudje te laten uitvoeren, dus direct nieuwe distributie en groot onderhoud bij de officiele Alfa dealer laten doen. Enkele uren later het telefoontje:
"Meneertje, hij klinkt idd zo raar, we vrezen o.a. voor de nokkenas lagerschalen, wegens ooit eens gelopen met te weinig olie". Ai. Hier had ik betermoeten nadenken. Toch nieuwe lagerschalen laten steken, met vele vele euros lichter als gevolg.
Later uit de garage, klonk als een naaimachientje! Yeah!
Volgende dagen rustig weer wat ingereden, lekker eerst warm laten lopen, en iets later dan ook eens wat meer dan 120km/u proberen
Nog geen 1500km later was de dieselklopgeest weer daar
Was echt in shock, wist goed wat er scheelde, ben even later direct naar de autohandelaar gereden waar ik hem kocht, drukte hem met de neus op de feiten + de officiele onderhoudsfactuur, beetje gereden... Ik mocht hem daarlaten, zij zouden het wel beter herstellen met 'dikkere' lagerschalen ??. Iets later, telefoon, hij bleek toch niet repareeerbaar wegens krukas ernstig beschadigd... ween ween.
Allemaal goed en wel, maar nu is het administratieve spelletje begonnen ivm garantie e.d. Wat er ook uitkomt, ik zal sowieso een pak geld kwijt zijn, en mijn zwarte sw droom even moeten laten gaan.
Deze 'autohandelaar' stelde voor een deal te doen door er een andere te kiezen, maar over financieel plaatje nog geen woord. Mijn oog viel wel op een 156 berline, deze was wel een 1.9 jtd, en mEt onderhoudshistorie.
Van mijn sw'tje heb ik afscheid genomen in de donkere grote werkhal, in het hoekje, zij had ook een gebroken hart, net als ik. Ik vrees enkel exportwaardig.
Thuis nog wat getreurd bij de foto van mijn ex-33.
Mijn advies, pas op met de TS-jes, en doe een goeie check met een zwak ingeduwd gaspedaal tussen de 2000 en 3000 toeren, en spits je oren!
Jammer dat mensen zo met een auto kunnen omgaan, maar zo heb je er altijd....
Zo, dat moest ik even kwijt...