Ed[33]
Member
Member

nokkenaslagerschalenellende 156 ... bye bye SW. Hallo 156!?

zo apr 12, 2009 13:20

Ach ja,

Een tijdje geleden dan toch de 33 verkocht. De 33 was mijn favorietje, maar de dame werd te duur om het leefbaar te houden.
Met wat weemoed verkocht maar geen traan gelaten. 4 maanden later is het anders, ik mis ze!

In de tussentijd in putje wintertijd een nieuwe beauty gekocht, een 156sw 2.0 TS, bij een autohandelaar (geen alfa dealer). Als nieuw in de lak, toch 170 dkm, en in de zetels had precies nog nooit iemand gezeten.
Tevens een koopje, dus te mooi om waar te zijn? Even gereden, reed ok, een ietsiepietsie teveel dieselgeluid voor een benzine tussen de 2000/3000 toeren, maar het vroor dan ook sterk buiten, dus wellicht de kou, en voor de rest: 8) verkocht!

Ik ben niet bang om een onderhoudje te laten uitvoeren, dus direct nieuwe distributie en groot onderhoud bij de officiele Alfa dealer laten doen. Enkele uren later het telefoontje:
"Meneertje, hij klinkt idd zo raar, we vrezen o.a. voor de nokkenas lagerschalen, wegens ooit eens gelopen met te weinig olie". Ai. Hier had ik betermoeten nadenken. Toch nieuwe lagerschalen laten steken, met vele vele euros lichter als gevolg.
Later uit de garage, klonk als een naaimachientje! Yeah!

Volgende dagen rustig weer wat ingereden, lekker eerst warm laten lopen, en iets later dan ook eens wat meer dan 120km/u proberen :)
Nog geen 1500km later was de dieselklopgeest weer daar :!: :shock:

Was echt in shock, wist goed wat er scheelde, ben even later direct naar de autohandelaar gereden waar ik hem kocht, drukte hem met de neus op de feiten + de officiele onderhoudsfactuur, beetje gereden... Ik mocht hem daarlaten, zij zouden het wel beter herstellen met 'dikkere' lagerschalen ??. Iets later, telefoon, hij bleek toch niet repareeerbaar wegens krukas ernstig beschadigd... ween ween.

Allemaal goed en wel, maar nu is het administratieve spelletje begonnen ivm garantie e.d. Wat er ook uitkomt, ik zal sowieso een pak geld kwijt zijn, en mijn zwarte sw droom even moeten laten gaan.
Deze 'autohandelaar' stelde voor een deal te doen door er een andere te kiezen, maar over financieel plaatje nog geen woord. Mijn oog viel wel op een 156 berline, deze was wel een 1.9 jtd, en mEt onderhoudshistorie.

Van mijn sw'tje heb ik afscheid genomen in de donkere grote werkhal, in het hoekje, zij had ook een gebroken hart, net als ik. Ik vrees enkel exportwaardig.
Thuis nog wat getreurd bij de foto van mijn ex-33.

Mijn advies, pas op met de TS-jes, en doe een goeie check met een zwak ingeduwd gaspedaal tussen de 2000 en 3000 toeren, en spits je oren!
Jammer dat mensen zo met een auto kunnen omgaan, maar zo heb je er altijd....

Zo, dat moest ik even kwijt...
Laatst gewijzigd door Ed[33] op za apr 25, 2009 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: nokkenaslagerschalenellende 156

zo apr 12, 2009 15:16

1500 km is nog best veel met alleen nwe lagers, Fijne dealer :?

tis een sprint
Guru
Guru

zo apr 12, 2009 15:39

pff knap Klote! sterkte met de verdere verwerking
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 12, 2009 17:34

Het zal wel aan mij liggen...... maar ik lees: hele mooie koets, perfect interieur en motorschade. Dit alles gekocht voor (wat ik opmaak) lage prijs...... dan denk ik: motor reviseren of een ander (gereviseerd) blok kopen......

Sterkte met je beslissing.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Ed[33]
Member
Member

nokkenaslagerschalenellende 156 ... bye bye SW. Hallo 156!?

za apr 25, 2009 14:55

We zijn en tijdje verder.
Er is heel wat heen en weer gereden naar de handelaar. Er kwam geen schot in de zaak, als ik er niet achteraan ging. Het hele probleem is ook dat het verhaal van garantie vaag is (mijn schuld, ik weet het :oops: ) mar in Belgie heb je bij verkoop bij een handelaar normaal wettelijk 6 maand garantie voor "verborgen gebreken die bij de aankoop aanwezig zijn en het normaal autorijden belemmeren"

Er werden mij 3 opties(?!) aangeboden:

1) herstelling van de SW door motorrevisie. Dit leek mij de meest geschikte oplossing, daar de rest van mijn sw een pareltje was, op het torretje na dus. Echter, toen ik in detail vroeg wat er gereviseerd zou worden, beperkte dit zich tot het minimum (krukas bijslijpen + lagerschaaltjes). Van de rest (zuiger check?,... ) werd niets gerepareerd of gereviseerd. Nu, ik vrees dat het motortje meer aan de hand had, met een verbruik van 1L op 1000km, en een belabberde trekkracht voor een 2.0 benzine, blauwe rook,.. Inruilmotor was geen optie voor de handelaar. Deze oplossing was wsl goed voor een km of 5000, niet dus!

2) Geld terug! Maar ik zou 2500€ minder krijgen dan ik amper 4 maand geleden betaald had !!?? Niet dus.

3) andere auto, inruil. Er werd mij een VW golf aangeboden, een cabrio!! Minpuntje: hij was van 1990 en het is geen Alfa :twisted: Niet dus!

Om voor dit geval de gerechtelijke molen in gang te schieten, is het niet waard gezien het relatief lage aankoopbedrag. Ik laat mij echter niet doen, en ben na 6 bezoekjes, dan vandaag in de showroom blijven zitten tot ik een deftig voorstel kreeg. Ben altijd vriendelijk gebleven, maar ik ben ook geen idioot.
Gelukkig kwam terug de 156 berline ter sprake die er ook stond: een 1.9jtd met lagere km, maar ook van 2001. Hun voorstel: 3500 pleuro's bijleggen :shock: Ja hallo, niet dus. Maar, en nu het goede nieuws! Uiteindelijk (stresserende tijden verder) zijn het er net niet de helft minder geworden, mét een groot onderhoud, én 1 jaar duidelijke garantie op papier! Uiteindelijk ben ik toch de financiele verliezer, maar heb wel weer wat van het leven bijgeleerd, en staat er straks weer een Alfa voor de deur :-)

Oh ja, mijn 156sw stond terug in het daglicht! Nu weliswaar achteraan in de hoek samen met andere afgetrapte golfjes en oldies... jammer dat zicht, jammer...
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: nokkenaslagerschalenellende 156 ... bye bye SW. Hallo 15

za apr 25, 2009 18:56

Tja das balen zeg

maar ik zou proberen wat geld bij te vangen en dan gewoon een andere motor erin

maar wie ben ik .............succes in ieder geval :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

elio
Guru
Guru

RE: nokkenaslagerschalenellende 156 ... bye bye SW. Hallo 15

zo apr 26, 2009 10:01

Goed dat het uiteindelijk opgelost is geraakt!
Zo'n jtd is ook niet verkeerd, erg betrouwbaar en zuinig.
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Terug naar “Het Forum Café”