Het is wel van belang om te letten op het volgende:
"dat het een taxatie conform art.7: 960 BW is". Dit artikel bepaalt dat indien de waarde van de Alfa door een door de verzekeraar geaccepteerde deskundige is vastgesteld, hij gehouden is aan deze taxatie. Hij moet dan te allen tijde het overeengekomen schadebedrag zonder discussie uitbetalen, tenzij hij bedrog van jouw kant kan aantonen.
Inderdaad van belang dat de taxatie verloopt volgens art. 7.960BW en dat dit ook in de polisvoorwaarden is opgenomen.
Indien een auto alleen WA verzekerd is, is een taxatierapport volgens deze verzekering niet nodig. Echter wanneer er schade wordt toegebracht door toedoen van een derde partij, dan kan een vooraf gemaakt taxatierapport een hoop ellende schelen. Eigenlijk moet elke voertuigbezitter zich afvragenwelk bedrag een verzekeringsmaatschappij zal uitkeren bij diefstal, verlies door brand, schade en dat soort ellendige dingen waar we eigenlijk liever niet mee geconfronteerd willen worden. Een verzekeraar keert zonder taxatierapport uit op basis van de dagwaarde. Simpel geconcludeerd is de dagwaarde van een oldtimer nagenoeg nihil. Wanneer er door een verzekeraar overgegaan moet worden op betaling bij schade, diefstal, etc. mogen we logischerwijs verwachten dat men dit niet al te graag doet en zeker niet met een "royale" insteek. Dit is geen wervingspraatje voor mijn taxatie-activiteiten, maar gewoon de realiteit waarover wij allen als liefhebbers moeten nadenken. Een taxatie vooraf, kan in geval van bovenstaande een hoop leed besparen. Veelal wordt er gedacht het overkomt mij niet, maar ik wordt bijna wekelijks benaderd door mensen of ik nog niet even snel een taxatie kan doen van de auto die inmiddels betrokken is geweest bij een klein ongevalletje. "Oh ja, of ik de waardebepaling dan ook nog even kan doen van de auto voor de schade. Ik heb nog foto's van de auto zonder deuken...." U mag mijn reactie raden!
Ik zal binnenkort mijn website eens uitbreiden met veelvoorkomende vraagstukken, voorbeelden etc.
Nogmaals, als u vragen heeft over dergelijke zaken dan kan er altijd even een pb/mail gestuurd worden. Ik wil graag adviseren (en ook zonder dat dit gekoppeld wordt aan een taxatieopdracht!). Geheel vrijblijvend dus.
Mvg, Dennis Rietveld