ebbr
Guru
Guru

SCARB Puzzelritten: Verbieden hulpmiddelen Google/Navigatie

di feb 08, 2011 08:48

Om verslagen van fraai en goed georganiseerde puzzelritten niet te verstoren met 'oorlog', wil ik hier dit eens aan de kaak stellen.

Ik stoor me al een tijdje aan het gebruik van allerlei hulpmiddelen bij puzzelritten van de SCARB. Ben benieuwd of er hier wat goede ideeën boven water kunnen komen waar de club wat aan heeft. Of wellicht juist 'voor' argumenten? Hoop dat we het een beetje netjes en opbouwend kunnen houden samen.

Mijn beleving:
Puzzelritten zijn geen google en telefoneer -ritten naar thuisfront e.d. Het is de bedoeling dat in dit klassement de echte puzzelaar 'op de weg' bovenwater komt. Je leuke opstoppingstaferelen krijgt omdat iedereen ergens de auto uit moet en je je mede puzzelaar nog eens ziet en spreekt.
Zie nu vaak gebeuren dat men de hele dag in de auto zit te pielen met het mobieltje of smartphone en de kerkjes, infobordjes en weet ik wat gewoon hard voorbij rijdt. Zonder google lijk je kansloos, heb mensen gezien die bij de start van de rit meer dan de helft van de vragen al hadden ingevuld! Mensen die volledig fout navigeren winnen toch ritten :twisted:

Ik vergelijk het een beetje met de huidige jeugd die ik op een bankje naast elkaar zie zitten, starend naar 't mobieltje...blijken ze met elkaar te communiceren...spreken en 1 op 1 communicatie lijkt men niet meer fatsoenlijk te kunnen.

HOE BANNEN WE DEZE COMPETITIE VERVALSING UIT!

Geen mobiel/Google/Nav-systemen...maar old skool puzzelen....
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: SCARB Puzzelritten: Verbieden hulpmiddelen Google/Naviga

di feb 08, 2011 09:05

Nou ben ik meer van de rij-ritten dan van de puzzelritten maar een oplossing is vrij simpel (als het een probleem is).

In plaats van:
In welk jaar is het Sint Jans Klooster gerenoveerd?

Gewoon zoiets als vraag:
Wat voor kleur is het bankje voor het klooster aan de rechterzijde?

Is het hele 'probleem' opgelost toch?
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

ebbr
Guru
Guru

di feb 08, 2011 09:08

Zelfs foto vragen Carlo viel me op zijn soms te vinden op i-net!

Trap zelf ook even af met wat ideeën:

- Inleveren mobiel en nav. systemen bij de start. Controle door organisatie met auto's onderweg. Betrapt is strafpunten.
- Controle door organisatie met fotocamera's op onopvallende plekken
- Controle van elkaar met een fototoestel, die je einde rit kan laten zien (mobiel aan het oor oid), inleveren levert punt op en strafpunt voor dader :wink:
- Vragen vooraf checken of deze op i-net te vinden zijn door rit-uitzetters
- Rit stempelposten (als branatorit), zorgt voor volgen elk geval bedoelde route.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Dinky Boy
Miniaturista

di feb 08, 2011 09:40

Ik wil hier nog eens benadrukken dat de toer- en puzzelritten van de SCARB in eerste instantie opgezet zijn als sociale evenementen, met als hoofddoel(en): contact met andere Alfa-rijders, genieten van het rijden in je Alfa en genieten van een bijzondere omgeving. Al Googelend door het landschap vliegen om alleen maar punten te scoren is niet wat we voor ogen hebben bij het opzetten van de ritten. Anders kunnen we ook wel een quiz meegeven tijdens het registerrijden op het Spettacolo Sportivo.

Het puzzel-element is in feite 'slechts' ondersteunend. 1. om meer aandacht op de omgeving te vestigen (het is hier wel mooi, maar wat zien we nou eigenlijk?) en 2. uitdagende vragen (met instinkers) of opdrachten zorgen ook voor een hoop extra lol.

Wat dat betreft: 'het is maar een spelletje'. Tegelijk nemen we het zelf als organisatoren heel serieus met een lijst aan vereisten voor een toer- en puzzelrit. Aanwijzingen voor 'goede vragen' maken daar deel van uit.

Bij sommige ritten ligt de nadruk wat meer op het puzzelen/navigeren maar dat spreekt dan ook uit de opzet, zoals de Nachtrit en de Branato. De laatste heeft Ad overigens wel weer 'hybride' gemaakt, ook voor wie alleen maar wil rijden en kijken is de Branato zeer geschikt.

Goed om eens een keer over te discussiëren over de vragen. Wat extra tips en ideeën om het puzzelen zo eerlijk mogelijk te laten verlopen zijn altijd welkom.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

di feb 08, 2011 10:46

Lijkt mij dat je moet accepteren dat we in een andere tijd leven dan (pak 'm beet) 10 jaar geleden. Toen moest je idd echt de auo uit om de informatie te vergaren. Nu is het vanuit de auto te vinden... Dus zou het idd misschien beter zijn om vragen te stellen die alleen ter plekke op te lossen zijn, zoals de kleur van het bankje bij de kerk bijvoorbeeld (Wat Carlo Abarth ook al aangeeft).

Navigatie en telefoon inlveren lijkt me natuurlijk de grootste onzin. Je zou het in het reglement kunnen zetten dat het verboden is om deze hulpmiddelen te gebruiken. Dan moet daar onderweg dus ook weer op gecontroleerd worden; heb je weer extra mensen voor nodig. Mocht je dan betrapt worden op het gebruik van deze hulpmiddelen, ding je gewoon niet mee naar de prijzen. Dan kun je alsnog zelf een keus maken of je ze wel of niet gebruikt.

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

postbus31
Member
Member

Re: RE: SCARB Puzzelritten: Verbieden hulpmiddelen Google/Na

di feb 08, 2011 10:52

- Inleveren mobiel en nav. systemen bij de start. Controle door organisatie met auto's onderweg. Betrapt is strafpunten.
- Controle van elkaar met een fototoestel, die je einde rit kan laten zien (mobiel aan het oor oid), inleveren levert punt op en strafpunt voor dader :wink:
Dank dat je dan compleet de weg kwijt bent. Het is geen staatsexamen ;-)
- Vragen vooraf checken of deze op i-net te vinden zijn door rit-uitzetters
- Rit stempelposten (als branatorit), zorgt voor volgen elk geval bedoelde route.
Dat lijkt me de juiste methode. Al is eigenlijk alles wel op internet te vinden, tenminste als je weet hoe je moet zoeken.

Geheel is natuurlijk een "Sign of the times". Smartphones maken voor een groot deel van de mensen nu eenmaal deel uit van hun basisgereedschap.

Je zou ook kunnen stellen dat het wellicht een idee is om vragen op te nemen die bijvoorbeeld alleen met behulp van apps als Layar en Wikitude (Augmented Reality) of Google Goggles te vinden zijn. Ook zou je kunnen denken aan het ophangen van QR-codes die na het scannen bepaalde info geven of de rest van een vraag laten zien. Zeker weten dat er puzzelaars zijn die dat ook leuk vinden.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 08, 2011 11:33

Ik denk dat het doel van de puzzelrit rijden met de auto, met het oplossen van route- en puzzelvraagstukken moet blijven. Mensen die met computers en dergelijke willen prutsen moeten maar gaan geocachen of zo.

Zoals ik al eerder heb gezegd, de goede puzzelritten heb je niets aan je navigatie of aan google. Ik rijd ritten met navigatie aan, puur omdat ik daar een goede tripmaster op heb. Soms is het handig om op de navigatie een straatnaam te zien voordat je bij het bordje bent, dan kan je lekker doorrijden, maar veel meer ga je er als het goed is niet aan hebben. Bij de Branato is een navigatiesysteem verboden, bij andere ritten is het wel toegestaan.

Mensen hun mobieltje afpakken betekent ook dat ze bij pech niet meer kunnen bellen en het thuisfront ze niet meer kan bereiken als er iets aan de hand is. Dat lijkt me absoluut niet het doel van deze ritten.

Het sociale doel van de ritten is uiteraard ook belangrijk, wel of niet dingen verbieden gaat daar weinig aan veranderen mag ik hopen. Als je de ritten te moeilijk maakt, gaan er te weinig mensen komen, dus je zult toch een compromis moeten sluiten tussen wat kan en wat de grootste doelgroep bereikt. Ik zou zelf graag wat moeilijkere ritten zien, maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet overeen te stemmen is met de doelstellingen van de SCARB. Op zich vond ik de keuze om bij de Branato een aparte sportklasse in te voeren een goede. Misschien dat dat bij meer ritten (de nachtrit?) ook te doen is? Geef de sportklasse desnoods extra "lussen" op de route waar bonuspunten te halen zijn, dan kan je de toerrijders een relatief eenvoudige rit geven en de raspuzzelaars een echte uitdaging.

Dinky Boy
Miniaturista

di feb 08, 2011 11:50

Voorbeeld van een rit die zo goed als Google-proof was. De correcte schrijfwijze bepaalde of een antwoord 1 of 2 punten opleverde. Die 2e punt vond je echt niet mbv Google.

Edit: meenemen en/of gebruik van mobiel verbieden lijkt me niet werkbaar. En bij deze rit is het meenemen van een mobieltje zelfs sterk aanbevolen! ;)

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

di feb 08, 2011 12:49

Sjongejonge... het is 2011 hoor! Het jaar dat mobiel internet een grote sprong gaat maken en tablets doorbreken. Accepteren dat het bestaat en mocht de organisatie het onwenselijk vinden dan moeten er vragen gesteld worden die niet te vinden zijn op internet :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di feb 08, 2011 13:03

Dank dat je dan compleet de weg kwijt bent. Het is geen staatsexamen ;-)

Dat dus....
En wil je de Alfa's met geintegreerd navigatiesysteem dan ook in beslag laten nemen of uitsluiten van deelname :?:
Een brug te ver......

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Rockcity
Advanced Member
Advanced Member

di feb 08, 2011 13:33

En wil je de Alfa's met geintegreerd navigatiesysteem dan ook in beslag laten nemen of uitsluiten van deelname :?:
Een brug te ver......
Maar, dat zijn toch helemaal geen echte Alfa's Marc??? :mrgreen:

Maar inderdaad, als je niet wilt dat mensen navigatiesystemen en het www gebruiken tijdens een puzzelrit, zorg er dan voor dat ze die niet kúnnen gebruiken.
En inleveren slaat inderdaad nergens op, dat iemand dat alleen al verzint zeg!
Ik ben het er wel mee eens dat dit de insteek van de ritten verziekt, ik gebruik het dus ook niet tijdens de weinige ritten waar ik nog aan deelneem.
Maar mij gaat het puur om de gezelligheid, ik vul de vragen vooral in uit waardering voor het werk van de organisatie.
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 08, 2011 13:47

Als fanatiek niet-deelnemer denk ik een erg simpele oplossing te hebben (iets met stuurlui en de wal): 2 klassementen. Het 'google-enhanced' en het 'ye old skool' klassement. Iedereen happy. En ja, dan moet je er maar op vertrouwen dat de mensen die 'ye olde skool' rijden niet stiekem toch een smartphone gebruiken, maar laten we er van uitgaan dat er nog enige eerlijkheid in de wereld is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Rainier155
Guru
Guru

di feb 08, 2011 13:55

Waarom niet gewoon 2 klassementen opzetten?
Een voor de oldskool puzzelaars zonder hulpmiddelen en een voor de Googlemaps fanaten? Is volgens mij gemakkelijker dan dingen gaan verbieden.
Kan de scarb evt kiezen in 1 of 2 puntenklassementen voor beide groepen.
Laat je de beide klassementen dezelfde route rijden met paar stukjes waarin ene groep rechtsom en de andere linksom rijd, eventueel met een "onverwachte" controle post erin.
Alle oldskool puzzelaars met een duidelijke sticker op de voorruit rondrijden. Geen sticker bij controle punt = strafpunten. Sticker en toch hulpmiddelen = strafpunten.
2x betrapt worden met hulpmiddelen tijdens verschillende puzzelritten = diskwalificatie in puntenklassement.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Forza Trentatre
Full Member
Full Member

di feb 08, 2011 14:20

Kan iemand mij uitleggen wat de lol is van het beantwoorden van puzzelvragen met behulp van je smartphone?
Naar mijn mening is juist het leuke van een puzzelrit dat je zonder hulp(middelen) zelf puzzelt om antwoorden te vinden. Vaak moet je dan stoppen en even uitstappen.
Ondertussen kan je dan een praatje maken met mede-alfisten. Een puzzelrit is dus bij uitstek geen evenement waarbij je moderne media gebruikt, want dan verliest het zijn charme. Kun je er net zo goed van maken: wie is de beste google-aar i.p.v. puzzelaar...

Ten slotte moet je er ook rekening mee houden dan in het geval je dit soort hulpmiddelen toe staat het oneerlijke 'concurrentie' is, want niet iedereen beschikt over een smartphone. Kortom, ik vind het niet zo netjes. Het is net als het maken van een HBO-tentamen waarbij je de vragen van tevoren al hebt gekocht van een medescholier.. :wink:

Just my two cents...
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

postbus31
Member
Member

di feb 08, 2011 15:13

.....
Ten slotte moet je er ook rekening mee houden dan in het geval je dit soort hulpmiddelen toe staat het oneerlijke 'concurrentie' is, want niet iedereen beschikt over een smartphone. ......

Just my two cents...
Oneerlijke concurrentie? Alsof er al eerlijke concurrentie is door het verschil in hersencapaciteit van de verschillende deelnemers ;-) en wat te denken van het voordeel wat deelnemers kunnen hebben wanneer ze meedoen aan een rit in hun eigen "achtertuin"

Herhaling van zetten, maar dit is een ontwikkeling die je onmogelijk kunt tegenhouden. Smartphones, tablets en feature-phones zijn nu eenmaal niet meer weg te denken en niet uit te bannen.

Je zult er trouwens versteld van staan hoe slim de moderne dumb-phone al is, de "gewone" gsm die 95% al in bezit heeft.

Terug naar “Het Forum Café”