Hallo allemaal,
mijn naam is Frans uit Dordrecht en samen met mijn vrouw Inge heb ik sinds afgelopen vrijdag een heerlijke Spider QV uit 1987 opgehaald uit Den Haag.
Gewapend met , dacht ik, alle benodigde info over de zwakke plekken van dit type, de auto geinspecteerd en een proefrit gemaakt.
De eerste indruk was best goed, geen verrotte vloeren, een ongebruikt reservewiel met daaronder nul roest, motor liep netjes zonder bijgeluiden, bakje schakelde heel aardig als je het de tijd gaf, bekleding en kap waren heel en het zaakje stond ook best netje in de lak (duidelijk overgespoten maar toch) knap op de bandjes....mwoah, we doen het !
Dus......na het gebruikelijke afdingen met knikkende knieen (toch altijd spannend weer) naar het dichtstbijzijnde postkantoor en de reis achter de hybride aan naar Dordrecht werd aangevangen.
Al na enige kilometers meldde de tweede versnelling zit met een venijnige knars bij terugschakelen voor een rotonde, de electrische spiegels maakten wel klik maar geen draaigeluiden en na een korte inhaal actie waarbij ik van 140 naar 100 km/u het gas losliet was er een behoorlijke blauwe walm te zien en te ruiken, oei, toch met de kleppen van verliefdheid de verkeerde keuze gemaakt ?
Auto reed best aardig, geen rare bijgeluiden uit de ophanging, remmen deed ze in een rechte lijn, het stuurtje staat niet helemaal recht maar dat de wagen moest worden uitgelijnd was netjes verteld en ook vermeld op de laatste van een aanzienlijke stapel garagerekeningen dus dat viel dan weer mee.
Eenmaal thuis de auto nog eens goed bekeken en oh,oh, heel leuk zulke spoilers maar je kan er ook nare dingen achter verstoppen, blijkt nu dan toch dat er aan beide kanten onder het voorscherm 10 cm van de kokerbalk het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld heeft.
Te bedenken dat ik twee prachtige motorfietsen en een radio-bestuurde helicopter verkocht heb om dit autootje te kunnen kopen voelde ik het bloed al naar m'n hoofd stijgen van schaamte, hoe heb ik dit toch kunnen missen ? , natuurlijk doet een proefrit van 15 minuten door de stad bepaalde dingen niet verraden en een optische inspectie in een schemerige garage is ook niet optimaal (het verzoek om de wagen bij de garage waar ze onderhouden is op de brug te zetten was vooraf wel ingewilligd maar de garagehouder had het te druk....hm, wel wat toevallig)
Anyways, het ding is nu toch van ons en we gaan er voor, een bezoekje inclusief kleine oliebeurt bij Jan Steutel gaf gelukkig wat opluchting, de reus wist vanachter de eveneens reusachtige snor te melden dat het voor het betaalde geld absoluut geen miskoop is en de boel functioneert zoals het hoort.
Kennelijk moet ik opnieuw leren schakelen denk ik want Jan roerde tijdens een beoordelingrit lustig door de tandwielen inclusief die van de tweede zonder een enkel kraakje.
Inmiddels heb ik de schakelaar van de spiegels uit elkaar gehad en na wat puzzelen weer netjes schoon in elkaar gefreubeld, en ja hoor, de spiegels doen het, helaas klapt de rechter net iets te ver terug in de nulstand zodat ook de uiterste stand van het motortje met luid geklik aangeeft dat de grens bereikt is en ik toch net niets zie ...... weer een klusje erbij.
De auto ruikt tijdens het rijden ook behoorlijk naar uitlaatgas en ik vermoed dat dat komt door de scheur die er in spruitstuk 1-4 zit, de carburateur-rubbers zijn helaas ook half vergaan.
Nadere bestudering van alle rekeningen leert dat de auto 8 jaar stil heeft gestaan dus die oliebeurt was ze wel aan toe, meteen ook diff en bak laten meenemen, uitlijning is gedaan en na een zeer grondige was en poetsbeurt hebben we er volgens mij een heel leuke auto aan.
De dorpeltjes, het spruitstuk en de aanzuigrubbers wil ik wel zsm verholpen/vervangen hebben, zo ben ik nou eenmaal en ook degene die van mij de motoren hebben gekocht kunnen er van op aan dat alles in orde is tot in perfectie.
Wat me eigenlijk echt heeft verbaasd is dat iemand een auto zo kan verwaarlozen, er is stevig in gerookt, alle vloerbedekking is vuil en je wil niet weten wat we allemaal uit de naden van de stoelen en tussen de kiertjes van het dashboard uit hebben gepeuterd.
De geur begint er aardig uit te trekken en na twee keer cleanen en waxen, eindeloos febreze te hebben gesprayed begint de mist wat op de trekken en de auto naar onze hand te staan
Tot zover maar even, ik heb een hoop vragen maar vertrouw op de alom aanwezige kennis en ervaring op dit forum en hoop daar uitgebreid gebruik van te maken de komende jaren.
Groeten,
Frans en Ingrid