Vrijdagavond ben ik zelf in Haren geweest, 's middags met enkele vrienden is het plan ontstaan om daar te gaan kijken en we zijn na het eten die kant op gereden.
De verbazing begon bij mij eigenlijk al op de snelweg, wij konden om 20:00 gewoon Haren in rijden(via A28, vanuit Zwolle) zonder dat er ook maar ergens politie te zien was.
Na eerst richting de straat van het meisje te zijn gereden en daar wat rond gekeken te hebben, zijn we de auto gaan parkeren(gelukkig waren we niet met de Alfa).
Ondertussen was er al aardig wat volk op de been en reed het verkeer stapvoets, later zou het verkeer natuurlijk helemaal verdwijnen.
Nadat we de auto geparkeerd hadden, zijn we richting het huis van het meisje gelopen en hebben daar tussen 20:15 en 21:00 het hartstikke gezellig gehad, de sfeer was goed.
Iedereen had natuurlijk een biertje vast en er werd gezongen voor de jarige, het bier werd gehaald bij de later geplunderde AH.
Rond een uur of 9 ging de AH dicht en begon het wat onrustiger te worden, er begonnen wat mensen met flesjes op (de inmiddels paraat staande) ME te gooien.
Toen het gooien eenmaal begon was er afgetrapt, de vele agenten in burger die er rondliepen pakten de jongens die met flesjes gooide.
Op het moment dat de ''stille'' dat deden, stapte de ME constant een paar passen naar voren, zodat de menigte uit de straat, richting het centrum werd gedwongen.
Rond een uur of tien had de ME de menigte ter hoogte van de AH en kon men niet verder, dit omdat de relschoppers dan makkelijk vanaf achteren bij de ME konden komen.
Ondertussen werd er constant met hekken, fietsen, flesjes, grind, lampen, vuurwerk en noem maar op naar de ME gegooid, het is niet gek dat iedereen die maar voorbij kwam klappen kreeg, die mannen kregen heel wat te verduren.
Het plunderen van de AH begon bij een (getinte) jongen van formaat flat, zoals gezegd kon de ME niet meer verder en stond de menigte voor de AH.
De jongen ging met al zijn kracht aan een verkeersbord(incl. paal) hangen en trok deze uit de grond, eenmaal uit de grond begon hij met de paal de pui van de AH in te slaan, ter hoogte van het sigaretten loket.
Terwijl dit gebeurde stond ik met een vriend aan de overkant van de AH bij mensen in de tuin.
Toen de AH opengeslagen was rende alle relschoppers als een kudde schapen achter elkaar aan naar binnen, ze kwamen stuk voor stuk naar buiten met de armen vol met sloffen sigaretten.
Na dit schouwspel zijn we richting de auto gelopen, helemaal toen we hoorden dat er ook ambulancepersoneel en brandweerlieden werden aangevallen door sommige debielen.
Natuurlijk wisten wij vooraf dat het uit de hand kon lopen, maar toch had ik me dit niet in kunnen denken, de ravage was gigantisch.
Achteraf schaam ik me dat ik richting Haren ben afgereisd, wat daar vrijdag gebeurt is niet normaal.
Volgens mij had de burgemeester en de politie van te voren veel meer maatregelen moeten nemen, neemt niet weg dat de mongolen die dit hebben aangericht de schuldig zijn en stuk voor stuk keihard gestraft moeten worden.
Al het beeldmateriaal dat ik vrijdagavond gemaakt heb ligt sinds zaterdagmorgen bij de politie, ik hoop dat er vele mee gepakt kunnen worden!