Als ik iets het meest ga missen van AR, is dat het geweldige motorgeluid van de V6 Busso. 2,5 liter, 3 liter, 3,2 liter 12 klepper of 24 klepper. Maakt mij niet uit, het is voor mij het beste motorgeluid dat ik ooit heb gehad.
Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Er is geen enkel automerk, dat in een grote mooie sedan zo'n mooi motorgeluid uit een eigen blok heeft kunnen halen, dan Alfa Romeo heeft gedaan met haar Busso motoren.
Een maand of 3 geleden kwam een maat van mij zijn 5-serie showen. Het leuke hiervan was dat hij, toen ik overwoog een 166 V6 aan ter schaffen, mij toen vertelde dat een V6 veel te duur zou zijn in verbruik en onderhoud en dat een 166 gewoon veel te groot zou zijn voor mij. Omdat ik zo verliefd werd op de 166 en eigenlijk altijd al wel geweest was op Alfa Romeo, kocht ik mooi een 166 3.2 V6, want ja, ik wilde persé de Facelift!
Toen hij zijn 3-serie verkocht en over ging op een 5-serie, mede door mij omdat ik als eerst een 6-cilinder kocht en hij deze kwam laten zien, vond ik het inderdaad een redelijke auto, maar wat een vierkant hoefijzer
als je dan kijkt naar de lijnen in de 166 en die ronde vormen..
Maar waar ik nou eigenlijk over wilde beginnen, was het motorgeluid van zijn 6-inlijn blok. Wat een zacht, triest en goedkoop geluidje kwam hier uit. Stationair leek het gewoon een 1.6 blokje van de 316... en rijdend kwam hij bij lange na niet aan de 166 Busso trekken..
Het klopt, dat geluid uit de V6 Busso is er één die door niks of niemand geëvenaard zou kunnen worden. Ik ben heel benieuwd of het Alfa Romeo ooit nog lukt, om een nóg mooier blok te kunnen ontwikkelen dat voor nog meer kippenvel kan zorgen bij een stationair of draaiend motorblok.
Wellicht, keer je echt nog wel terug bij je oude oorspronkelijk liefde, niemand kan Alfa definitief verlaten. Eenmaal een Alfist, altijd een Alfist. En in je hart, blijf je die.