Lieve mede Alfisti,
Ik heb jullie advies nodig voor het kopen van mijn volgende avontuur. Naast mijn 2 Alfa's misschien iets anders?
Ik zeg altijd dat ik Alfa rijd sinds ik 17 ben. Het mocht nog niet echt maar af en toe de oprit op en af in de Alfetta GTV4 van mijn moeder en op kampeerterreinen hoorde er al bij. Ik heb haar GTV4 uit '83 overgenomen en toen toen deze door roest op was "ingewisseld" voor een roestvrije '81 GTV6, geimporteerd uit de VS. Die heb ik gerestaureerd en 18 jaar met liefde in gereden, en zelfs meegenomen naar de VS. Daar heb ik een epische 4 maanden roadtrip met haar gemaatk waar ik ooit hier een verslag van heb gemaakt: http://except.nl/overig/roadtripusa/ vol avonturen.
Toen heb ik zelf een 3,0 hoge compressie motor erin gebouwd en eindeloze avonturen mee gehad. Wat een auto. De video van Davide Circoni doet mijn gevoel recht: https://www.youtube.com/watch?v=vCHzuCeojgo.
Dit is die van mij:
Wat een ultieme ervaring, het ontwerp, de motor, de wegligging, de geschiedenis, de totaalervaring... Maanden van lanschap en reiservaring beleefde met het gelid van de V6 Busso. Na terugkomst in Nederland bleef de Auto in Nederland maar bleef ik reizen. Ik heb haar toen jaren in vertrouwen uitgeleend aan een vriend. Jammer genoeg heeft deze nu-niet-echt-meer-vriend haar volledig verwaarloosd, jaren stil op straat laten staan. Nu is ze zielig, roest, schimmel en vermoeiing, en kijk ik naar opties om haar te laten restaureren voor een beperkt budget (tips welkom). Dat gaat nog wel even duren. Tot die tijd wil ik ook graag in een fijne auto rijden.
Ik heb niet stil gezeten. In de tussentijd heb ik ook een VW kever uit '68 gehad toen ik in Australië woonde (fantastische auto). Dagelijks rij ik nu zo'n 5 jaar in een heerlijk comfi Alfa 159 2.2 JTS gekieteld oor Savali, en heb een TVR Cerbera 4.2 voor de bijzondere tripjes. Het idee achter de TVR was dat de 159 redelijk praktisch is en toch een echt fijne auto, en de TVR was om een fijne pure bizar snelle auto te hebben voor road trips door Europa. En de Cerbera was altijd al een jongensdroom, een van de mooiste en meest briljante autos ooit gemaakt denk ik. Voila, Ivy, mijn TVR Cerbera 4.2:
Ivy is echt een fantastische auto. Ik heb haar helemaal opgeknapt en al jaren probleemloos plezier van. Ivy is sneller dan wat dan ook op de weg. 400 pk op 1100kg. Je weet niet wat er gebeurt als je het gas indrukt van die unieke v8, een echt raspaard, absoluut een onvergetelijke ervaring. En echt karakter. Maar Ivy is heel zeldzaam, in zo'n perfecte staat dat ieder krasje op mijn perfecte exemplaar me hartkloppingen veroorzaakt. Ik heb dus de TVR in de verkoop gezet voor de liefhebber en wil gewoon een ding om een beetje in te scheuren. Deukje meer of minder, whatever, tot de GTV6 af is. Dus iets wat minder zeldzaam.
Dus dan.. wat nu?
Wat wil ik? Iets heel sportiefs, met cruise control voor lange afstanden, met stijl en karakter. Iets relatief probleemloos van maximaal 15 jaar oud. Kunnen jullie me helpen met opties? Ik heb een budget tot zo'n 22k.
Ik heb de Brera V6 Q4 geprobeerd. Schitterende auto maar net niet genoeg, voelt als een upgrade van de 159 ipv een echt andere ervaring. Ik denk gewoon net te zwaar. 1750 turbo versie helpt niet. Andere Alfas die geschikt zijn zie ik niet echt? Ik heb een proefrit gemaakt in een VW Sirocco 2.0 turbo, want vind het een mooie auto. Maar die voelde als een hyper nerveuze kart, een speeltje. Ik heb veel liefde voor de Nissan 350z, snel, mooi, betrouwbaar, comfortabel... maar ook karakterloos en daarom nee. 370z is beter maar duur en eigenlijk ook weinig karakter. BMW's, Mercedes en Audi doen me niks, ik vind ze saai. Jaguar XKR naar gekeken, leuk, maar ... zit je met een Jaguar... met dat nep notenhout enzo... meer beeld dan inhoud. Wat is er nog meer?
Kunnen jullie helpen? Wat zouden jullie me aanraden?