Hoi, ik heb gedaan wat ik heel lang niet voor mogelijk heb gehouden, maar over een paar weekjes staat er voor het eerst in 17 jaar geen Alfa Romeo meer op mijn naam.
Bij wijze van afscheid even in het geheugen graven om de Alfa-historie op te diepen:
Het begon in 2002 met een rode Alfa Romeo 33 1.4ie Imola (veel SCARB-ritten mee gereden), daarna volgde een zwarte 155 1.8TS Sport (LPG-G3), héél kort een zwarte 33 1.7 16V (LPG-G3), een azuurblauwe 156 1.8TS Distinctive (LPG-G3), tussendoor nog een paar jaar een hobby-auto voor de SCARB-ritten in de vorm van een antracietgrijze GTV6 uit 1982, gevolgd door een bordeauxrode Spider uit '92, voor woon-werkverkeer van mezelf en vriendin een zilvergrijze 146 1.4 TS (LPG-G3), een zwarte 146 1.9jtd, een zilvergrijze GTV 2.0TS (LPG-G3), een blauwgrijze 147 1.9jtd, een champagnekleurige 156SW 1.8TS Distinctive (LPG-G3) en de afgelopen twee jaar een MiTo 1.3jtdm Distinctive.
In de zoektocht naar een ruime en praktische C-segmenter (ruimte voor kampeerspullen en hond) zijn we helaas niet meer geslaagd binnen FCA. Op zich was onze 156SW ruim genoeg, maar daar is nooit een goede opvolger voor gekomen. De 159 zou dan een diesel moeten wroden en voor ons te groot, te zwaar en te duur in gebruik zijn. Spijtig, maar het zij zo.
Na een uitgebreide online zoektocht kwam ik tot een shortlist met daarop met name Euro5 diesels: de Giulietta, Volvo V40, Peugeot 308SW en Ford Focus SW. Als buitenbeentje stond daar de Subaru Outback/Forester (LPG-G3) nog bij. Na vergelijking van de kofferbakruimte en praktische bruikbaarheid vielen de Giulietta en de V40 af. Leuk weetje: kofferbak van een Giulietta is ruimer dan van een V40.
Laadruimte in een 308SW is fenomenaal, maar daar zag ik me uiteindelijk toch niet in rijden. Volvo sprak me wel aan, maar was te klein. De nieuwere versies zijn amper veel ruimer maar wel forser en zwaarder. Dan kon ik net zo goed voor de 159SW gaan.
Een ouder model dan? Uiteindelijk zijn we zo uitgekomen bij een Volvo V50 D2 van het laatste bouwjaar (2012), in een complete Limited Edition. Rijdt meer dan prima, wellicht nog een chiptuning er tegenaan om 'm net iets soepeler te maken, verder is-ie redelijk af.
Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen. Is me al wel opgevallen dat er ook een behoorlijk actieve Volvo-scene is, dus wat dat betreft zit het wel snor. Op dit forum was ik vooral lezer met af en toe eens een berichtje. Ik zal zeker nog wel eens een kijkje nemen, maar niet meer zo frequent als voorheen (ahum, dagelijks...). Voor nu dank voor alle kennis en gezelligheid en wie weet wat de toekomst brengt... Nog eens een leuke Spider ofzo
Saluti!