vr mar 20, 2020 18:21
Hi Joost, welkom hier. In antwoord op je vraag een aantal punten die je moet overwegen:
1. Giulia GT 1600 Junior bestaat niet; het is of een Giulia Sprint (type brievenbus met in dit geval een 1600 motor, jaren 1963 - 1968) of een GT 1600 Junior (normaal front, al dan niet met dubbele koplampen, 70er jaren). De brievenbus Bertones zijn redelijk populair en zeker de vroege versies of de Veloces. De normale 1300/1600 van na 72 zijn minder gewild. Het gebeurt ook nog wel dat zo’n model wordt voorzien van een brievenbus voorkant.
2. 2000 GTV was het zwaarste gemotoriseerde model vanaf 1971 tot 1977. Er zijn er redelijk wat van gemaakt en naar Alfa Romeo begrippen ook goed verkocht in Nederland. Fijne auto’s Qua rij eigenschappen. Kwaliteit interieur niet bijzonder. De Amerikaanse versies, die lang niet allemaal naar de US zijn gegaan, zijn weinig aantrekkelijk (dat zal niet iedereen met mij eens zijn overigens).
3. Dus qua type zou ik zeggen Brievenbus, 2000 GTV en als laatste de gewone GT 1600 Junior. Onderdelen (plaatwerk, chroom, techniek, interieur) zijn goed verkrijgbaar bij diverse leveranciers in binnen- en buitenland. Uiteraard verschil in kwaliteit tussen NOS en replica onderdelen.
4. Dan de kwaliteit van de oude restauratie; heel bepalend of je andermans prutswerk moet gaan repareren of dat vanaf een gezonde basis kan gebeuren. Zijn gerestaureerde dorpels netjes geplaatst of dichtgesmeerd met polyester ? Is het laswerk netjes ingelast of er overheen “gebakken” ?
Succes met je beslissing en veel Alfa plezier.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.