matra sports
Guru
Guru

RE: ALFA CLUB FORUMCAFE, voor een hapje, drankje en geouweho

vr mei 20, 2005 22:44

I agree !

Politieke blunders wegen niet op tegen de kracht van goed imagowerk, zo leren
ons de feiten....
zoals :
Allereerst de verbouwing van het UWV hoofdkantoor (Uitgeving Werknemersverzekeringen). Door misbruik te maken van financiele constructies heeft het UWV hoofdkantoor miljoenen te veel ontvangen voor de vebouwing van het hoofdkantoor. In plaats van de soberheid die een hoofdkantoor van de overheid hoort uit te stralen, is het interieur lux verzorgt. Nu is dit slechts een voorbeeldje. De meeste overheidsgebouwen zijn piekfijn verzorgd om onze ambtenaren eens lekker te verwennen op de werkplek. Zonde van het geld. Om hoeveel miljoenen zal het gaan?

Verder natuurlijk de bouwfraude. Deze blijkt nog omvangrijker te zijn dan we in eerste instantie dachten. En er is tot dusverre nog niemand voor achter de tralies beland en nog geen enkel bouwbedrijf heeft de te veel ontvangen euro's terug betaald. Maar gelukkig wist VVD kamerlid Hofstra ons op het hart te drukken dat wij met zijn allen boter op ons hoofd hebben, omdat hij in zijn verleden als commissaris van een Bouwbedrijf allang op de hoogte was. Maar goed dat hij dit 8 jaar na dato even doorgeeft als zijn hoedanigheid als kamerlid. Intussen gebeurt er nog vrij weinig.

En dan hebben we nog faillisementsfraude. Bij 1/3 van de faillisementen wordt er gefraudeerd. Dat komt neer op 4.000 faillisementen van gemiddeld 50.000 Euro belastingontduiking per faillisement. Reken maar uit. En er wordt niets aan gedaan. Afgelopen jaar zijn slechts 80 faillisementen onderzocht. Bij faillisementsfraude moet je denken aan geldstromen via BV's die failliet worden verklaard, waardoor er geen belasting hoeft te worden betaald. (Zembla, 12 februari 2004)

Een goed staaltje wanbeleid vond plaats in de Waterschappen. Deze organisaties moesten worden gereorganiseerd om op deze manier enlele tientallen miljoenen euro's op te leveren. Dit zal waarschijnlijk wel lukken, ware het niet dat bij een ander methode er ruim 400 miljoen euro extra uit te krijgen was. Een van de redenen zou kunnen zijn dat veel van de ambtenaren bij de waterschappen niets voelen voor reorganisatie en het is bekend dat deze mensen grotendeels CDA en VVD stemmers zijn. (netwerk 16 februari 2004)

Maar er zijn ook tal van geldverspillingen te noemen op regionaal niveau. De allergrootste, die ook door het rijk wordt gefinanciert is wellicht de bouw van het nieuwe kantorencomplex in A'dam Zuid. Hiervoor trekt de overheid 2 miljard Euro uit. Een leuke opsteker voor de economie, ware het niet dat het CPB heeft uitgerekend dat dit project de overheid slechts 1,4 miljard oplevert. 600 miljoen wordt gewoon weggegooid (tenzij je het kantorencomplex mooi gaat vinden).

En nog even een illustratief voorbeeldje uit mijn eigen woonplaats Almere. Hier wordt een nieuw stadshart gebouwd met een stadsschouwburg. In die stadsschouwburg steekt de overheid 80 miljoen Euro. Als het theater de komende tien jaar elke dag is uitverkocht, worden die miljoenen terug verdiend.

Ik schat dat door fraude en wanbeleid tientallen miljarden Euro's worden weggegooid. Misschien zeggen dit soort bedragen je niet veel, daarom een toelichting. Het bruto binnenlands product (BBP of BNP, al het geld dat we met zijn allen verdienen) is ongeveer 450 miljard Euro. We hebben een schuld van ongeveer 200 miljard Euro en een begrotingstekort van 2,5 %, wat betekent dat we ongeveer 10 miljard euro meer uitgeven dan we verdienen. Als de regering haar gevoel voor fatsoen eens gaat richten op dit soort praktijken, wordt de belastingbetaler eens niet de dupe en kunnen sociale sectoren gespaard worden.

Maar nee, de overheid houdt er een inconsequent bezuinigingsbeleid op na en alle overheidsvoorzieningen takelen af. Zo denkt de overheid met verzelfstandiging van overheidsinstellingen het wanbeleid een halt toe te roepen. Zo krijgt elke instelling een budget en moet daarmee rond zien te komen. Indien de instelling wanbeleid voert, kort de overheid op het budget. Ideetje van Pim Fortuyn en de ideologie van de VVD sluit hier wel op aan. Maar wat gebeurt er dan, wanneer een instelling ineens minder geld tot haar beschikking krijgt? Sanering binnen de instelling. En waar vindt die sanering plaats? Op de werkvloer, daar waar de arbeidskrachten hard nodig zijn. De manager zit nog lekker in het zadel en het wanbeleid blijft voortbestaan. Dit is waarneembaar in zorghuizen, waar ouderen steeds minder zorg krijgen. Maar in de top zullen nooit klappen vallen, zo lijkt het.

bron :http://www.politiek.nl/modules.php?name ... e&sid=1069

zo zie ik het momenteel ook een beetje.....

matra sports
Guru
Guru

vr mei 20, 2005 22:56

@Cor : goeie tekst trouwens :thumbs:

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

za mei 21, 2005 01:03

Ook nog een leuke van rond de jaarwisseling
Afgelopen maandag schreven wij dat een twintigtal bedrijven en instellingen een brief had gestuurd aan minister-president Balkenende en twee andere ministers. In deze brief wezen ze erop dat er naast Microsoft ook andere aanbieders zijn van goede en bruikbare software voor de 260.000 overheidscomputers. Gisteren heeft Michael Robertson, CEO van Linspire, ook een open brief gepubliceerd die gericht is aan de Nederlandse premier. In zijn brief maakt hij duidelijk dat zijn bedrijf gaarne de software en ondersteuning zou willen leveren voor de 260.000 overheids-pc's tegen een aanmerkelijk lager bedrag dan de 156 miljoen euro die Microsoft vraagt, namelijk 5,9 miljoen euro.
Het Rijk staat samen met een aantal gemeenten op het punt met de softwaregigant een contract af te sluiten dat voorziet in licenties voor ruim 245.000 werkplekken. Zowel besturingssystemen als applicaties en server-client software is opgenomen in de overeenkomst, die de overheid zou verplichten tot het aanschaffen van 147 miljoen euro aan Microsoft-software over vijf jaar, met terugwerkende kracht ingaand vanaf 1 januari 2004. Hoewel de meningen naar verluidt nog verdeeld zijn - zes departementen zijn tegen, zeven voor -, moeten de plaatsvervangend secretarissen-generaal al op 16 december een definitief besluit nemen.
Tweede Kamer (klein)De vier kamerleden vragen zich af hoe de exclusieve onderhandelingen passen in de vereiste Europese aanbestedingsprocedure, en willen ze weten waarom de overheid een dergelijk groot contract afsluit met een bedrijf dat eerder veroordeeld is tot het overtreden van mededingingswetten. Bovendien wil het viertal verheldering over hoe een dergelijk contract rijmt met het OSOSS-programma (Open Standaarden en Open Source Software voor de overheid) en de 'motie Vendrik'. Laatstgenoemde werd in 2002 aangenomen, en eiste niet alleen dat de overheid in 2006 alleen nog maar gebruik zou maken van open standaarden, maar ook dat onderzocht zou worden welke rol open source software zou kunnen spelen voor de overheid.

Is wel een beetje lang geworden
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

kroehlur

Re: RE: ALFA CLUB FORUMCAFE, voor een hapje, drankje en geou

za mei 21, 2005 10:37

mwa, tis een referendum. het volk mag zijn mening ventileren. ook al spelen er gecompliceerdere zaken. gaat het volk op zijn bek door verkeerd te stemmen, ontstaat er wellicht een beetje meer goodwil voor onze politici. ik ben dus voor een referendum en voor tussentijdse verkiezingen !
leuk dat sommige partijen niet aangeven of ze de uitslag zullen respecteren.
@Kroehlur : jullie hebben ook een regering die ietwat anders handelt als hier. tis hier heel erg van multikultie, alles kan, en veel, heeeel veel belangenorganisaties, wikken en wegen, polderen, middelen, pappen en nathouden, AIVD :oops: , integratie, Maxima versus een Feyenoord speler 8) , koninklijke uitspattingen. We hebben het goed hier maar het is een mooi pokkenlandje. En toch wil iedereen hiernaartoe emigreren lijkt het wel. rara......
( wordt de NEE campagne eigenlijk gesubsidieerd.. :wink: )
Tsja... hoe het daar eigenlijk gaat zou ik niet weten. Ik ben vertrokken voordat de huidige regering werd gekozen. Wat ik wel anders zie, hier, is het beleid in het algemeen, en dan gaat het niet so zeer over de overheid maar de maatschappij in het algemeen.

Dit wordt als een tolerante samenleving bekeken - ook van buiten Nederland, maar naar wat ik heb gezien is het meer dat niemand over anderen en hun eigen leefomgeving geeft. In feite is het niet tolerantie maar gewoon eigen belang, egoisme en vooral centjes uit elkaar halen. Ik vind het een beetje triest soms.

Referenda over dit sort onderwerpen is een slecht idee omdat niemand kan het begrijpen. Dan krijg je campagnes die niet over feiten gaan maar over toekomstperspectieven die volstrekt uit de lucht gegrepen zijn en die naar voren worden gebracht om mensen over te halen. "Als wij nee zeggen lopen wij de risico dat er een nieuwe Europeese oorlog komt" (beelden van Auschwitz en ex-Joegoslavie). "Als wij ja zeggen worden wij een provincie in een nieuwe Franco-Germaanse Rijk" - "Iedereen gaat zijn baan verliezen" (maakt niet uit of je ja of nee zegt blijkbaar :wink: ) "Wij verliezen allemaal ons pensioen - dat wordt door Frankfurt/Strasburg/Brussel bepaald" etc ad nauseam.

Dit sort referenda is populisme puur want niemand kan het onderwerp uitleggen en begrijpelijk maken en niemand weet eigenlijk wat er gaat gebeuren als er nee of ja wordt gezegd. Darom gaat het gewoon nergens over.

FabianQV

ma mei 23, 2005 11:07

Wat ik zo typisch vind over de hectiek omtrent dit referendum is het paniekerige gedrag van de politiek. Doet me denken aan de opkomst van Pim Fortuyn. Toen waren ook alle politici met het onderwijzende vingertje en zweet op het voorhoofd aan het vertellen hoe gevaarlijk het was om op zo'n man te stemmen. Wild om zich heen slaan lijkt de enige optie als verstandelijk redeneren niet mogelijk is.
Ik heb nog geen politicus gezien of gehoord die nou concreet kon vertellen wat dan precies de voordelen zijn als we die Europese Grondwet er komt. Alleen maar vage omschrijvingen als "het is beter" en "dit is nodig om verder te komen". Meer en meer mensen accepteren dat soort politieke uitleg niet meer. Men wil weten wat er dan beter is. Het is immers de laatste 60 jaar toch ook goed gegaan?

matra sports
Guru
Guru

ma mei 23, 2005 12:39

@Kroehlur : Dat viel mij ook al op. In Scandinavie zit de maatschappij inderdaad iets anders in elkaar. Minder eigenbelang lijkt wel, meer onvoorwaardelijk.
Tsja, en die EU... wellicht met Rusland erbij straks :wink:

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

ma mei 23, 2005 12:56

Die nieuwe europese grondwet zie ik ook niet helemaal zitten. Iedereen spreekt elkaar tegen en Brussel gaat steeds meer beslissen hoe wij in Nederland ons moeten gedragen. Als dat dezelfde kant opgaat als met die vervloekte euro dan wordt dat dus helemaal niks.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 23, 2005 13:22

Volgens mij is dat een misverstand. Brussel kan geen macht naar zich toe trekken, maar kan dat alleen krijgen als de lidstaten die aan Brussel geven. Daar veranderd deze grondwet niks aan, dat was altijd al zo met de huidige verdragen.

Het is een raadplegend referendum. Maw de nederlandse regering raadpleegt de bevolking wat ze moet beslissen. Maar geeft wel weer als advies 'Ja' te stemmen. Beetje raar.....

Adios, JR

kroehlur

ma mei 23, 2005 13:40

Volgens mij heeft de tweede kamer om een referendum gevraagd - niet de regering. De regering blijvt een politiek voeren volgens een bepaalde overtuiging en in dit geval dus een ja. Niet zo vreemd dus. :wink:

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 23, 2005 13:45

Het referendum is uitgeschreven door 'de nederlandse wetgever'.. (regering, 1e en 2e kamer) Verantwoordelijk is echter Minister Pechtold (bestuurlijk vernieuwing etc..)

Adios, JR

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 23, 2005 14:21

van geenstijl: :lol:

Om moedeloos van te worden. De Eurocommissaris voor milieu, ene Griek met de naam Stavros Dimas wil samen met Energiecommissaris Piebalgs dat de snelheid op alle europese snelwegen drastisch omlaag gaat. En wel naar maximaal 90 kilometer per uur, of het nu de autobahn is of de nederlandse snelwegen. Want gelijke monnikken, gelijke kappen en straks nog meer. Trouwens, we mogen ons nog in de handjes knijpen, want Piebalgs wil eventueel ook wel 100 kilometer per uur toestaan. Ja, dat krijg je dus als je tweedewereldlanden toelaat tot de EU: Piebalgs reed zijn halve leven toch al Trabant in Letland en weet niet beter, die andere gozer is een Griek, en in dat land kan al helemaal niemand autorijden. En zo gaat Europa dus worden na de grondwet, want reken maar, dit is nog maar het begin van de eigengereide tweedewereld eurocommissarissen die met het ene debiele plan na het andere op de proppen komen, er lopen namelijk wat autisten rond daar. En wij maar uitzoeken hoe we eventueel onder die hersenspinsels vandaan kunnen komen. Europa zuigt elke dag een stukje meer. Trouwens, valt het u ook op dat dit opmerkelijke bericht -al een paar dagen oud- alleen in Die Welt en The Times te lezen valt: vaderlandse pers lijkt dit wijselijk te negeren. Want het songfestivaleffect is nu al berucht.

Adios, JR

FabianQV

ma mei 23, 2005 14:31

Politiek voeren, ok. Mensen overtuigen van je gelijk, ok. Maar kom dan wel met fatsoenlijke argumenten.
Ik ga niet zomaar ja stemmen voor zoiets als een Europese Grondwet. Ik ben erg huiverig voor één Europa. Het lijkt me beter als Nederland gewoon de eigen zaken goed regelt en de eigen identiteit binnen Europa behoudt. Ik krijg met de houding die de Nederlandse politiek op Europees vlak aanneemt altijd het gevoel van "we willen er graag bijhoren en zijn bereid daar een hoop voor te doen".

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: RE: ALFA CLUB FORUMCAFE, voor een hapje, drankje en geou

ma mei 23, 2005 15:46

Politiek voeren, ok. Mensen overtuigen van je gelijk, ok. Maar kom dan wel met fatsoenlijke argumenten.
Ik ga niet zomaar ja stemmen voor zoiets als een Europese Grondwet. Ik ben erg huiverig voor één Europa. Het lijkt me beter als Nederland gewoon de eigen zaken goed regelt en de eigen identiteit binnen Europa behoudt. Ik krijg met de houding die de Nederlandse politiek op Europees vlak aanneemt altijd het gevoel van "we willen er graag bijhoren en zijn bereid daar een hoop voor te doen".
Je kan het ook andersom bekijken. Wil je afhankelijk blijven van alleen de nederlandse regering? Sommige dingen worden europeesch wellicht wat beter geregeld! Een paar duitse en italiaanse verkeersregels erbij kan geen kwaad! BPM afschaffen, benzine prijzen............ Ach nee, zal nooit echt gebeuren...... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Het Forum Café”