Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 14:56

en ps. klopt wel hoor, door langere afstand metingen is het aantal samples constanter en wordt de waarde betrouwbaarder. En verder neemt GPS wel de hoogte mee trouwens maar da's eigenlijk weer 'n andere discussie...

Zeg ook nergens dat het niet kan trouwens, trek het alleen in twijfel.
nou, volgens mij kan je met 3 satalieten nooit de hoogte bepalen :? Google eens op gps en ook op andere positie bepalings systemen, dan zal je lezen dat de systemen met 4 satalieten ook veel beter zijn (ooit eens een heel onderzoek naar gedaan, maar zeg nu ook alles uit mijn hoofd vandara dat ik die namen ook kwijt ben....)
en de nauwkeurigheid wordt niet groter als je een langere afstand rijd (zie vorige post, je moet sneller rijden: tomtom doet om een bepaalde tijdseenheid de afstand opmeten en deze omzetten in snelheid, tomtom doet dit niet bij hogere snelheden over een langere tijd!), of je moet elke seconde de waarde opschrijven en dit dan een minuut lang en daarvan weer het gemiddelde nemen... dan wordt de snelheid wel nauwkeuriger
De goede systemen wel, die hebben nl. in hun mapping niet alleen LON en LAT parameters opgenomen maar ook hoogte, dus vaste parameter in het systeem waar ook mee gerekend wordt. Mijn Destinator map in mijn Palmtop heeft dat bijvoorbeeld.

Dat laatste komt omdat zolang je lang constant rijdt het systeem minder andere dingen hoeft te doen, plaatjes niet draaien en vooruit kan gokken (Fuzzy Logic heet dat!), en dan meer tijd heeft voor de snelheidsberekening en constante meetmomenten kan uitvoeren. Het is een Windows CE systeem die processortijd moet verdelen. Ik zeg dus eigenlijk ook dat zo'n systeem nauwkeuriger kan worden als er minder zijweggetjes getoont moeten gaan worden etc. Minder processor belasting, of je moet gewoon een hele snelle Palmtop hebben met een dual core processor :wink:
dat is niet waar, want Tomtom berekend elke 2 of 3 seconde (ik weet het niet precies) de afstand (processorsnelheid heeft er alleen mee te maken hoe snel hij veranderingen kan tonen)
wat jij denk op doelt is dat er een vertraging in zit als je optrekt en afremt (dat is inderdaad waar), maar of je nou 200mtr 200km/h rijd op 2 km 200km/h, dan zijn beide waarde even (on)nauwkeurig, echter 200mtr 100km/h is onnauwkeuriger als 200mtr 200km/h
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 15:02

owja, en we hadden het over tomtom, die heeft geen hoogtebepaling (of er moet het laatste jaar iets veranderd zijn)
daarnaast is doro de stand van de satalieten de hoogte bepaling veel onnauwkeurig te bepalen dan horizontale plaatsbepaling

daarnaast geven satalieten om de 30 seconde een siganaal voor de positie bepaling, dit kan terug naar 7 seconden worden gebracht met dan heb je te maken met voorspellingen (voorspelling = onnauwkeurig)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 15:21

misschien is het beter om te beweren hoe hard je Tom Tom gaat ipv je Alfa Romeo ... :-)

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 15:31

Topsnelheid van je auto en de lengte van je je-weet-wel... Ik zie overeenkomsten. Toegeven dat het iets minder is is zoooooooooooooooo moeilijk :biggrin:
Inderdaad wij mannen he! :wink:

Hierboven weer 1, hoe kan een 2,5 V6 155 met 40PK minder bijna net zo hard gaan als een veel beter gestroomlijnde GTV V6 met turbo met 203PK van hetzelfde merk?

Zie gegevens 155 top 215km/u:

TECHNISCHE GEGEVENS
misschien omdat dit geen standaard 155 2.5 v6 is :roll: :wink:

met de 75QV 240 op de teller, met de ZXR over de 240 op de teller, met mijn huidige dagelijkse hok 175 :oops:
Was met nagenoeg standaart motor... squadrachip, k&n inleg met aanzuigbuis, sportpijp, koelvloeistof leiding langs het gasklephuis ipv erdoor, en carterontluchting afgedopt. Jammer dat die motor in de soep gelopen is doordat vorige eigenaar nooit olie wisselde want die motor liep flink hard voor een 2.5V6 :)

Ervaring leert dat er een wereld van verschil zit tussen dezelfde motoren, zo liep mn 16v maar net iets over de 225 teller, terwijl er toch genoeg bekend zijn die ook de 240 teller halen. Dat was gewoon een sloom ding, mijn 8v daarintegen (met chip, sportpijp van voor naar achter, goede inlaat) liep dan weer wel erg hard (en dat met 3 ton op de klok :) )

En voor de kritische mensen, ik ben de laatste die lieg over mn topsnelheid hoor, net alsof diegene waarje tegen liegt "Goh die is stoer, 230 ipv 220 :roll: "
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1226
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 15:50

Hi alfaqv75

Ik kom helaas niet helemaal hier uitgediscussieerd met jouw hier denk ik :wink: Ben het gedeeltelijk met je eens. Ik heb bij mijn vorige werkgever de aanboord software gemaakt voor de meest luxe VW Pheaton W12 incl. GPS nav aanpassingen. Je hebt nog 1 klein onvolkomenheidje in je verhaal zitten.

Maar waar hebben we het over details :needcoffee:

Geloof ook niet trouwens in zulke grote fabrieksmarges bij het maken van motoren, vroeger speelde afstelling nog wel es een rol (Carbs), nu met die computers aan boord. Veel verschillen in top zijn terug te herleiden op bandenmaat ed de rest slaat vaak 'op de titel' van dit overigens interessant wordende item :^o

ps. Vind wel dat hier meer volwassen reacties geplaatst worden dan op het VW forum waar ik al es olie op het topsnelheids-vuur gooide haha. Ander 'volk' -wagen.

ZEG ook niet dat het allemaal niet kan geloof het alleen niet altijd zo maar...bewijs! zie
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=32451

Groetjes Rene
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 16:41

245 'echte' kilometers per uur in m'n 166 2,5. :wink:

http://nl.youtube.com/watch?v=zAJ7kzb_d8k
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 18:24

ooit ergens in 1995 met mijn gtv/6 tussen de 230 en 240 km/h dik boven de 6000 rpm op de A8, met mijn 33 qv b6 uit 1988 220km/u op de teller (staat nog ergens op en video), met de 33 1.7qv serie 3 met 1.3bak 195km/u op de teller (heb er nog ergens een foto van) en met de andere alfa's die k had weet ik het niet meer die gtv 2.0 had wel eens 200km/u op de teller maar die trok als een beer. en mijn huidige 75 heb ik volgens mij nog niet eens boven de 170km/u gehad maar dat komt meer door die 1.6 bak wat wel opvalt is dat ie op de teller exact even snel is als op de tom-tom :D.
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 21:36

Op de teller:

155 1.8 8v >> 225
Bertone (met de 1.3 nog) >> 185
Bertone (met de 2.0 ) >> 195
75 TS >> 215
75 1.8 Turbo >> 220
75 1.8 >> 185
EVO VIII >> 275
Ben ik nog vergeten:

fiat UNO 1.0>> 170 (bij maastricht airport downhill :biggrin: )
Citroen ZX 1.6>> 165
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 21:41

Geloof ook niet trouwens in zulke grote fabrieksmarges bij het maken van motoren
Meet maar eens 5 identieke auto's back-to-back op de dyno. Je zou versteld staan.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 21:42

Ben ik nog vergeten:

fiat UNO 1.0>> 170 (bij maastricht airport downhill :biggrin: )
Citroen ZX 1.6>> 165
Als we zo gaan beginnen...

Panda 750 CL: 140
DAF 66 DL (1100): 140

hihi

Leukste waren nog de verbaasde gezichten van degenen die je inhaalde.
Met die Panda kom je trouwens ongehoord hard minirotondes ronden...

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

vr jun 20, 2008 21:46

Hahaha, ja idd. Die kleine fiatjes zijn erg leuk. Die UNO ook hetzelfde gewoon te licht en te weinig pk's om het goed fout te laten gaan maar wel zo vlot en soepel en (voor z'n klasse)
goede wegligging. hehehe
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6925
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

za jun 21, 2008 08:12

Vanmorgen even mijn vriendin afgezet op haar werk en op de terugweg even gekeken wat de dagelijkse 33 nog in zich had :oops: ...

Afbeelding

strak 200 op de klok van mijn '94 er 33 1.7 IE SW die dik 190 dkm gelopen heeft :) . Valt niet echt tegen, heb snellere gehad 8) maar ook zeker langzamere... :(

Groeten remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

za jun 21, 2008 10:16

Even mijn 'sterke' verhalen over snelheden erbij zetten:

164 2.0 TS heb ik laatst op Tomtom net 200 mee aangetikt. Kan wel meer, denk ik, maar vond het wel genoeg zo
De 146 1.8 TS doet 215 op tomtom. de 146 1.6 TS deed 200 op tomtom, de 75 1.8 IE die we hadden deed 205 op de klok, 199 op tomtom.

De absolute top voor mij was (voor tomtom tijdperk) met de 164 3.0 V6 automaat. Die topte 260 op de klok. Heb trouwens ook een Charade 1.3 16v gehad die de klok uitliep.... (190+)

Wel lekker allemaal, maar durf het eigenlijk alleen nog maar met de 146 1.8 te doen. Die remt ten minste ook nog als het nodig is. De rest is qua remmen gewoon onderbemeten. 160 kruissnelheid blijft toch het lekkerste rijden in Duitsland. En hier in NL ongeveer 130 kruissnelheid...

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

za jun 21, 2008 11:43

Och, over non-Alfa gesproken, vakantie naar Italië kwamen we bij Ingolstadt een M5 tegen op de linkerbaan.
Iedereen die daar de omgeving kent weet dat dit gedeelte aardige dalingen kent.
Polootje 1.4 (16v dat dan weer wel) klokte daar 210 heuveltje af, even seinen naar de M5 dat ik er langs wilde :lol:
Overigens lette ik op de kmteller en mijn vriendin op de toerenteller, die liep aardig door het rood :oops:

Dat was overigens uit de Tomtom-vrije tijd 8)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1226
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

za jun 21, 2008 14:36

Ben ik nog vergeten:

fiat UNO 1.0>> 170 (bij maastricht airport downhill :biggrin: )
Citroen ZX 1.6>> 165
Als we zo gaan beginnen...

Panda 750 CL: 140
DAF 66 DL (1100): 140

hihi

Leukste waren nog de verbaasde gezichten van degenen die je inhaalde.
Met die Panda kom je trouwens ongehoord hard minirotondes ronden...

Hihi inderdaad:
Panda 750 L Carara '87 140
Panda 1000S Fire '88 153

Suzuki Alto 600 145 in slipstream, daarna rook uit het blok en niet meer :twisted: Knake bak
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Terug naar “Het Forum Café”