Klopt, het is 2007. Maar al dat gezeur in de pers over dat een auto in elkaar frommelt als je met 64km/h een muur ramt... wat een schijnheiligheid als je bedenkt dat de helft van het huidige Nederlandse wagenpark dat ook doet. En dan gaan we nog voorbij aan het feit dat je geen muren moet rammen.
Tuurlijk, ongeluk zit in een klein hoekje enzovoorts. Maar al die tests gaan voorbij aan de ACTIEVE veiligheid van een auto. Met airbags win je sterren, met een goed onderstel en ESP waar je misschien niet mee crasht sta je voor aap.
Volksverlakkerlij vind ik het. De gemiddelde onwetende burger kan zulke resultaten ook niet nuanceren of op waarde schatten. En daarom denken allerlei mensen dat een Renault een goede auto is (veel EuroNCAP sterren...).
Hier ben ik het dus 100% mee eens. Renaults hebben ook verstevigingen in het chassis voor NCAP achtige chrashes. Leuk is dat je nooit een dergelijke statische crash krijgt dus zul je uiteindelijk nogsteeds kreupel de auto uit komen. Daarbij rijden renaults zo vreselijk beroerd dat ze alleen al voor de wegligging afgekeurd moeten worden. Elke keer als ik weer iemand hoor zeggen dat ze voor Renault gegaan zijn vanwege de 5 euro ncap sterren zakt de moed mij weer diep in de schoenen.
Doe jezelf een lol. Leen of huur eens een nieuwe Megane station en doe er eens met 60 een scandinavian flick mee. Zal de eerste keer zijn dat je de hele schiphol polderbaan nodig hebt om dat ding onder controle te houden. Nee, koop dan aub een Ford Focus, die hebben wel een normaal onderstel.