Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1773
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: Hulde aan de ANWB

za jan 03, 2009 18:39

Dat kan altijd bij vorst en niet alleen bij Alfa's. Volgens de ANWB-er was er in ons geval waarschijnlijk een beschadiging aan de mantel van de handremkabel waardoor er vocht in kon komen. Beetje vriezen en het is dan snel gedaan natuurlijk. Maar in principe kunnen dingen overal waar het scharniert, langs elkaar beweegt of tegen elkaar zit aangedrukt vast komen te zitten bij vorst.
Ook bij goede handremkabels gebeurt het. De oorzaak ligt in het ontwerp van de handremmen. Bij een 145-146 lopen de kabels eerst met een bochtje onder de achteras door en dan omhoog naar de remmen. Er dringt altijd wel wat vocht in die kabels, ondanks de afdichtrubbertjes. In het laagste gedeelte van de kabel (dus onder de as) blijft dat staan en op die plek vriest de boel dan vast. Met een föhn te ontdooien, en het helpt om daarna de kabel flink vol kruipolie o.i.d. te spuiten. Maar da's allemaal zeer tijdelijk. Het beste is om de auto bij vorst niet op de handrem te zetten.

.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Hulde aan de ANWB

za jan 03, 2009 19:22

Onze 145 had hetzelfde probleem, kabels waren verroest en opgezwollen (al zonder vorst), is inmiddels vervangen en idd een aandachtpuntje voor de 145/146
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Hulde aan de ANWB

za jan 03, 2009 19:31

Kom op jongens, Kwikfit mag toch zeker wat verdienen :?

Andretti Molletti

Re: RE: Hulde aan de ANWB

za jan 03, 2009 22:52

Kom op jongens, Kwikfit mag toch zeker wat verdienen :?
Kwikfit zorgt voor een belangrijk deel van onze inkomsten :mrgreen:

Als het moment zich voordoet zal ik de lovende woorden zeker aan de gele ridders overbrengen!!
Dank voor de complimenten :thumbs:

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Hulde aan de ANWB

zo jan 04, 2009 00:26

Kom op jongens, Kwikfit mag toch zeker wat verdienen :?
Why :?: Ik heb zelden van dichtbij zo'n geklungel gezien :-#
Zal misschien vestigingsgebonden kunnen zijn, maar ik blijf ver weg bij deze "monteurs"

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Arno Romeo
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:34
Locatie: Warmond

RE: Hulde aan de ANWB

zo jan 04, 2009 00:27

Ik wil ook mijn lof uitspreken over de ANWB. Ik werk als schademanager bij Sixt autoverhuur en hebben een maandje geleden een contract afgesloten met de ANWB voor alle auto's die stranden buiten kantooruren door hun worden geholpen. Het is allemaal strak geregeld, meldingen met gedetaileerde uitleg komen vrijwel direct. Dat scheelt voor ons een hele hoop werk en administratie. Hulde :thumbs:

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Hulde aan de ANWB

zo jan 04, 2009 10:08

Kom op jongens, Kwikfit mag toch zeker wat verdienen :?
Tuurlijk mogen ze bij de Kwik Fit geld verdienen. Maar ze moeten wel goed en eerlijk werk verrichten en dat schort er nog wel eens aan. Je denkt, de Kwik Fit, lekker goedkoop, maar bij navraag kun je vaak voor minder geld bij de specialist of zelfs bij de dealer terecht! En dan wel met originele kwaliteits producten ipv (soms) slechte immitatie...

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Hulde aan de ANWB

zo jan 04, 2009 13:40

Ze hadden het erover dat de achterbank eruit zou moeten om ze te kunnen monteren...
Ik heb het nog niet bekeken, maar dat is echt bull-shit volgens mij. Als de contructie een beetje lijkt op zoals de 155 dan is het simpelweg de handrem kabel ontspannen onder de handremhendel. Onder de auto kruipen, de kabels bij de hendel uit de houder halen. Vervolgens een beetje klooien bij de trommel/remschijf om de kabel daar los te krijgen en met 10min heb je de 1e kabel wel los.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1773
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Hulde aan de ANWB

zo jan 04, 2009 21:02

En de achterbank van een 145-146 is toch neerklapbaar inclusief de zitting, dus hoe ernstig kan die dan nog in de weg zitten?

.

Terug naar “Het Forum Café”