Youngtimer <25 jaar in 2012 hoort in de category oldtimer! Geen km-heffing en kastjes dus?

Ja ook voor de erkende klassieker die jonger is moet een uitzondering gelden!
62%
23
Nee, deze groep hoort daar niet in thuis
38%
14

Totaal aantal stemmen: 37
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 21:25

Het eenvoudigste is volgens mij een opslag op de literprijs brandstof
benzineopslag is geen optie, de grensstreken hebben dan voordeel...die kunnen goedkoper tanken
Leve de EU! :twisted: (<-- omdat ik weet dat het waarschijnlijk 25 jaar zou duren om tot een "principe-akkoord" te komen in ons mooie verenigde Europa.)
It's not easy, being green (kermit)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 21:27

Jaja - zien jullie het??

NEDERLAND IS EEN BIG BROTHER LAND !

Betaal jij iets niet? dan pluggen wij jouw kastje uit en kun je niet de weg op.
O ja - en waarom was u bij die bosrand om 2:30u 's nachts??
Waarom tankt u 10 minuten lang?

En: wij merkten op dat u uw mobiele telefoon 2 weken terug niet bij u had. Deze werd rondom uw huis gesignaleerd terwijl u de peilsectoren met een computerberekende te hoge snelheid passeerde.
Er gaat een boete volgen en u krijgt na betaling - weer toegang tot ons wegennet en ook weer toegang tot het GSM/UMTS netwerk.
Via het Burgerservicenummer zal de gemeentereiniging de vrijgave zien en dan ook uw huisvuil ophalen

Serieus: onze privacy is voorgoed vergooid! Nederland....waar wij zo lekker vrij zijn.....Yeah right!

:oops:

Ontopic:

Volgens mij gaan de klassiekers voorlopig de dans ontspringen.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

ebbr
Guru
Guru

do nov 19, 2009 11:47

Ik zei dan toch meer heil in betalen via de km-stand via de apk. Tellers zijn net zo fraudegevoelig als die kastjes gaan worden denk ik, of laat iets inbouwen wat onafhankelijk de km-stand bijhoud en alleen tijdens de APK kan worden uitgelezen. km-stand word met de APK genoteerd: X kilometers keer X euro. Dit bedrag is dan in een keer, kwartaal of per maand te betalen maar wel het totaal te voldoen voor de volgende APK.

En als je net als ik aan de grens woont en in het buitenland of op vakantie de meeste km-ers draait, betaal je dus aan nederland voor een buitenlandse weg. Of dubbel zelfs: tol in Frankrijk en in nederland nog es voor 'de blinde km-ers'.... Nee dat gaat dus niet!

Waar het mij om gaat in dit topic is: Er werpen zich groepen op die uitzonderingen voorelkaar krijgen :shock:

Motoren en Oldtimers dus, volgens mij moet je dit NIET doen of ook de youngtimer met aantoonbare hobby doeleinden er in betrekken! (goed te controleren, doet verz. maatschappij dus ook, zie openingsbetoog).

Mijn stelling in kort:
Voor de verzekering rij ik 2 klassiekers: voor de overheid niet en dat is raar!!!! Je kan echter wel een auto uit 1986 kopen, gastank inbouwen en geen km-heffing aftikken!!!

Dat laatste wordt dan als hobby gezien???? Hier wil ik wat aan doen...wie ook?
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

tommaso
Guru
Guru

do nov 19, 2009 13:55

Zag via RTL NL een voorontwerp van de kilometerheffing.
Opvallend was dat de indeling van de diverse klassen die gekoppeld gaan worden aan een heffing gewoon overeenkwamen met de MRB klassen dus op gewicht.
Er was eigenlijk helemaal geen sprake van milieu kenmerken zoals dat in de politiek heet.
Waarschijnlijk wordt dat er nog aangekoppeld of zo.

Volgende week is er een debat in de Tweede Kamer dus zullen we ongetwijfeld meer horen en lezen.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 19, 2009 14:30

hele km heffing is gezeik. het heeft al helemaal niets meer met het betalen voor het gebruik van het wegdek te maken! dus ik zou met mijn nog geen ton wegende auto meer moeten betalen dan een "schone" 2 ton wegende bmw. wat denk je wat er aan vervuiling vrijkomt bij het produceren van zo'n wagen?
het is gewoon een andere manier van de overheidskas spekken. bah!

voor mij scheelt het dat ik niet zoveel rijdt. dus veel duurder wordt het niet.

MAAR.... het gaat allemaal niet door! dit is nooit doorgevoerd voor de volgende verkiezingen en dus wordt dit straks een speer punt.
1 keer raden waar ik dan op ga stemmen...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

tommaso
Guru
Guru

do nov 19, 2009 15:56

Heb een bezwaar gevonden van de Raad van State dat op de oudere auto's van toepassing is:

Voor personenauto’s en bestelauto’s van particulieren waarvan de CO2-uitstoot niet
blijkt uit het kentekenregister is in artikel 3.1, tweede en derde lid, WKP een niet voor
tegenbewijs vatbare forfaitaire bepaling van de CO2-uitstoot opgenomen.
In de toelichting is niet gemotiveerd waarom geen tegenbewijs tegen dit forfait mogelijk
is indien bijvoorbeeld uit een keuringsrapport de werkelijke CO2-uitstoot van de
desbetreffende auto is af te leiden.
De Raad adviseert artikel 3.1, tweede en derde lid, WKP aan te vullen met een
tegenbewijsregeling.

Voorstel was om voor die auto's die geen milieu label hebben een standaard tarief te hanteren.
Daar is de Raad van State tegenin gegaan.
Alfa 155 Q4 WB 1995

A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

jan 75
Full Member
Full Member

do nov 19, 2009 17:27

ik heb even een mailtje gedaan.
antwoord;

Geachte heer Barten,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt waarom er gekozen is voor de kilometerprijs en niet voor de verhoging van de brandstofaccijns en of het kastje kan zien waar u bent geweest.

Het kastje in uw auto registreert hoeveel u in Nederland rijdt en tegen welk tarief. Dat gebeurt met behulp van satelliet technologie en GSM-techniek. Op basis van de gegevens wordt een factuur gemaakt en naar u opgestuurd. Waar u bent geweest, krijgt niemand te zien zonder uw uitdrukkelijke toestemming. Bijvoorbeeld omdat u in een auto van de zaak rijdt en u aan uw werkgever bepaalde informatie beschikbaar wilt stellen. Dat is dan op basis van een duidelijke afspraak tussen u en uw werkgever.

Het kastje houdt ook niet bij hoe snel u rijdt. Daarnaast worden de gegevens via een chip in het kastje beveiligd. Zo kunnen uw gegevens onderweg niet worden gemanipuleerd (fraudebestendigheid) en weten we zeker dat de gegevens horen bij de eigenaar van het voertuig.

Een groot nadeel van een brandstofaccijnsverhoging is dat het geen invloed heeft op het tijdstip en de plaats waar mensen rijden. Daarom vermindert het de files onvoldoende. Daarnaast beïnvloedt het de welvaart in Nederland negatief, omdat mensen over de grens gaan tanken. Net als bij de kilometerprijs betalen de veelrijders meer.

Onderzoek toont aan dat de kilometerprijs met een spitstarief op extra drukke wegen beter helpt om de files terug te dringen. Ondanks de kosten die een nieuw systeem met zich meebrengt, vallen de welvaartseffecten van de kilometerprijs positief uit. Dit blijkt uit onderzoek door onder meer het Centraal Planbureau (CPB).

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sjors Langerak

Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog een vraag hebben of heeft u een andere vraag, dan kunt u hiervoor het contactformulier op www.postbus51.nl invullen.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 19, 2009 19:41

Jaja - zien jullie het??

NEDERLAND IS EEN BIG BROTHER LAND !

Betaal jij iets niet? dan pluggen wij jouw kastje uit en kun je niet de weg op.
O ja - en waarom was u bij die bosrand om 2:30u 's nachts??
Waarom tankt u 10 minuten lang?

En: wij merkten op dat u uw mobiele telefoon 2 weken terug niet bij u had. Deze werd rondom uw huis gesignaleerd terwijl u de peilsectoren met een computerberekende te hoge snelheid passeerde.
Er gaat een boete volgen en u krijgt na betaling - weer toegang tot ons wegennet en ook weer toegang tot het GSM/UMTS netwerk.
Via het Burgerservicenummer zal de gemeentereiniging de vrijgave zien en dan ook uw huisvuil ophalen

Serieus: onze privacy is voorgoed vergooid! Nederland....waar wij zo lekker vrij zijn.....Yeah right!

:oops:

Ontopic:

Volgens mij gaan de klassiekers voorlopig de dans ontspringen.
Nu maar hopen dat ze het signaal gaan versturen via Vodafoon.... :mrgreen:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

tommaso
Guru
Guru

vr nov 20, 2009 12:24

Zo heb me gisteravond nuttig gemaakt door het wetsvoorstel van de km heffing door te spitten.
Te vinden onder kamerstukken bij ministerie van verkeer en waterstaat.

Regeling voor youngtimers luid als volgt:
Voor voortuigen waarvan de CO2 uitstoot niet bekend is iin het kentekenregister wordt het basistarief gebaseerd op de statistische relatie tussen de ledige massa en CO2.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van de gegevens van het bouwjaar 2008 en voor de eerdere bouwjaren gecorrigeerd met een bouwjaarfactor. Voor 2008 is de bouwjaarfactor 1. Voor eerdere jaren vindt de vaststelling van de bouwjaarfactor plaats bij lagere regelgeving.

Concreet is eea in de wet als volgt uitgewerkt:
De uitstoot die niet uit het kentekenregister blijkt moet als volgt worden berekend:

(17,993+0,123 x massa voertuig) x bouwjaarfactor

Om de basis km heffingsprijs te berekenen moet je kijken welke CO2 uitstoot correspondeert met volgende tabel:

110 g/km - 180 gr /km dan berekenen 95 EUR x CO2 getal boven 110 g/km
180 g/km - 270 g/km dan berekenen 286 x CO2 getal boven 180 g/km vermeerderd met EUR 6650.
270 g/km berekenen 667 x CO2 getal vermeerderd met EUR 32390

De uitkomst van het behorend bedrag wordt in volgende berekening meegenomen:

0,00013775 x uitkomst berekening + 0,00296394 x (-186,212 + CO2 getal x 3,139) + 0,12269149

Hallo bent u daar nog?
De Raad van State heeft terecht gevraagd waar al deze berekeningen op gebaseerd zijn.

Verder schijnt er nog een manier te komen hoe ja kan aantonen wat de CO2 voor jouw youngtimer is nu dat niet geregistreerd staat.

De getallen zoals in de media en zelfs in de persconferentie van Camiel Eurlings genoemd werden gaan met redelijk grote onzekerheid gepaard zo staat in de memorie van toelichting.
Verder is de spitsheffing nog onbekend.

Al met al bijzonder gecompliceerd of veel te weinig informatie om uberhaupt een oordeel te kunnen vellen mbt de te betalen km heffing als dat ingaat.
Je geeft bijna een carte blanche als je met de voorgelegde heffing instemt.
Dat zal dat stemvee van CDA, PVDA en andere voorstanders ongetwijfeld met dichte ogen doen :twisted:
Alfa 155 Q4 WB 1995

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

vr nov 20, 2009 16:12

Onbegrijpelijk waarom ze het niet gewoon in de brandstofaccijns stoppen. Zeker nu er ook naar verbruik gaat worden gekeken, de heren er nog niet uit zijn (!) hoe ze buitenlanders ook moeten laten betalen en de km-heffing ook op privewegen geldt. Brandstofaccijns verhogen heeft dus exact hetzelfde effect, lost en passant nog even het probleem van buitenlandse auto's op en kost miljarden minder. Kortom, het lijkt op alle fronten een betere oplossing. Zou je zeggen....

Maar.... er is nog één ander belangrijk verschil. Juist ja, dat er bij kilometerheffing privé-informatie wordt vastgelegd :!: Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat dit nog de enige reden kan zijn voor de regering om aan de kilometerheffing vast te houden. :?

En vanwege dat gegeven heb ik er bijzonder weinig vertrouwen in, dat het wel mee zal vallen met waarvoor die informatie allemaal gaat worden gebruikt...
Tjonge jij bent kortzichtig dat je denkt dat een database met deze informatie niet door andere instanties zal worden gebruikt.
Huh??? Ik wist helemaal niet dat ik dat dacht. Misschien moet je de reactie nog een keertje goed lezen?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 20, 2009 17:06

@tommaso
Dat lijkt me de berekening voor de BPM, niet de km heffing.

ebbr
Guru
Guru

di nov 24, 2009 13:33

Het enige wat je kan doen is blijven ageren, vandaar mijn voorstel om samen te spannen, maar wel op een gegronde aannemelijke basis als ik eerder hier stelde. Als er genoeg uitzonderingen gemaakt moeten worden komt men mss wel tot een andere conclusie. En anders blijft onze 'alfa youngtimer' elk geval waarde behouden omdat een gebruiker er bij hobby gebruik net zo van kan profiteren als oldtimers en motoren: goed voor de waarde of je hem nu dagelijks gebruikt of als ik pure hobby.

Dus kom op jongens, niet lullen actie!

Dit is de eerste reactie op mijn brief. Hij is verder gestuurd omdat de eerste vragen afvang er geen raad mee weet
Paar dingen privé codes even er uitgehaald.

24-11-2009

ons kenmerk: 00000000000

Geachte heer Ebbers,

Via Postbus 51 hebben wij uw brief van 18 november jl. ontvangen. Wij hebben deze geregistreerd onder kenmerk CEND/DCO-2009/XXXX
Uw vraag is uitgezet bij het Projectteam Anders Betalen voor Mobiliteit van het Directoraat-Generaal Mobiliteit.
Het streven is om binnen een maand een inhoudelijk antwoord gereed te hebben.
Mocht u na deze periode nog geen nader bericht ontvangen hebben, dan kunt u voor meer informatie bellen met:
Marion de Groot, 00000000 of mailen naar: 00000000

Met vriendelijke groet,
MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Marion de Groot,
Medewerkster Staf-DG

ps. Krijg hier nog weinig bijval trouwens....als dit verder komt zijn aantallen wel handig!

Het gaat er om dat je de youngtimer (jonger dan 25jr in 2012) 'hobbymatig gebruikt' en in het 'boek der boeken' voorkomt, bijv.
- Alfa Spider type 3
- Alfa Spider type 4
- Alfa 916: GTV V6 TB en Alfa Spider 2.0TS
- Alfa RZ en SZ
- Alfa 75 met een aantal motoriseringen
- etc. zie het boek:
Afbeelding
4C Black Edition

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

di nov 24, 2009 14:52

Wil je best bijvallen... maar een 155 v6 staat vast niet in dat boek ;)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

ebbr
Guru
Guru

di nov 24, 2009 15:11

Nog niet misschien... dus stem dan voor de toekomst, zodat 'kastje vrij' rijden in de toekomst mogelijk blijft zodra hij wel wordt opgenomen?

Nu gooit de regering met 'het einde van 25 jaar of ouder worden regel' in zicht: alle deuren voor moderne klassiekers dicht....
Evengoed een stukje techniek erfgoed, die we ook moeten kunnen blijven koesteren...

POLL toegevoegd!!!

volgende eisen om de youngtimergroep te voldoen:
Leidraad net als voor de verz.maatschappijen die klassiekerverzekeringen verkopen, zijn:
-max. 5000km/jaar APK check
-opgenomen en erkend als klassieker door de jaaruitgave van het boek: DE ONSCHATBARE KLASSIEKER
-een andere hoofdauto op je naam geregistreerd/lease auto in ook privé gebruik
4C Black Edition

Sud.
Full Member
Full Member

di nov 24, 2009 16:54

Heb zojuist JA gestemd, vind dit een heel goeie aktie.
Denk wel dat het niks opleverd, maar je hebt tenminste geprobeerd!
Alfasud 1.2L
Alfasud Sprint 1.3
Alfasud Nuova 1.3
33 QO 1.5
156 Selespeed 2.0 TS
156 Edizione Limitata 1.8 TS
916 Spider 2.0 TS
156 SW 2.0 TS
Spider III 2.0
GT 1300 Junior
Alfettta GTV 2.0 TS
156 SW 1.8 TS