Deel 3 dus!
Een leuk ritje naar de haven van Avola......levert hele mooie plaatjes op
Ons uitstapje vanuit de camping bij Avola voert ons Pantiallica (natuurpark met grote kloof waarin grotwoningen zijn te vinden)
Wat plaatjes onderweg:
Ons laatste uitstapje vanuit Avola gaat richting Taormina. Sochtends lpg getankt. De tank was nog niet leeg maar een volle tank in onbekend gebied is wel een fijn idee. De teller van de lpg pomp liep door tot 46 liter! Ik denk dat gaat niet goed dus zeg tegen de ppompbediende dat hij het ding moet uitzetten. De max vulling van 80% op een 60 liter tank zegt dat er maar 44 liter in mag. Tel 46 liter op bij een onbekend aantal liters dat nog in de tank zat....
Snel rijden zodat de tank wat leger wordt. Net bij het wegrijden van het tankstation horen we een mechanische harde KLIK.
Doorrijden maar want de druk moet dalen! anderhalf uur heen en anderhalf uur terug gereden. Weer naar het tankstation om te tanken na 280km die dag. normaal is de LPG tank dan al redelijk leeg. Ik kijk achterin op het metertje....nog meer dan de half vol
Hoe dan ook: toch maar tanken om weer een volle tank te krijgen....we stonder er toch. Echter.....er was geen gas in te krijgen. Vulnippel geblokkeerd. De siciliaanse pompbediende baalde dat hij ons niet aan lpg kon helpen en wilde een diagnose stellen. (ondertussen 2 wachtenden bij het pompstation) Hij begon wat te prikken in de vulnippel met een schroevendraaier maar kon niet door de druk heen komen. Voor ik het wist een complete samenscholing van sicilianen om de berlina. Druk discussierend en gebarend over het probleem over "BELLAAAA!!!"
Een van de omstanders maakte me duidelijk dat hij wel een LPG monteur wist. Ik kon achter hem aanrijden.
Na een kwartiertje rijden legt hij de LPG boer het probleem uit, die ons al redelijk snel doorverwijst naar een tweede LPG boer. (want een NL vulnippel) Weer een kwartier achter de hulpvaardige siciliaan aan rijden brengt ons bij een wat grotere garage dan de eerste (wederom een steegje). Ik wordt vriendelijk verzocht na het weekend terug te komen (het was vrijdagavond half
. So be it dacht ik.....ik wil de hulpvaardige siciliaan bedanken maar voor ik het weet zwaait hij en springt in zijn auto....weg. Gelukkig had ik de tomtom bij zodat ik de camping weer kon terugvinden
. Dit tekent het cultuurverschil. In NL zou men je waarschijnlijk laten stikken.
Een dag later in de ochtend toch weer gepoogd te tanken. Toen ging het ineens wel
In de LPG gids bleek later te staan dat een blokkade kan ontstaan wanneer de tank te warm is geworden. veel zon in combinatie met te volle tank heeft daar dus toe geleid. Gelukkig zijn dergelijke blokkades vrijwel altijd tijdelijk.
We pakken de boel in en verkassen richting Cefalu.
Eerst stopen we nog even bij een supermarkt voor wat voer voor onderweg, waar we deze 500 spotten. We zagen een stokoud vrouwtje er vervolgens rustig mee wegtuffen.
vlak voor Cefalu wijken we van de snelweg af en gaan we binnendoor door het volgende natuurpark......het schijnt er doodstil te zijn normaalgesproken....maar niet als er een nederlander in een berlina langskomt
Cefalu hebben we in een middagje verkend. Erg mooi, maar ook redelijk toeristisch. De noordkust doet ons het meest toeristisch aan. Hier zien we ook voor het eerst een strand met strak opgestelde strandstoelen en dergelijke. Niet echt ons ding maar op zich een heel mooi stadje.
In Cefalu hebben we weer een B&B gepakt, omdat we een dag later weer richting Palermo zouden gaan om de ferry te pakken naar Genua.
De laatste dag....Cefalu -Palermo is maar een uur rijden ofzo, maar we besloten ruim om te rijden via CORLEONE. We zoeken daar een restaurantje om rond de middag goed te eten (het eten op de ferry is matig EN duur). Het wegdek is uitermate slecht: diepe wielsporen waardoor het carter gevaarlijk dicht op het wegdek hangt. Dit ging me te ver: weg hier! Aan de rand van het dorp wat gegeten en nog even bewijsvoering gezekerd:
We rijden richting Palermo en zijn ruim om tijd voor de ferry. Er blijkt een franse morgan club met ons de ferry op te gaan.
Terwijl we op de ferry wachten zie ik ook een fiat busje aan komen rijden met een trailer met race GTAM Bertje erop. De Italiaan uit hangt uit het raam en schreeuwt : AAAAAAAAA BELLLAAAAAAAAAAA!!!!!!!
Geweldig....
De ferry vertrekt en 20 uur later komen we in Genua weer aan. 14 uur later (incl hele slechte omleiding in duitsland.....met een uur dwalen in the middle of nowhere) zijn we thuis