Ik ben absoluut niet heilig en weet dat ik zelf ook niet de rustigste rijder ben, maar ik probeer altijd wel te voorkomen dat anderen last van me hebben. Maar af en toe gebeuren er dingen waar ik echt pis-link van wordt. Je hart luchten helpt, dus ik zal de praatgroep starten.
Vorige week rij ik in Amsterdam de Piet Hein tunnel in. Vanaf het stoplicht, samen met 1 andere auto (witte Renault station). Het is hier 2 baans en de weg is behalve ons tweeen volledig leeg. De andere auto blijft op de linker baan rijden, met 50 waar 70 mag. Ik blijf er bijna een halve minuut achter zitten. Kan niet zijn dat hij me niet in de gaten heeft. Lampen aan en een grommende Nord. Dan maar even groot licht. Effect. Tergend langzaam, zonder richting aangeven naar rechts. Op het moment dat ik er naast rij, en constateer dat de bestuurder met een telefoon aan z'n oor zit, stuurt hij doodleuk even met een ruk op me in om op het laaste moment weer terug te gaan naar z'n eigen vaargeul. Nou vraag ik je...
Vanochtend in de stad. Enige op de weg. Op een doorgaande weg komt een Connexion taxi busje uit een schuin op de weg gelegen parkeervak. De schaufeuze ziet mij heeeeel duidelijk aankomen maar blijft heel langzaam oprijden. Ik dan in godsnaam maar uitwijken naar de linker weg helft om een botsing te voorkomen. Busje geeft nog een dot gas en rijd me bijna aan. Hoop armgebaren en getuuter. Ik stop en stap uit. Op mijn vraag of de voorrangs-regels niet helemaal duidelijk zijn krijg ik als antwoord": "Je ken ook effe stoppen. dat is menselijk, eikel." Nou vraag ik je....
Ik trek me geen bult meer aan van deze verkeersirritaties. Doe lekker mijn ding en houd bovenal evenveel rekening met andere als andere met mij. En dat werkt een stuk prettiger.
Nee, alle gekkigheid op een stokje, van mij zelf kan ik nog steeds zeggen dat mijn gedrag als 'hoffelijk' bestempeld kan worden. Ik geef ruimte met ritsen, ik hang niet op bumpers, blijf niet links rijden als ik de 146 'warmrijd'. Daar tegenover staat dat ik niet lang achter notoire linksrijders blijf hangen. Met een sierlijk zwiep rechts er voorbij. Heerlijk!! Nu moet ik zeggen dat ik laatst een leuk akkefietje had en ik deze man tegenkwam bij het tankstation. Toen ik hem confronteerde met zijn rijdgedrag (pas afsnijden, breaktest en middelvinger) was hij stukken minder stoer. Buiten wat gehakkel en gestotter wist deze niks uit te brengen. Tsja.
Ik heb de verkeersagressie geaccepteerd. Ik alleen kan dat toch niet veranderen en als ik wil heb ik iedere rit het aan de stok met een verkeers-aso. Maar wat is de meerwaarde?