wo mar 07, 2012 22:16
Update na meer dan 1.000 km sturen
(47.689 km)
Ik voel me nog steeds de koning te rijk met mijn Alfa. Als ik 's morgens naar de auto loop, stap ik met plezier in. Het interieur kan mijn inziens ook onmogelijk vervelen. De rood oplichtende verlichting gedurende de avondritten is ook prachtig. 1.000 Km is dan wel niet veel, ik kan in ieder geval een aantal zaken melden die tot nu toe meevallen.
Het hakerige schakelen naar de vijf is nagenoeg weg. Het zal wel met een "gevoel" voor de auto krijgen te maken hebben. Waarschijnlijk was ik gewend bij eerdere auto's om de pook bij het schakelen naar vijf iets meer naar voren te duwen, waardoor bij snel opschakelen de zaak in de Alfa leek te "blokkeren" - het verliep niet soepel in ieder geval. Klinkt misschien niet logisch, maar ik geloof er in en het werkt blijkbaar. Het kan ook zijn dat de boel net een beetje ingesleten is met deze maagdelijke km-stand. De achteruit moet overigens wel met ferme hand gestuurd worden, echt duidelijk erin leggen is hier het devies. Als je het gevoel hebt dat de achteruit er niet goed inzit, is dat ook zo en gebeurt er niets. Of je hoort wat tandjes knarsen. Verder niet spannend hoor, sterker nog, het algemene gevoel van de bak is dat hij heerlijk soepel schakelt.
Na diverse tips heb ik regelmatig de olie gepeild. De auto is op 17 februari afgeleverd en na ruim 1.000 km staat het peil nog steeds op maximum. Ik blijf het wel in de gaten houden uiteraard en ga er vanuit dat ik vroeg of laat "wat" bij zal moeten vullen. Ik houd er in ieder geval rekening mee dat dat zo kan zijn. Voor de zekerheid van de week ook de koelvloeistof nagekeken en het nivo lijkt exact tussen minimum en maximum te blijven staan. Of hij voller heeft gestaan weet ik trouwens niet, simpelweg omdat ik daar niet eerder op gelet heb.
Voor het dagelijkse verkeer rijd ik een beperkt aantal kilometers, met een groot aandeel bebouwde kom en buitenwegen. Ook rijd ik de auto netjes warm. Helaas, voordat ik op de snelweg ben en de auto goed "los" is, ben ik haast al op plaats bestemming of moet ik weer remmen voor een inhalende vrachtwagen. Maar ja, ik reis in ieder geval wel in stijl, dat kon je van de Ka niet zeggen! Het voordeel is ook weer dat het verbruik beschaafd is voor deze auto, ik haal onder deze omstandigheden 1 op 11 en dat valt me niet tegen. Natuurlijk is het geen zuinigheidswonder, maar dat wisten we al. Uiteraard heb ik hem ook niet gekocht om Groen Links op te vrolijken. Dus om nog meer plezier uit de auto te halen, plan ik in het weekend een langere route in om de auto goed de sporen te kunnen blijven geven. Sowieso zal deze auto gebruikt worden voor alle langere ritten als daar de gelegenheid voor is, want daar is hij voor gemaakt.
De overige dingen die ik opmerk zijn puur toe te schrijven aan het Alfa-virus. Waar ik bij eerdere auto's nooit iets speciaals beleefde, leer ik kleine details van deze auto te waarderen! Het geluid van de motor is mooi, als de auto warm is en je schakelt op naar drie, gaat dit gepaard met een "fluitend" geluid. Het leder heeft uiteraard een speciale geur en kraakt een beetje, het "leeft". Als de auto warmer wordt gaat in het begin het dashboard een beetje tikken. Als je het portier opent hoor je het een beetje kraken. Ik waardeer deze details om de een of andere reden. Het hoe en waarom kan ik niet precies uitleggen. Er zullen vast mensen zijn die me begrijpen... Het geeft in ieder geval aan dat de auto geen emotieloos stuk basic transport voor me is.
Is er dan niets negatiefs? Nee, op het moment niet. Behalve dat de auto wat plekjes heeft en ik hem nog netter wil hebben (maar ook dat wist ik al). Het enige ongemak was na de eerste wasbeurt, hierna stond de auto een dag stil. De volgende dag leek het of de handrem bleef hangen, echter was ook zo weer weg. Is voorlopig bij die ene keer gebleven. En tsja, laten we dat ook maar onder karakter scharen!
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)