Nog even wat meer Fiatfapsel... aka forumvervuiling.... (hoor het wel als het out of line is...)
Zoals zovelen vind ik het leuk om modelletjes te verzamelen van "mijn" auto's... Helaas weet ik altijd IRL auto's te kiezen die niet bijster interessant zijn voor de heren modellenfabrikanten maar dat maakt de jacht weer des te leuker...
Een paar highlights aangaande de 2300S Coupe:
![Afbeelding](http://www.xs4all.nl/~bprint69/fiat/models/ichikoschiphol.jpg)
Een grote blikken Ichiko... ca. 30 cm lang, gemaakt in Japan in de jaren 60 / 70. Deze werden in Nederland geimporteerd door de Hema...
Er zijn verschillende uitvoeringen, allen met batterijaandrijving en vaak met verlichte bordjes op het dak of "zwaailichten" en soms met een verlicht vak op het kofferdeksel. Ik heb er verschillende maar de ster uit deze reeks voor mij is toch wel de hierboven getoonde met "Schiphol Technische Dienst"... Een Japans model... van een Italiaanse auto en dan zo door en door Nederlands... HEERLIJK!
Een tweede best wel bijzonder model is deze:
![Afbeelding](http://www.xs4all.nl/~bprint69/fiat/models/Ites%20with%20box/ites-fiat-2300-s-coupe-remote-control-scale-model.jpg)
Ook al een FORS model, iets kleiner dan de Ichiko en gemaakt van kunststof door "Ites" in voormalig Tsjechoslovakije, waarschijnlijk in de jaren 70...
Ook hiervan heb ik er meerdere (allen afkomstig van een verkoper in de USA...). De eerste paar die ik van hem kocht waren puur het model op zich... Wel leken de voorwielen stuurbaar te zijn maar die mechaniekjes ontbraken altijd... Ook de doos van dit model kon ik nooit vinden... totdat diezelfde verkoper weer contact opnam met de mededeling dat ie eindelijk een complete had... dus inclusief de "cable remote control" die tevens de batterijen bevat EN... de DOOS! Ik hoefde er ondanks de forse prijs niet lang over na te denken... Ik ken ze eigenlijk alleen maar in het zwart maar ik heb er ook eentje die meer een prototype lijkt en die rood is...
Het zou te ver voeren om hier ALLE modellen te tonen maar deze reeks wil ik nog wel even laten zien, ook weer omdat het zo leuk is om te zien, vooral hoe deze modellen zich in de loop der jaren ontwikkeld hebben...
In de jaren 60 was er in de UK de fabrikant Lone Star die een reeks modelletjes (speelgoed eigenlijk) op de markt bracht onder de naam "Impy" in de nogal merkwaardige schaal van 1:59... de autootjes zijn dus maar een paar cm lang... Om precies te zijn heette deze reeks de "Lone Star Impy Roadmaster Super Cars". Voorwaar een redelijke mond vol... Als 21e in die reeks werd de 2300S Coupe uitgebracht... Eigenlijk uitsluitend in het mintgroen maar wel met verschillende kleurtjes (rudimentair) interieur. Dit is zo'n Impy met z'n vensterdoosje...
Als je nou gek bent van je Fiatje... dan dien je natuurlijk ook het modellen gebeuren behoorlijk uit te diepen vind ik... dus als je dan een groothandelsverpakking van die Impy Fiats vindt... kun je die niet laten lopen...
![Afbeelding](http://www.xs4all.nl/~bprint69/fiat/models/boxfullofimpies.jpg)
Let u ook op het stempel op het deksel met "Fiat 2300"...
Nu deed Impy in die jaren ook aan diversificatie... en bracht een aantal accessoires uit in diezelfde vreemde schaal van 1:59... zoals deze hefbrug met benzinepomp... tsja... je wilt je Fiatje wel fatsoenlijk kunnen onderhouden natuurlijk... dus doe die dan ook maar...
Langzaam naderde het einde van de jaren 60 en dat smeekte natuurlijk om een "update"... niet zo zeer van het model zelf... alswel van de verpakking en zo introduceerde Impy de blister card... nog steeds met exact hetzelfde modelletje... nog steeds in mintgroen... Wel werd de toevoeging "Roadmaster" achterwege gelaten zodat het nu nog maar een "Lone Star Impy Super Car" was...
Begin jaren 70 was het wederom tijd voor een update en ditmaal was het vrij grondig... het model werd zowaar voorzien van een metallic laklaagje en racestrepen (niet zichtbaar in deze foto) en een compleet nieuw doosje... Ook was het model nu voorzien van "Race Wheels" waardoor hij volgens de tekst op het doosje "BETTER! FASTER!" was... Deze update was een reactie op de Hotwheels van Mattel die zo'n beetje deze hele markt verzwolgen... Bij deze gelegenheid werd de naam "Impy" gedropt en ging de serie voortaan door het leven als "Lone Star Flyers"... Het Flyers staat overigens alleen op het doosje... op de bodemplaat van het autootje staat nog steeds Impy...
Mattel bracht intussen de Hotwheels track sets op de markt die gretig aftrek vonden en Lone Star kon niet achterblijven... in allerijl werd de "Lone Star Flyers Flyway Set" ontwikkeld... eigenlijk een rechtstreekse kopie van Mattel... Een fraaie doos met daarin een paar meter opgerolde baan, wat steuntjes, een instructiepapiertje en ondanks de Chevrolet Corvette die op de doos staat... 1 Fiat 2300 S Coupe....
Ook dit "evolutiemodel" werd in blister card op de markt gebracht maar intussen was de naam Impy ook van de bodemplaat verdwenen...
Tegen het midden van de jaren 70 moest Lone Star, zoals zovele kleinere fabrikanten, het definitief afleggen tegen gigant Mattel maar niet voordat ze nog een laatste up/downgrade van dit model op de markt gebracht hadden... Het is wederom voorzien van nieuwe wielen... ERG a la Hotwheels... en om de kosten te drukken werden de modellen geleverd in een blanco doosje met slechts swarte tekst om de inhoud aan te duiden... Wel was de bodemplaat nu voorzien dan de merknaam Flyers maar het mocht niet meer baten... dit was definitief de laatste versie van dit model waarvan Lone Star er toch wel enkele honderdduizenden verkocht moet hebben in de 8 a 10 jaar dat het in productie was....
![Afbeelding](http://www.xs4all.nl/~bprint69/fiat/models/flyersgenericbox.jpg)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...