Toch ben ik blij dat de 'korrekties' van de baan zijn. Wat overigens 'korreksies' hadden moeten zijn als ze het goed hadden willen doen. Pardon; goet.
Dat is weer een andere hoek, die van de officiële inmenging. Ik vind het hele c of k verhaal één groot drama. Het begon al met de voorkeurspelling. Wie verzint zoiets? Je mag het op twee verschillende manieren doen, maar tegelijkertijd vinden wij de ene manier wel beter dan de andere. Kies dan gewoon die manier als de juiste en de andere manier als de onjuiste manier. Die fout is uiteindelijk onderkend en ze hebben het teruggedraaid. Maar ook dat is weer op een eigen drama uitgelopen, want gewoon volledig terugdraaien, nee, dat kan natuurlijk niet. We moeten wel uitzonderingen hebben! Het perfecte recept voor jarenlange verwarring. Het feit dat het Nationaal Dictee berucht is vanwege zijn moeilijkheidsgraad geeft al aan hoe bezopen ze eigenlijk bezig zijn. Drie kwart van de woorden zijn woorden die men vroeger prima wist te spellen, maar waarvan men het nu niet meer weet.
Om eerlijk te zijn, een stukje persoonlijke frustratie speelt ook mee. Stel je voor, je bouwt voor een bedrijf een Nederlandstalig softwarepakket in de jaren 90. Je bent IT-onderneming, dus er wordt een zekere vooruitstrevendheid van je verwacht. Het pakket wordt dus gebouwd in de 'moderne' k-variant. En niet alleen het pakket zelf, ook de documentatie en de handleidingen van samen een kleine 2000 pagina's. Jaren later worden er onderdelen toegevoegd en moet dus ook de documentatie worden bijgewerkt. Inmiddels is de k-variant onwettig verklaard. Daar zit je dan. Moet je de nieuwe teksten bewust verkeerd spellen, nog steeds met de k? Voelt niet goed. Moet je dan het oude bij het oude laten en de nieuwe onderdelen correct spellen? Dan krijg je uiteindelijk een mix van c en k, voelt zeker niet beter. Moet je dan alles om gaan zetten naar de c? Ja maar wacht, dan moet je dat in het hele pakket zelf ook doen. Dat wordt een langdurige operatie waar de klant zeer zeker niet voor zal willen betalen. Uiteindelijk heb ik bij gebrek aan een betere oplossing tegen heug en meug alles bewust foutief met een k zitten schrijven. Hoera, lang leve de 'vooruitgang'.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos