@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: ervaring e achter b

wo feb 06, 2013 23:06

Volgens mij is er voor een pre-19-01-13-BE-rijbewijs helemaal geen limiet aan wat de aanhanger mag wegen? Al hang je er een volgeladen vrachtwagen-oplegger aan... (even los van de discussie of je dan ook van je plek komt ;) ).

Na 19 januari is het inderdaad maximaal 7 ton, maar de truc is dan dat je moet zorgen dat een deel van de lading van de oplegger via de schotel op de achteras van de trekker drukt. Kun je toch die 5 ton laden. Zie http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... ijs-be.pdf
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Richard Kremer
Full Member
Full Member

do feb 07, 2013 07:50

Pfff wat een regels allemaal over wat je wel en niet mag met aanhangers. Ik ben blij dat ik met dat gezeur niks van doen heb.
Ik heb gelukkig alle benodigde rijbewijzen
ALFA loos

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: ervaring e achter b

vr feb 15, 2013 22:21

Volgens mij is er voor een pre-19-01-13-BE-rijbewijs helemaal geen limiet aan wat de aanhanger mag wegen? Al hang je er een volgeladen vrachtwagen-oplegger aan... (even los van de discussie of je dan ook van je plek komt ;) ).

Na 19 januari is het inderdaad maximaal 7 ton, maar de truc is dan dat je moet zorgen dat een deel van de lading van de oplegger via de schotel op de achteras van de trekker drukt. Kun je toch die 5 ton laden. Zie http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... ijs-be.pdf
Het maximum was bepaald op wat de auto of be-trekker mocht trekken. Dat was bij be-trekkers 4,5 (of 5x) het gewicht onder de aangedreven as. Combinaties over de tien ton waren daardoor mogelijk en een doorn in het oog van veel transporteurs en overheid....

Met mn CE zijn er ook nog zat regels waar je aan moet voldoen, vergeet niet de code 95...

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

za feb 16, 2013 00:06

Die laatste toevoeging snap ik niet.

Bij BE kun je kiezen uit een normale BE en B+ code 96. Het enige verschil wat ik kan ontdekken in de brochures is de gewichtsbeperking bij B+ code 96. Het examen zou gelijk zijn aan BE? Dan kun je toch net zo goed de normale BE halen?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za feb 16, 2013 09:09

Code 95 is de 30 uur verplichtte nascholing, die chauffeurs moeten halen voor 2016 en daarna elke 5 jaar.
Richard stelt dat hij geen last heeft van regeltjes doordat hij alle rijbewijzen heeft.
Da's dus niet geheel waar, code 95, keuringsarts waar je langs, digitale tacho kaart moet e.d. zijn toch dingen die je niet moet vergeten.
Als je geen chauffeur bent, maar wel rijbewijzen CE hebt zoals ik, zijn dat toch dingen die meetellen.

Richard Kremer
Full Member
Full Member

za feb 16, 2013 11:25

Ik bedoelde dat ik geen last heb van beperkingen met wat ik mag rijden en niet wat er allemaal bij komt kijken aan kosten en dergelijke.
En daarbij heb ik het geluk dat mijn werkgever dit allemaal betaald heeft ook mijn code 95 en chauffeurspas.
Medische keuring zat bij mij in het pakket van het C rijbewijs.
En als je geen Code 95 hebt, mag je alleen eigen vervoer doen en niet voor derden wat erop neer komt dat er een hele grote groep mensen zijn die wel hun rijbewijzen hebben, maar feitelijk beroepsmatig er niks mee kunnen en mogen
Nascholing code 95 is geen 30 uur maar 35 uur.
Persoonlijk vind ik in grote lijnen die hele code 95 geldklopperij, maar dat is mijn persoonlijke mening
ALFA loos

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ervaring e achter b

za feb 16, 2013 16:23

Het maximum was bepaald op wat de auto of be-trekker mocht trekken.
De beperking van wat het trekkende voertuig mag trekken blijft idd staan, had ik er ff bij moeten zetten :oops:
Bij BE kun je kiezen uit een normale BE en B+ code 96. Het enige verschil wat ik kan ontdekken in de brochures is de gewichtsbeperking bij B+ code 96. Het examen zou gelijk zijn aan BE? Dan kun je toch net zo goed de normale BE halen?
Ja dat mogen ze mij ook weleens uitleggen.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Het Forum Café”