Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat is dit?

vr aug 21, 2015 09:53

ik zie geen referentie aan dat er meerdere zouden zijn?
Wat ik bedoel is dat die bij Coys (net als de groene) exact hetzelfde idee is, maar wel een andere uitvoering dan de Luzzago-1900.

Onder die andere link die ik noemde (http://www.allcarindex.com/main-index/c ... Italy-ATL/), waarvan ik (idd in tegenstelling tot de veilinghuizen) op het eerste gezicht geen reden zie om aan te nemen dat ze er belangen bij hebben en die redelijk goed geïnformeerd lijkt, staan meer modellen dan alleen de 1900 en de Explorer. Het waren niet alleen maar Explorer-achtige hoekige buggies.

Waar heb je trouwens vandaan dat het aluminium zou zijn?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Wat is dit?

vr aug 21, 2015 10:17

ik zie geen referentie aan dat er meerdere zouden zijn?
Wat ik bedoel is dat die bij Coys (net als de groene) exact hetzelfde idee is, maar wel een andere uitvoering dan de Luzzago-1900.

Onder die andere link die ik noemde (http://www.allcarindex.com/main-index/c ... Italy-ATL/), waarvan ik (idd in tegenstelling tot de veilinghuizen) op het eerste gezicht geen reden zie om aan te nemen dat ze er belangen bij hebben en die redelijk goed geïnformeerd lijkt, staan meer modellen dan alleen de 1900 en de Explorer. Het waren niet alleen maar Explorer-achtige hoekige buggies.

Waar heb je trouwens vandaan dat het aluminium zou zijn?
Dat allcarindex neemt ook maar gewoon info over... hebben de "coys foto" van die 1968 auto bv. Het lijkt zo overgenomen te zijn van coys... en joost mag weten waar die het vandaan hebben. Ik verder nergens een echte bron vinden voor die info... alleen maar Coys.

De meeste modellen die er op die site staan, kun je wel op klikken... maar dan komt er niks te voorschijn... tenminste... hier niet...

Het enige wat ik uit meerdere bronnen kan achterhalen zijn toch die alleen die buggies en die Riley replica. Die andere modellen (die, toegegeven, erg spannend klinken) zijn nergens te vinden.

Het aluminium is eigenlijk een afgeleide...

Staal is te lastig om met de hand te vormen in dat soort complexe vormen... (daarom is de Explorer ook niet voorzien van bollingen)

Voor plexiglas moet je eerst het model scheppen (al bijna net zo veel werk als een alu koets kloppen), dan mallen maken... en uit die mallen dan slecht 1 exemplaar trekken? Dan zouden ze er zeer waarschijnlijk wel meer dan 1 gemaakt hebben...

Blijft over: Aluminium

Maar... het is een afgeleide conclusie. No hard science.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat is dit?

vr aug 21, 2015 17:01

Beetje verder zoeken levert het volgende op:

Een Poolse site die ATL kent:
http://www.oldtimer.400.pl/atl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien de genoemde jaartallen en de getoonde auto's zal deze de info waarschijnlijk linea recta van veilinghuizen komen. Bij de Allcarindex ben ik daar allerminst zeker van, vanwege hun uitgebreide lijst modellen maar vooral omdat ik er via de alfabb-links inmiddels achter ben dat Luzzago inderdaad nooit de naam ATL heeft genoemd in de beschrijving van hun 1900.
Edit: dat probleem speelt ook bij de Poolse site

Nog een site die ATL kent, met wat uitgebreidere info, die (toegegeven) best van veilingen afkomstig zou kunnen zijn, maar waar dan alleen wel weer hetzelfde probleem speelt met de Luzzago-wagen:
http://woiweb.com/wiki/index.php5/Autotecnica" onclick="window.open(this.href);return false;

Weer Coys, de ATL Fiat 1100:
http://www.artvalue.com/auctionresult-- ... 149283.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Weer Coys dus en dus zegt het weinig. Alleen waarom zou Coys auto's toe willen schrijven aan een volstrekt onbekend Italiaans bedrijf, dat nog geen 10 jaar heeft bestaan, als het niet waar is? Alleen omdat Italiaans beter klinkt dan Argentijns? Niet uit te sluiten, maar als bedrijf wil je alleen maar jokken wanneer er écht iets mee te verdienen is. Maar goed, dat blijft wel een subjectief punt.

Tenslotte: Google eens op de ATL Osca 1500. Je krijgt dan een behoorlijk aantal hits. Het interessantste is nog wanneer je er een image search op doet. Je ziet dan opeens dat op de achterkant en het front na, de wagens in grote lijnen behoorlijk overeenkomen. Gelijke basis? Ook de 1100 heeft trouwens redelijk gelijke lijnen, behalve dan dat dat geen coupé is.

Oh, en volgens de Duitse Wikipedia was ATL ook bezig met niet-hoekig fiberglas in de vorm van een Riley-replica:
https://de.wikipedia.org/wiki/A.T.L._Au ... _del_Lario" onclick="window.open(this.href);return false;.

Echte zekerheid is er natuurlijk niet, maar als ik ergens m'n geld op zou moeten inzetten zou dat al met al toch ATL zijn. Ik weet dat foutieve informatie makkelijk wordt overgenomen op internet, maar meestal zie je dan ook bepaalde stukken informatie overal weer in min of meer gelijke vorm terugkomen. Daarvan is hier geen sprake. Daarnaast is er langzamerhand best veel over niet-hoekige maar juist jaren-50-sierlijk-bollende auto's van ATL, tegenover, op hun reputatie na, nog helemaal niets dat op Argentinië wijst.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Het Forum Café”