bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: alfa vs bmw

do nov 24, 2005 11:39

Alfa Romeo is zeer vroeg begonnen met het ontwikkelen van de 155 voor de autosport. Ik ben niet
zo weg van de 155BTCC omdat het direct het einde betekende voor Lancia in de rallysport.
Alfa Romeo was al aanwezig in de DTM en ik had liever gezien dat men deelname van
Lancia in de rallysport had geprolongeerd.
155 BTCC vertoont enige overeenkomsten met de Lancia Delta Integrale en ook
voor het eerst de vreemde Fiat 16V cilinderkop.

Het was trouwens Ford die protesteerde tegen het gebruik van splitters,spoilers etc.In 1994
had de Alfa een zeer groot aerodynamisch voordeel. Het jaar waren alle concurrenten hiermee uitgerust
en de Alfa Romeo 155 had haar voordeel verloren en daarnaast beschikte de 155 over te weinig paardjes.

Alfa Romeo heeft de 155 gewoon zeer goed kunnen homologeren voor seizoen 1994. Geen trucs of whatever...
vroeg begonnen en veel ervaringen met de 155GTA in Italiaans kampioenschap dus was ook nog eens betrouwbaar.

Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

RE: alfa vs bmw

do nov 24, 2005 18:11

Dat "probleem" in het BTCC met die spoiler was nog datzelfde jaar opgelost. Ondanks enkele wedstrijden niet te hebben meegerede,n werden ze nog glansrijk kampioen. Ik vind dat daar niet moet worden op neergekeken. Toen en de jaren er na was het BTCC HET toerwagenkampioenschap. En dat wonnen ze toch zo maar meteen even. Hetzelfde voor het DTM.

Inzake Lancia kon het mij persoonlijk weinig schelen. Met Lancia is het de voorbije 10 jaar echt de verkeerde kant opgegaan en dat lijkt mij ook niet meer goed te komen.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alfa vs bmw

do nov 24, 2005 18:51

Met welke wagen had Lancia moeten deelnemen aan de rallysport? De Delta was niet meer goed genoeg en een nieuw type was niet voorhanden. Ik heb genoten van dat BTCC jaar. De Delta is zogoed als op z'n hoogtepunt gestopt met zoveel constructeurstitels op rij.

In 1995 ging het een stuk minder omdat de steun van Alfa Corse er niet meer was en de auto geprepareerd werd door een prive team. De pk 's waren niet het probleem, ik heb heel het seizoen gevolgd en rechtelijn snelheid was goed. Het was duidelijk het chassis en onderstel wat een stuk minder was dan de andere auto's. En dan nog het feit dat Warwick en Simoni bij lange na de kwaliteit niet hadden die Tarquini toen had.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

RE: alfa vs bmw

do nov 24, 2005 19:20

Volledig mee eens. Trouwens de achteruitgang in het ETCC (met de 156) en later WTCC is ook omdat ze het uitgaven aan Autodelta (en wat is het nadien geworden?) en niet meer zelf deden.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: alfa vs bmw

do nov 24, 2005 19:41

Dat "probleem" in het BTCC met die spoiler was nog datzelfde jaar opgelost. Ondanks enkele wedstrijden niet te hebben meegerede,n werden ze nog glansrijk kampioen. Ik vind dat daar niet moet worden op neergekeken. Toen en de jaren er na was het BTCC HET toerwagenkampioenschap. En dat wonnen ze toch zo maar meteen even. Hetzelfde voor het DTM.

Inzake Lancia kon het mij persoonlijk weinig schelen. Met Lancia is het de voorbije 10 jaar echt de verkeerde kant opgegaan en dat lijkt mij ook niet meer goed te komen.
Ik kijk er helemaal niet op neer, maar vind wel dat er wel objectief tegenaan moet worden gekeken. Ze hadden gewoon veel voordeel van die extra downforce, dit in tegenstelling tot de concurrentie. Ze waren gewoon slimmer dus.
Dat ze de DTM wonnen was meer te danken aan die 6 cilinder in combinatie met 4 wielaandrijving dan aan de stuurmanskunsten van de coureurs. De jaren na 1993 was de 155 helaas maar een schim van de kampioensauto. Mercedes in samenwerking met Bernd Schneider was ongenaakbaar. Maar niettemin zeer knap gedaan. Ik kan nog steeds genieten van die beelden vanaf de Nordschleife. Vooral het TV commentaar van Rainer Braun was prachtig. Die had diepe bewondering voor de geleverde prestaties van Alfa Romeo. `Hut ab. `

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alfa vs bmw

do nov 24, 2005 19:51

Persoonlijk denk ik dat Alfa in het DTM te weinig gehaald heeft uit de 4WD. De motoren van Alfa, Mercedes en Opel waren qua pk's praktisch gelijk maar aangezien de Mercedes minder aandrijfverlies had waren ze puur op acceleratie en topsnelheid in het voordeel. De 155 moest sneller zijn in de bocht en accelerend uit een bocht ,dat waren ze ook wel maar alleen niet genoeg helaas. Ik ben in 1996 vaak wezen kijken maar qua geluid waren de Alfablokken het mooist !
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: alfa vs bmw

do nov 24, 2005 20:07

Het eerste jaar van de DTM voor Alfa reden ze bij Mercedes nog in een 4 cil. 190 D....eh E. Daarna kwam de C klasse.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: alfa vs bmw

vr nov 25, 2005 10:54

Warwick is in mijn ogen een veel betere coureur als Tarquini. Ik begrijp ook niet waarom Alfa Romeo
Tarquini heeft opgeroepen als men over een coureur als Giovanardi kan beschikken. Het lijkt mij
verstandiger om een topman aan te stellen en is zinloos dat een back-up coureur waardevolle
punten afsnoept. Ook bij Schnitzer rijden de twee Mullers elkaar in de wielen en dat is erg in het voordeel
van Priaulx. Wel leuk om naar te kijken overigens...


Ik vind Alfa Romeo bijzonder succesvol in de DTM. Ook na het eerste jaar deed Alfa Romeo volop mee voor
de prijzen en volgens mij was de Mercedes beter ontworpen voor de zeer snelle banen.
Ik herinner mij dat Alfa Romeo altijd zeer succesvol was op Zolder, Donnington en stratencircuits etc.
Er waren gedeelten van een circuit die beter geschikt waren voor de Alfa en andersom.

Dat maakt het voor mij juist bijzonder interessant om naar te kijken omdat de auto's plussen en minnen kenden.
Daarmee werd het geen treintje rijden en op sommige punten kon een Alfa gemakkelijk inhalen
maar ook later worden teruggepakt. Mooie techniek, mooie autosport en een sprint naar de finish.


Wat doet Nannini eigenlijk op het moment??

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alfa vs bmw

vr nov 25, 2005 11:06

Tarquini is natuurlijk een veel betere touringcar coureur dan Warwick die in die discipline nog nooit wat bereikt heeft in tegenstelling tot Tarquini
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: alfa vs bmw

vr nov 25, 2005 11:33

Ik denk dat Tarquini graag hetzelfde in zijn carriere had willen bereiken als Warwick. Ik blijf erbij
dat in 1995, onder de nieuwe wide body reglementen, de 155 niet langer competitief bleek.
Ook bleek dat motor te weinig paardjes leverden.
Halverwege 1995 werd Tarquini ingezet in de BTCC om het tij te keren maar kon met de 155 BTCC
niet langer een indruk maken.

Het succes eindigde niet voor de 155 omdat men in Spanje wel de concurrentie oprolden.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: alfa vs bmw

vr nov 25, 2005 12:59

De 155 was gewoonweg niet verder doorontwikkeld voor het seizoen 1995. Terwijl Renault,Ford,BMW en Audi wel een topauto neerzette kwam Alfa alleen opdagen met het succes van 1994 in het achterhoofd. Dit was niet genoeg om in 1995 mee te doen om de bovenste plekken.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: alfa vs bmw

vr nov 25, 2005 13:25

http://www.supertouring.co.uk/wings_splitters_1.html


In 1981, following pressure from British Leyland, the upper class limit raised to 3500cc. This allowed the new Rover Vitesse to race in the championship, thus putting an end to the ageing Capri's run of success at the front of the field.
Rover was already a class winner in 1981 and 1982, in the hands of Pete Lovett and Jeff Allam, but in 1983 it dominated the series with a fleet of cars, the lead driver being up and comming star Steve Soper. The championship was in the bag for Rover, but it was to end in controversal circumstances.
Nearly a year after the final race, Rover had the championship title stripped from them following homologation irregularities. It was said that the cars running in the championship were using non-European spec parts, which happend to offer increased performance. However, BL could not prove that any such parts had been fitted to production vehicles in the quantities required and were therefore deemed illegal. The championship was handed to Andy Rouse, with his Alfa Romeo GTV6, who had taken victory in the smaller class.
Ironically, Rouse went on to win the title again in 1984 at the wheel of a (legal) self-prepared Rover Vitesse. A very satisfying victory considering he was battling against cars with over two years development behind them.

Het is altijd gedoe met toerwagenracen. Wie kent het verhaal nog van de Volvo 240 turbo???

Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

RE: alfa vs bmw

vr nov 25, 2005 18:27

Tarquini kreeg in de F1 geen kansen en reed enkel met prullebakken. Warwick heeft mij echter nooit overtuigd. Zo'n hoge pet heb ik er echt niet van.

Tarquini heeft zijn nut in het toerwagenkampioenschap bewezen.

Wat ik echter nooit heb begrepen was de strategie van Alfa (als je van strategie kan spreken, tenminste) de voorbije seizoenen. Iedereen reed tegen mekaar van de Alfa's en de Duitsers gingen met de eindprijs lopen. Doodzonde. Ze ramde mekaar gewoon van de baan en er werd nooit ingegrepen.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: alfa vs bmw

za nov 26, 2005 10:14

Wat ik echter nooit heb begrepen was de strategie van Alfa (als je van strategie kan spreken, tenminste) de voorbije seizoenen. Iedereen reed tegen mekaar van de Alfa's en de Duitsers gingen met de eindprijs lopen. Doodzonde. Ze ramde mekaar gewoon van de baan en er werd nooit ingegrepen.
Dat doen ze nog steeds. Het blijven Italianen. Farfus ook, blijkbaar. :wink:

Marc GTV6

RE: alfa vs bmw

za nov 26, 2005 21:44

Mooi filmpje. Net even naar m'n zwager gestuurd. Die patser heeft net een 7 serie gekocht. Het ergste is dat ie m'n bloed eigen zus mee de ondergang in sleept die mag namelijk verder rijden in z'n oude (4jaar) 320 touring. :evil:

Terug naar “Het Forum Café”