Ruud33 16V

RE: Heart of Senna

za apr 22, 2006 09:59

Nog een teamgenoot van schumi: Martin Brundle en Ricardo Patrese.... ook niet echt toppers trouwens

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Heart of Senna

za apr 22, 2006 16:53

Bijna alles wordt tegenwoordig met data geanalyseerd (rem- en acceleratiepunten etc). Er zijn tegenwoordig geen slechte coureurs want die allen direct door de mand.

Even niet vergeten dat rijders in de jaren 80, die zo gemakkelijk in de prullenbak worden geworpen, met zeer moelijk bestuurbare GP auto's reden die regelmatig onderdelen zoals vleugels verloren, in de brand vlogen etc. Rosberg won in '82 eenmaal een race maar leverde met een Cosworth strijd tegen de turbo's
en banden die waren ontworpen voor de turboteams. Dat vraagt een totaal andere commitment en ander type coureur.

Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

RE: Heart of Senna

za apr 22, 2006 17:31

Ik geloof niet dat je eender wie in de huidige auto's kunt zetten en laten winnen, nostaligische prietpraat noem ik dat.

Ja, vroeger was het gevaarlijker, misschien moeilijker te besturen wagens, maar dat verhaalde zich dan ook in tragere wagens t.o.v. nu. Je kan data analyseren wat je wilt, je moet nog altijd durven op tot dat punt te gaan, waarom is er anders een verschil tussen teamgenoten. Zou Barrichello dan vorig jaar niet even snel moeten geweest zijn dan Schumacher?

De rijder maakt nog altijd het verschil. Uiteraard begint het met het beschikken over een goede wagen, dat was vroeger echt niet anders.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Heart of Senna

za apr 22, 2006 17:49

Tja , als ik Senna in 1985 over Monaco zie vliegen met een on board camera en dan met een handgeschakelde bak, heb ik net iets meer respect voor dan de huidige generatie die dmv diverse electronica geholpen worden.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Heart of Senna

za apr 22, 2006 19:15

Ik heb denk ik hetzelfde probleem als Bert (hoewel hij dat zelf zal ontkennen denk ik), en dat is gewoon 20-30 jaar achter te lopen in smaak ... waarmee je meteen voorloopt op retro-trends. Over 20 jaar denk ik met weemoed terug aan seizoen 2004, terwijl ik de huidige F1 minder dan saai acht.

Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

Re: RE: Heart of Senna

za apr 22, 2006 19:21

Tja , als ik Senna in 1985 over Monaco zie vliegen met een on board camera en dan met een handgeschakelde bak, heb ik net iets meer respect voor dan de huidige generatie die dmv diverse electronica geholpen worden.
Mij lijkt het dat je dan beter jezelf niet kan afvragen of het niet gewoon aan Senna lag, die met een agressieve rijstijl gewoon iedereen te snel af was. Senna is voor mij de beste ooit, Schumacher mag nog 20 titels winnen en 1000 pole positions.

Dat is ook de reden waarom ik Raikkonen graag bezig zie, agressieve stijl en snel...maar geen Senna (maar dat hoeft ook niet).

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Heart of Senna

zo apr 23, 2006 11:41

Ik denk dat ik over 20 jaar wellicht 40-50 jaar zal achterlopen??

Natuurlijk hoort traction control niet op een GP auto nog launch control etc. Natuurlijk handgeschakeld want ten eerste vind ik dat de man in de cockpit over een zeker technisch gevoel dient te beschikken ( op het ogenblik is deze teveel een gecontroleerd object hoewel dat gelukkig minder gaat worden) en omdat inhalen
in de F1 ook 25 jaar geleden al verschrikkelijk moeilijk was, heb je het geluk dat weleens mis wordt geschakeld en er eens kan worden ingehaald.

Tevens een verbod op side-pod flip-ups en mini-wings die dusdanig het aangezicht van een bolide verpesten ( het lijktwel acne dat op de meest vreemde plekken zich laat zien) en waarom zoveel teams in de kleuren rood en wit?? Jammer is naar mijn mening bijvoorbeeld het ontbreken van Martini racing stripes op de Ferrari.

Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

RE: Heart of Senna

zo apr 23, 2006 13:25

Ik begrijp het echt niet waarom er steeds gesprokenwordt over het weinige inhalen. Het is zeker niet erger dan vroeger. Wat volgens mij wel is, is dat men eens ernstig moet nadenken bij het ontwikkelen van circuits (oude en nieuwe). Op sommige circuits valt gewoon niet mmer in te halen en dat is jammer.

Er zijn verschillende wedstrijden per seizoen die wel interessant zijn, hoe komt dat dan. Inhale heeft dus volgens mij niets te maken met snufjes maar des te meer met de circuits.

Trouwens F1 is het technische summum, laten we alstublieft niet verlangen naar Amerikaanse toestanden, auto's zonder wat, spanning inclusief.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Heart of Senna

zo apr 23, 2006 16:30

respect voor de Heren het beeld van die crash blijft gergrift staan.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Ruud33 16V

RE: Heart of Senna

ma mei 01, 2006 12:08

Tja vandaag, 1 mei, precies twaalf jaar (12) geleden.... Zwarte dag. Ieder jaar als het weer 1 mei is, moet ik er toch weer even aan denken en lopen de rillingen weer over mijn lijf.

Ayrton, Rest in Peace!!!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Heart of Senna

di mei 02, 2006 11:01

20 jaar geleden dodelijk verongelukt. Elio de Angelis.

Nigel Roebuck


De Angelis, I suspect, would not have much liked the F1 cars of today - although undoubtedly, with his subtle skills, he would have been delighted to see the end of the electronic 'driver aids'. Elio's style was ultra-smooth, and I'm not sure that the contemporary cars much lend themselves to smoothness. For that reason, too, I doubt that, say, Alain Prost would have been much in his element in this era.
Since de Angelis's time, the entire format of a grand prix has changed. No longer is it a matter of getting a set-up for 200 miles, which will work well with a full fuel load and a virtually empty one. We have refuelling now, and set-up is much closer to what used to be a 'qualifying' set-up. Even a massive fuel load these days is good for not much more than 100 miles, and the races have become a matter of sprint-stop-sprint.
How good was Elio? Not as good as he could have been, in my opinion, in the sense that, while I think he had natural talent to throw away, his ambition never matched his ability. He came from a very rich family, and so raced primarily for the pleasure of it. With Elio, you never felt that F1 was the centre of the universe; it came easily to him, and was one of many good things in life, there to be enjoyed.
He was often not far away from Lotus team-mate Ayrton Senna in '85, and occasionally he was quicker - I can still remember Ayrton's displeasure at Rio that year, when he was out-qualified (at home) by his team-mate. Perhaps the biggest single difference between them was that de Angelis went racing because he loved it, and Senna went racing because he had to. Elio would have liked to be World Champion; for Ayrton it was an absolute necessity, and as soon as possible.
Those of us who knew de Angelis remember a delightful man, with a lovely, ironic, sense of humour, and manners from another age. Jo Ramirez, who worked with him in his early days at Shadow, remained a close friend to the end of Elio's life, in a testing accident at Paul Ricard 1986. This is how he remembers him.
"Elio was like Francois Cevert in many ways, charming, completely genuine, a very good driver. I remember the day he signed the contract for his first F1 drive - we went out to celebrate, to a coffee shop in Northampton called Cagney's, where we had hamburgers and chips! For all his wealth, Elio was a very down-to-earth person. He used to come to my house, and play the piano - like Francois, he was classically-trained.
"I remember going testing with him at Paul Ricard once. No one wanted to go out on the wet track, even though it had stopped raining, and then someone suggested that we all took our hire cars out, and dried the track! I went with Elio, and it was fantastic to watch him - he just floored it all the way round, slowing the car with the steering wheel. Superb! Things like that...well, nowadays no one would do it, would they? It was so much more fun back then.
"Elio was a wealthy man, but he wouldn't buy what he wanted just because he could. There was a particular Rolex watch he wanted, but it took him weeks of deliberating before he said, 'Yes, I'm going to buy it'. Then he took off the watch he had, and gave it to me. It was a gold Baume-Mercier, and although I wear it very rarely, I happened to be wearing it the day he died at Ricard."

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Heart of Senna

di mei 02, 2006 11:12


Terug naar “Het Forum Café”