Oef
Het begon allemaal met een fiat uno 900 van 100 gulden... die leefde maar 2 weken. Toen het rechterzijraam knapte toen ik schuin een drempel op reed gingen er alarmbellen rammelen en bij nadere inspectie van de dorpels vond m'n pa dat 't ding naar de sloop moest.
Toen de eerste echte, een groene 33 type 3 1.3 VL. Ontzettend veel lol mee gehad, beetje mee leren sleutelen en 't ging mis toen ze bij de garage ('t was winter en koud, dus ik had besloten dat hun de voetpakkingen van de carbs maar moesten vervangen) een ringetje vergaten en op de gasklep lieten vallen. Dat leverde een boel ellende, wekenlang gezeur maar uiteindelijk een unieke 33 1.5 VLti op... juist, met het motorblok uit een gecrashte sud 1.5. 105pk op een korte 1.3 bak vloog als de brandweer in de stad, maar zoop ook als de brandweer. Niet lang daarna verkocht...
Toen de allermooiste... een champagnekleurige 33 type 2 1.7 QV
Toen ging 't mis, denk ik... ik moest kiezen tussen een veel te hoge vluchtheuvel en een scania. de QV overleefde 't niet. Ik kan 't iedereen afraden. Maar ik had vervoer nodig, en er kwam een fiat panda 750CL. 130 euro
Enkele weken later besloot ik dat er zonder alfa geen leven was en kocht ik de sprint... met 't plan om die in een winter rijklaar te maken. Dat liep anders, en ik ben er nu nog steeds mee bezig. Maar 't wordt dan ook wel veel beter als ik toen ooit voor ogen had
De panda begon toch wel een boel olie te lusten en ik verkocht 'm voor 150 euro...
en ik kocht een lada samara. Big mistake! Een paar dagen later liep de distributieriem kapot en ik was weer autoloos.
Daar kwam de enige echte subaru mini jumbo! 2 cilinders, 600cc en gvd nog sneller als m'n panda ook. Van alles mee uitgehaald, 350 km zonder te stoppen plankgas op de snelweg, een beetje vangrailknuffelen op de brienenoordbrug (kwam achter 't windscherm vandaan met windkracht 9, daar ga je dan met je 600 kg smal/hoog auto'tje) maar hij bleef rijden. Verkocht omdat ik er gek van werd niet harder als 115 te kunnen rijden.
en oja, misschien ook wel omdat de Mini van een collega van me te koop was... Had al een tijdje een oogje op dat ding. Stuurde geweldig! De enige niet-alfa die ik nog wel eens mis...rood met een wit dak, worstwieltjes, helemaal goed. Jammer dat er een klepje brak bij 140... Nog wel de kop gelicht, maar besloten er niks meer aan te doen... stomme engelse maten en zo allemaal... zag er niet best uit. Verkocht als project aan een liefhebber.
Tijd voor iets degelijkers... een Toyota Corolla. Dat moest goed zijn, en dat wassie ook. Grijs, saai, maar luxe (!) en onverwoestbaar. Misschien wel de beste auto die ik ooit heb gehad!
Maar de apk maakte ook aan de corolla een end, ik denk dat hij nu in afrika rondrijdt (verkocht aan zo'n shady exporteur) en het was tijd voor iets nieuws. Een heuse Mitsubishi Lancer... met elektrische spiegels en zelfs met stoelverwarming. beetje turkenauto, dat wel.
Pfff... barrels. tijd voor weer eens iets echters...
de Sportwagon! Diele herinnert 'm zich nog wel... 9 verschillende tinten van rosso 130. Half jaartje in gereden, maar d'r was toch wel een hoop niet zo best aan... Geruild tegen een 75 TS! Ook met een boel tinten rood en een boel km's, maar hij reed wel lekker. Beetje te duur echter toen ik op mezelf ging wonen en ook nog de koppeling aan gort ging. Verkocht dus... Jammer, ik mis 'm nog steeds wel.
de 75 ging en de renault 5 (1.4, met sportuitlaat, Geen Turbo) kwam! Geweldig auto'tje, zuinig, best comfortabel en best snel. tweepersoons bed erIN, tweepersoons matras erOP, ideaal verhuisbakkie
Tussendoor nog even een tweede sprint gekocht, ten behoeve van de eerste en ter interieurdecoratie.
Maar ook het vijfje werd me te slecht... en ik dacht gut, ik koop eens iets waarvan de verwarming werkt... 't werd winter. Achterwielaandrijving? hmm... leuk. Waar kom je dan op uit? Niet op een 75... zonde. Een Frod Sierra! hahahaha ik heb me kapot gelachen... maar 't leven is te kort voor een Ford, dus na de winter, weg ermee... Ik moest iets goedkopers.
en dat werd de roemruchte rijdende frituurpan... een 205 xad (ex-grijs kenteken) op zonnebloemolie! Half om half, dan. Inmiddels wordt 't te koud en rij ik weer op pure diesel
Maar... nog een paar weekjes aankijken hoe 't verder gaat... maar waarschijnlijk kan hij weg en komt er een einde aan een tijdperk... ik heb nl mijn eerste auto van de zaak. een vw peauleau (hmmmm.....
) Niet mijn keuze, maar ach... 't rijdt wel heel goedkoop. Ja, zelfs goedkoper dan een 205 op frituurvet... en 't stinkt ook nog minder. En 't rammelt minder. Dus misschien niet zo slecht after all
Dat brengt 't totaal op... 18? In 7 jaar rijbewijs... Maar als je rekent dat ik de groene en de champagne 33 beide meer als 2 jaar gehad heb... is 't misschien maar goed dat er voorlopig een einde aan 't tijdperk der dagelijkse barrels gekomen is
205 diesel te koop... iemand?
stof