Youngtimer <25 jaar in 2012 hoort in de category oldtimer! Geen km-heffing en kastjes dus?

Ja ook voor de erkende klassieker die jonger is moet een uitzondering gelden!
62%
23
Nee, deze groep hoort daar niet in thuis
38%
14

Totaal aantal stemmen: 37
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

di nov 24, 2009 18:22

Dan ben ik de eerste die NEE stemt. Als het gaat over kilometer beprijzing is het belachelijk dat klassiekers vrijstelling krijgen. Ik kan straks lekker in de spits met de Berlina voor nop de file aanvoeren. Dat ik klassieker rijd is mijn keuze en geeft mij verder geheel geen recht om gratis in de rondte te toeren. Als je meerdere auto's hebt is dat ook een bewuste keuze. Hobbies kosten geld. Het feit dat je per gereden kilometer afgerekend wordt is bij meerdere auto's ook gewoon een voordeel. En waar hebben we het nu over. 5.000km per jaar met je klassieker a € 0,03 = € 150. Voor dat geld komt mijn 90 op LPG gewoon in weer in de running. Betaal nu € 1200 per jaar (als ik rij) ;-). Zal ik rond de 20.000 met de 90 doen, ben ik voor € 600,- klaar. Hoe je het ook bekijkt, het wordt goedkoper.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

di nov 24, 2009 19:36

Dan ben ik de eerste die NEE stemt. Als het gaat over kilometer beprijzing is het belachelijk dat klassiekers vrijstelling krijgen. Ik kan straks lekker in de spits met de Berlina voor nop de file aanvoeren. Dat ik klassieker rijd is mijn keuze en geeft mij verder geheel geen recht om gratis in de rondte te toeren. Als je meerdere auto's hebt is dat ook een bewuste keuze. Hobbies kosten geld. Het feit dat je per gereden kilometer afgerekend wordt is bij meerdere auto's ook gewoon een voordeel. En waar hebben we het nu over. 5.000km per jaar met je klassieker a € 0,03 = € 150. Voor dat geld komt mijn 90 op LPG gewoon in weer in de running. Betaal nu € 1200 per jaar (als ik rij) ;-). Zal ik rond de 20.000 met de 90 doen, ben ik voor € 600,- klaar. Hoe je het ook bekijkt, het wordt goedkoper.
Daarvanuitgaande is er niets aan de hand, maar die 3 cent is het aanvangstarief, hetgeen spoedig opgevolgd zal worden door een BEDUIDEND hoger tarief: 6 a 7 cent per km voor stevig vervuilende voertuigen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Egbertone
Guru
Guru

di nov 24, 2009 19:46

En wat zal de provincie gaan doen door het wegvallen van deze inkomsten, denk je nou echt dat het goedkoper wordt.
De provincie zal waarschijnlijk een belasting gaan bedenken die jouw voordeel teniet zal doen.
Dat is niet waarschijnlijk, dat gebeurt gewoon! De provincies mogen ter compensatie van het wegvallen van de provinciale opcenten een soort van inwonersbelasting gaan heffen.

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

di nov 24, 2009 20:24

Maar het blijft natuurlijk de vraag of het een eerlijk systeem is dat iemand die met een oude auto en wellicht voor de hobby op de weg rijdt geen kilometerheffing hoeft te betalen. Mijn werk is ook mijn hobby, ik ga vrijstelling voor de inkomstenbelasting aanvragen!
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

schummi
Advanced Member
Advanced Member

di nov 24, 2009 22:03

Ik ben zo wie zo tegen de km heffing dus wil helemaal geen kastje in wagen laat ze maar tolwegen invoeren dan betaald iedereen zowel de nederlander als de buitenlandse kentekens.
En de regering vertelt het zo mooi wordt goedkoper nou dat zou ook met de ziekenfonds zijn ieder jaar wordt die duurder en eigen risico hoger dus ze houden je iets moois voor maar uiteindelijk schieten we er gewoon bij in.

Andretti Molletti

wo nov 25, 2009 00:23

Hoe makkelijk is het Nederlandse klootjes volk te manipuleren....
Je gaat niet discusieren over de km heffing... nee je gaat over een detail neuzelen en dus gaat idereen meedoen alsof er al km heffing bestaat.

Je moet je energie stoppen in een anti km heffings campagne, niet in de kleine lettertjes... (want dan heeft Tazio gewoon helemaal gelijk!)

Dus de kop moet zijn:

onrust vermeende invoering km-heffing

;)

tommaso
Guru
Guru

wo nov 25, 2009 08:33

Schijnt dat de ANWB zich nogal zorgen maakt door de onrust onder haar leden.
De heer Nouwen was een van de kartrekkers mbt de km heffing maar die is niet meer.
Nu er grote onrust is ontstaan zie je de ANWB al beetje op de rem trappen omdat ze zich zorgen maken om als kop van jut te fungeren.

Dus mail gerust naar de ANWB om je standpunt toe te lichten. Het hoort daar thuis als belangenbehartiger en heeft ook politiek effect.

Stond gisteren in de krant dat ze zo wie zo de tijd wilden nemen om een standpunt te bepalen.
Iets wat ze nu niet kunnen omdat de spitsheffing niet is vastgesteld.

Wat ik al eerder heb aangegeven is de km prijs voor young timers ook een punt van aandacht.
Juist omdat daar geen Co2 uitstoot van is vastgelegd moet dat berekend worden en gecorrigeerd met een bouwjaarfactor die dus ook niet bekend is.

Zou dus voorstellen de ANWB te mailen mbt dit laatste onderwerp om duidelijkheid te krijgen.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

ebbr
Guru
Guru

wo nov 25, 2009 13:35

Let goed op, ik wil feitelijk ook agenderen met deze stelling tegen oldtimers met zeg maar gastank duidelijk bedoeld om deze regels te omzeilen. Ook hier geld mij betreft een max. a 5000km.

Vandaar dat je aan de klassiekerverzekeringseisen (met max. 5000km) moet voldoen waarmee je aangeeft dat je je auto als puur hobby minimaal gebruikt. Om het aannemelijk te maken moet de auto ook history waarde hebben volgens een onafhankelijk orgaan, het boek der boeken. Dit doet de verzekering dus ook.

Het gaat mij puur om de controleerbare en oprechte hobbyrijder, en te voorkomen deze met dure elektronica en onderhoud daarvan op te zadelen....

Al ben ik helemaal tegen deze vorm van controle richt ik me op het haalbare, nee is denk gepasseerd station!
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

gaucho
Member
Member

wo nov 25, 2009 16:52

Het gaat mij puur om de controleerbare en oprechte hobbyrijder, en te voorkomen deze met dure elektronica en onderhoud daarvan op te zadelen....
Verzekering is voor heel Europa, km heffing alleen in Nederland. Hoe wou je gaan aantonen welke km'ers (belast) in Nederland zijn gereden en welke niet? Hobby auto's worden juist relatief veel gebruikt voor vakanties en toertochten buiten Nederland. Even een trip naar Italie is al een flink stuk van je 5000 km, maar grotendeels in het buitenland...
'97 GTV 3.0 24v LPi

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 25, 2009 17:51

Mijn alfetta op LPG heeft nu 1000km in een half jaar gedaan, puur hobby dus!

Als de km heffing gaat komen zoals het er nu op lijkt wordt de alfetta dagelijks vervoer voor minimaal 20dkm p/j.
Als snelheidsmeter gebruik ik de GPS wel. :wink:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 25, 2009 19:59

[

Let goed op, ik wil feitelijk ook agenderen met deze stelling tegen oldtimers met zeg maar gastank duidelijk bedoeld om deze regels te omzeilen. Ook hier geld mij betreft een max. a 5000km.

!
Onzin. :wink: NIEMAND misbruikt de regels toch?? De wet staat niemand in de weg om dit ook te doen. Om dan meteen degenen die wel zo slim zijn dit te doen te gaan slachtofferen... :roll: Ook JIJ kunt dit straffeloos doen hoor. Persoonlijk kies ik er ook niet voor om dagelijks in een oud barrel te rijden maar ik ga anderen niet pesten die dit wel doen. Wat mij betreft rijden ze in een Duesie met houtgasinstalltie op dak. Vrolijkt het straatbeeld toch aardig wat op. Wet is wet toch? :wink:

KM heffing op zich is onzin en erg lastig te realiseren. Maar kennelijk is het in Europa of in het bijzonder het altijd veel eigenwijzere deel daarvan wat we NL noemen, te simpel gedacht om de Melk(koe)heffing in de brandstofprijs te verdisconteren, dan kan een 5 jarige kleuter nl ook bedenken. Goh je zult eens naar verbruik gaan betalen das wel erg onlogisch... Nee dat kan vast ondoorzichtiger, duurder en ingewikkkelder das een stukje beter voor de scha.k..st.... ehh de...het Milieu?.:roll: :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ebbr
Guru
Guru

do nov 26, 2009 08:53

Verzekering is voor heel Europa, km heffing alleen in Nederland. Hoe wou je gaan aantonen welke km'ers (belast) in Nederland zijn gereden en welke niet? Hobby auto's worden juist relatief veel gebruikt voor vakanties en toertochten buiten Nederland. Even een trip naar Italie is al een flink stuk van je 5000 km, maar grotendeels in het buitenland...
De verzekering checkt ieder jaar bij de APK wat de stand is. Tekenen voor een 'klassieker verzekering' staat dit toe. Het hebben van een klassieker verzekering ook al geld die voor heel Europa is in ieder geval voldoende bewijs dat je een voertuig absoluut hobbiematig gebruikt. Dus die moet je helemaal niet belasten met km-heffing of je die 5000km nu in nederland maakt of buitenland staat hier los van. Het hebben van een andere hoofdauto met kastje desnoods geeft ook aan dat je er niet op uit bent helemaal niets te betalen.

Ik wil voldoende draagkracht creeren en controle middelen aanleveren zodat elk geval mogelijk is onder zo'n kastje uit te komen.
Er zijn met mij veel youngtimer liefhebbers, die 3 of meer soms tientallen 'classics in spe' op naam hebben....hier gaat het me om! Die worden afgezonderd tov de 'oldtimer category' oneerlijk....

Wat betreft de oldtimer als goedkoop dagelijks vervoermiddel:
Dat je dat 'nu' volgens de wet mag snap ik, maar of dit eerlijk is???
4C Black Edition

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member

do nov 26, 2009 10:44

De verzekering checkt ieder jaar bij de APK wat de stand is. Tekenen voor een 'klassieker verzekering' staat dit toe. Het hebben van een klassieker verzekering ook al geld die voor heel Europa is in ieder geval voldoende bewijs dat je een voertuig absoluut hobbiematig gebruikt. Dus die moet je helemaal niet belasten met km-heffing of je die 5000km nu in nederland maakt of buitenland staat hier los van. Het hebben van een andere hoofdauto met kastje desnoods geeft ook aan dat je er niet op uit bent helemaal niets te betalen.
Wat betreft de oldtimer als goedkoop dagelijks vervoermiddel:
Dat je dat 'nu' volgens de wet mag snap ik, maar of dit eerlijk is???
Er zijn genoeg klassieker verzekeringen die tot 7500 km (en sommige zelfs tot 10000 km) gaan en waar een 1e auto niet altijd verplicht is.
Mijn verzekering checked trouwens niet ieder jaar mijn km stand en ik heb daar ook geen toestemming voor gegeven, niet iedere klassieker verzekering is gelijk.

Persoonlijk zou ik als regel het netst vinden:
- Auto staat officleel bekend als klassieker (dus niet de regeling jonger dan 1987).
- 1e auto verplicht
- Alleen hobbymatig of prive gebruik
- Klassieker verzekering
Aanvullend zou het aangesloten zijn bij een officiele merkenclub ook nog een optie zijn maar dan kom je al op glad ijs.

Als je dan aan deze voorwaarden voldoet wordt je vrijgesteld van het kastje en km heffing, wil je dit niet dan gewoon km heffing betalen.
Lijkt mij een nette oplossing en je voorkomt dat iedereen oude auto's gaat rijden om onder de heffing uit te komen ipv als liefhebberij.
Persoonlijk kun je het bij mij niet goed praten waarom je zakelijk een klassieker wil rijden anders dan vanuit financieel oogpunt, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Het liefst natuurlijk helemaal geen km heffing, volgens mij gaat ons dit allemaal heel veel extra geld kosten :twisted:
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Frits
Guru
Guru

do nov 26, 2009 19:50

Persoonlijk kun je het bij mij niet goed praten waarom je zakelijk een klassieker wil rijden anders dan vanuit financieel oogpunt, maar dat is mijn persoonlijke mening.
......financieel is het trouwens niet echt de meest verstandige keuze, je kan wel goedkoper zakelijk(en privé) rijden... maar het blijft wel leuk 8)

En om terug te komen naar het topic.... ik heb er totaal geen problemen mee dat het rijden belast wordt en het bezit niet.
Of de huidige KM-heffing dat ook allemaal eerlijk regelt is natuurlijk een tweede. ik ben bang dat er weer allemaal extra uitzonderingen en regeltjes komen die het originele goede idee (rijden belasten, bezit niet) ontkrachten.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

ebbr
Guru
Guru

vr nov 27, 2009 09:16

@Edwin: Ik heb ooit een oud trekkertje verzekerd als oldtimer, daar was inderdaad bewijs van inschrijving bij een club verplicht. Zo gek is dat idee nog niet.
Waar het me om gaat (hoe het exact ook er uit moet komen te zien of waar de km-grens ligt), dat er plaats gemaakt moet worden voor hobby rijders.

Het brengt niets op om een (young) classic auto waar nog geen 5000km oid mee gereden wordt, te belasten met zo'n interieur afbrekend kastje.
Heb mijn best gedaan voor originele autoradio's ed. in mijn alfa's moet je zo'n modern ding d'r op schroeven :twisted:
4C Black Edition

Terug naar “Het Forum Café”