4 jaar geleden van werkgever gewisseld en die wilde me liever in een BMW hebben. Het werd een 118d, basis met airco. Kaal, duur, saai... Het was wel even wennen zeg maar.
Nu, 200 zoveel duizend kilometer later, weet ik zeker dat de volgende zakenauto weer een Beier wordt. De loopcultuur van de diesel, de betrouwbaarheid, de stilte in het interieur, de dynamiek van het onderstel zonder door te slaan.. Hard to beat. En dan is er nu ook nog die 320 EDE. 163pk en 20% bijtelling.. Het wordt een makkelijke keuze.
Ik heb nog even proefgereden in een 159 JTDm. Mooie auto, zowel van binnen als van buiten, maar erg piekerige diesel en saai onderstel. Ook een Giulietta heb ik geprobeerd, maar die 1.6jtd is echt te sloom. De 2.0 is 25% en dan wordt de auto ook aardig duur als geheel. Plus ik ben zwaar teleurgesteld over de kwaliteit van het interieur van de Giulietta. Hard plastic zo ver het oog rijkt..
Ik krijg nog steeds geen verhoogde pols van een BMW, en dat zoek ik in mijn prive auto wel, dus de combi zakelijk BMW en prive mijn Spidertje is voor mij ideaal. Qua betrouwbaarheid: geen van mijn Alfa's heeft me ooit laten staan, en de BMW ook niet. De BMW is na 215kkm op dit moment, nog steeds heeeeel erg stil, al zijn de schokbrekers wel een keer op denk ik. 156, 159 en 147 die ik heb gereden waren ook stil (geen rammels) zolang de draagarmen voor maar in goede staat verkeerden.
De laatste rekening van de BMW dealer voor een groooote beurt was trouwens 2300+ euro, en er was niet echt iets bijzonders (gloeiinstallatie en elek. waterpomp als extra werk). Toch blij dat die factuur naar de baas mag.
Overigens beaam ik de Audi opmerkingen. Mijn meisje rijdt een A3 1.4t. Mooi interieur en best een stoer uiterlijk, maar wat een verschrikkelijke rijbeleving. Voor haar is dat echter prima en waarschijnlijk voor 80% van de weggebruikers. Ze rijdt overigens ook graag in de Spider