Erwin83
Member
Member

RE: Van mn geloof gevallen?

do jul 28, 2011 09:46

Ik heb prive altijd Alfa Romeo gereden, en toen ik in 2006 de keuze kreeg een nieuwe lease auto uit te kiezen, werd het uiteraard een 147 (f2 JTDm). Zwart met rood leer, collezione uitvoering... helemaal verliefd.
4 jaar geleden van werkgever gewisseld en die wilde me liever in een BMW hebben. Het werd een 118d, basis met airco. Kaal, duur, saai... Het was wel even wennen zeg maar.
Nu, 200 zoveel duizend kilometer later, weet ik zeker dat de volgende zakenauto weer een Beier wordt. De loopcultuur van de diesel, de betrouwbaarheid, de stilte in het interieur, de dynamiek van het onderstel zonder door te slaan.. Hard to beat. En dan is er nu ook nog die 320 EDE. 163pk en 20% bijtelling.. Het wordt een makkelijke keuze.

Ik heb nog even proefgereden in een 159 JTDm. Mooie auto, zowel van binnen als van buiten, maar erg piekerige diesel en saai onderstel. Ook een Giulietta heb ik geprobeerd, maar die 1.6jtd is echt te sloom. De 2.0 is 25% en dan wordt de auto ook aardig duur als geheel. Plus ik ben zwaar teleurgesteld over de kwaliteit van het interieur van de Giulietta. Hard plastic zo ver het oog rijkt..

Ik krijg nog steeds geen verhoogde pols van een BMW, en dat zoek ik in mijn prive auto wel, dus de combi zakelijk BMW en prive mijn Spidertje is voor mij ideaal. Qua betrouwbaarheid: geen van mijn Alfa's heeft me ooit laten staan, en de BMW ook niet. De BMW is na 215kkm op dit moment, nog steeds heeeeel erg stil, al zijn de schokbrekers wel een keer op denk ik. 156, 159 en 147 die ik heb gereden waren ook stil (geen rammels) zolang de draagarmen voor maar in goede staat verkeerden.
De laatste rekening van de BMW dealer voor een groooote beurt was trouwens 2300+ euro, en er was niet echt iets bijzonders (gloeiinstallatie en elek. waterpomp als extra werk). Toch blij dat die factuur naar de baas mag.

Overigens beaam ik de Audi opmerkingen. Mijn meisje rijdt een A3 1.4t. Mooi interieur en best een stoer uiterlijk, maar wat een verschrikkelijke rijbeleving. Voor haar is dat echter prima en waarschijnlijk voor 80% van de weggebruikers. Ze rijdt overigens ook graag in de Spider :-D
Rosso Tonale Edizione Speciale (Sep-22)
Ex: Giulia, 916 Spider, 147, Alfasud Sprint QV, 75, 33

Wouter Dobbenga
Member
Member

do jul 28, 2011 10:03

De moderne alfa's doen mij ook steeds minder, ik heb de GT jtdm gereden, dat was voor mij nog de laatste heerlijke alfa. De 159, Mito en zelfs de nieuwe Giulietta.... mwha... de Mito en Giulietta komt qua afwerking steeds dichterbij bij fiat...159 te groot en te log zelfs van de 1.750 Turbo kreeg ik het niet warm of koud van.

Voor een lease opvolger van mijn mito zit ik zelfs aan een VAG produkt te denken; de nieuwe Seat Ibiza, ontworpen door Luc Donckerwolke, betere specs (fr dan) en toch minder bijtelling tegenover de Mito. Voor het Alfa gevoel heb ik de GTj met 2L carbs wel.
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

Duc
Guru
Guru

Re: RE: Van mn geloof gevallen?

do jul 28, 2011 10:38

Niet zo eenkennig en krampachtig aan 1 merk vasthouden zeg...
Heb 200.000Km heerlijk gestuurd in mijn beierse diesel(320D e46) Nu weer lekker in een alfa'tje dieselen ook fijn, maar de BMW is gewoon de betere auto. punt.
Fijn discussiëren zo... punt ;)

Afijn, een E46 rijdt heel behoorlijk. Echter ken ik aardig wat mensen in mijn directe omgeving die met nog geen 200.000 km op de klok flink gezeur hebben met hun diesel. (Voornamelijk 320D's). O.a. turbo's die kapot gaan. Zo goedkoop in onderhoud en daarmee de 'betere' auto wil ik ze niet noemen. (op basis van mijn ervaring)
Is ook geen discussie ;)
De blinde liefde voor Alfa maakt het bij velen onmogelijk om zinnig te discussiëren over andere merken dus vandaar een punt...
Hetzelfde zie je bij Ducati liefhebbers trouwens :lol:
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

do jul 28, 2011 10:56

Is ook geen discussie ;)
De blinde liefde voor Alfa maakt het bij velen onmogelijk om zinnig te discussiëren over andere merken dus vandaar een punt...
Dat is zeker zo. Maar Alfa doet/deed veel dingen ook behoorlijk goed. Mijn ouders hebben diverse merken gereden, Nissans, Mazda's, VW's, Citroen, Ford Mondeo (2002) en nu een 156 JTD SW uit 2005. Nog nooit hebben ze een auto gehad waarvan de running costs zo laag liggen. van 120 naar 220k buiten gepland onderhoud alleen een dynamo moeten vervangen :) Zijn staan er erg objectief tegenover en hun volgende auto kan zo weer wat anders zijn. De 156 rammelt eigenlijk niets meer als de andere auto's die zij gereden hebben. Het enige dat eigenlijk soms een beetje kraakt is het ding van de bagage afdekhoes :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Kosta
Guru
Guru

do jul 28, 2011 11:03

Is ook geen discussie ;)
Dat is zeker zo. Maar Alfa doet/deed veel dingen ook behoorlijk goed. Mijn ouders hebben diverse merken gereden, Nissans, Mazda's, VW's, Citroen, Ford Mondeo (2002) en nu een 156 JTD SW uit 2005. Nog nooit hebben ze een auto gehad waarvan de running costs zo laag liggen. van 120 naar 220k buiten gepland onderhoud alleen een dynamo moeten vervangen :) Zijn staan er erg objectief tegenover en hun volgende auto kan zo weer wat anders zijn. De 156 rammelt eigenlijk niets meer als de andere auto's die zij gereden hebben. Het enige dat eigenlijk soms een beetje kraakt is het ding van de bagage afdekhoes :)
Ik heb de dezelfde ervaringen met mijn ,jonge Alfa's , buiten het reguliere onderhoud niet veel bijzonders . Kleine dingetjes, die elk merk weleens heeft.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do jul 28, 2011 11:07

Alfa's zijn ook zeker geen slechte auto's!
Echter ik weet niet wie er met een 3-deurs 147 wel eens over de Nordschleife heeft geknald?
Beangstigend hoe slap die koets is.
Er zijn momenten dat je je vinger bijna tussen de bovenkant van de deur en het dak kunt steken :-)
Heb dat vd. zomer met de 3 serie geprobeerd en dan voel je gewoon dat die koets helemaal niet tordeert.
Maargoed ik vind een 159 TI wel een erg mooie auto dus wie weet, maar waar het mij om gaat is dat veel Alfaliefhebbers
zeggen dat er na de 75 geen echte Alfa meer gemaakt is.................ik denk het wel : een tikje lager gelegde
3-serie (van de laatste!!) generatie is qua weggedrag echt een verademing en al is het een'verkeerd' merk, 75 waardig :wink:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Corrado
Guru
Guru

do jul 28, 2011 11:37

Ik ken veel leuke en aantrekkelijke auto's die ik best zou willen hebben, heb 2 mooie Alfa's gehad (een '68er Giulia en een '89er 75 TS) maar heb echt genoeg van een auto waar altijd maar weer wat aan kapot gaat binnen twee weken nadet je dacht dat het nu wel voorbij zou zijn. En ik ben een voorzichtige en rustige rijder. Dat had en heb ik nooit gehd bij de Lancia's die ik reed (niet bij de uiterst betrouwbare dagelijks gereden klassiekers zoals een Flavia coupé, een 2000 berlina en een Gamma coupé en niet bij de nieuwe(re) Lancia's) en dus heb ik weer een (mijn 10e) Lancia en naar volle tevredenheid. Iets minder snel misschien. Maar bergen meer comfort en ook de afwezigheid van irritaties, storinkjes en rammeltjes. Bovendien rijdt dit ook echt heel goed. En wat is het heerlijk om gewoon het hele jaar zorgeloos te rijden...

Ik kijk met plezier naar de geweldige Alfa van een ander (of naar mijn eigen vitrine met model Alfa's) maar voor mij hoeft het even niet meer. Ik was van mijn geloof gevallen met het rijden van een Alfa en ben weer terug. :wink:

Natuurlijk kies je altijd op persoonlijke smaak en ervaringen en ongetwijfeld zijn er hier Alfa rijders die ook nooit storingen hebben.

Hoe dan ook, er is meer op de wereld dan Alfa Romeo.

Toen ik mijn laatst leaseauto uit mocht zoeken heb ik even naar de BMW 1 serie gekeken maar al snel besloten om de nieuwe Delta te nemen. Veel en veel meer ruimer, moderner en mooier (in mijn ogen), net zo goed rijdend en een heel stuk goedkoper. En die zogenaamde beleving van de materialen kunnen me gestolen worden voor zover je ze zult merken. Het gaat me om het grote geheel. En natuurlijk vooral besloten op basis van gevoel/emotie en minder op ratio. Dat onderscheidt ons namelijk van de gemiddelde BMW of Audi rijder

Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op do jul 28, 2011 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Kosta
Guru
Guru

do jul 28, 2011 11:40

Dat van de stijvere koets hoor ik helaas wel vaker . De besturing is scherp zat . Aan de andere kant is het zo dat ,welke Alfa dan ook, in z'n prijsklasse aantrekkelijk geprijsd is . Het prijsverschil moet 'm ook ergens in zitten natuurlijk .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

erwingta
Advanced Member
Advanced Member

do jul 28, 2011 11:40

Koen ik begrijp dat je niet met de 1 serie hebt gereden?
Omdat je zegt dat de Delta net zo goed rijdt? :lol:
Ach de 1 serie is maar een lelijk ding natuurlijk en de Delta is vele malen aparter
dus snap je wel, alleen rijdt net zo goed??? :wink:

Kosta
Guru
Guru

do jul 28, 2011 11:47

Ach de 1 serie is maar een lelijk ding natuurlijk en de Delta is vele malen aparter
Laten we niet vergeten dat de gemiddelde bestuurder misschien 70 % benut van een auto z'n capaciteiten . Dus in het normale verkeer rijd een Delta net zo goed/lekker . Pas op de Nordschleiffe zal het verschil merkbaar zijn en dan ook pas als je flink gas geeft .

Corrado
Guru
Guru

do jul 28, 2011 11:47

Ongetwijfeld heb je gelijk Erwin. En rijdt de 1 serie beter dan de nieuwe (wat neutraal rijdende) Delta. Maar het gaat me persoolnijk om het grote geheel. Wil ook genieten van de vormgeving en met trots achterom kijken als ik m geparkeerd heb. En ervaren dat er meer dan twee mensen inpassen. Ik vind de BMW 1 serie (niet de nieuwe want die is er in mijn ogen niet op vooruit gegaan qua design) niet onaantrekklijk, maar de Delta vind ik persoonlijk veel meer value for money. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en ongetwijfeld maakt iemand andes een andere keuze.

Heb ook even naar de Mini coutryman gekeken maar dat kermis interieur vind ik verschrikkelijk met die kitsche knopjes en dat lompe ziverkleurige plastic. Ook persoonlijk. Bovendien is die Coutryman ook duurder dan een Delta...

Koen

Kosta
Guru
Guru

do jul 28, 2011 11:50

Ongetwijfeld heb je gelijk Erwin. En rijdt de 1 serie beter dan de nieuwe (wat neutraal rijdende) Delta. Maar het gaat me persoolnijk om het grote geheel. Wil ook genieten van de vormgeving en met trots achterom kijken als ik m geparkeerd heb. En ervaren dat er meer dan twee mensen inpassen. Ik vind de BMW 1 serie (niet de nieuwe want die is er in mijn ogen niet op vooruit gegaan qua design) niet onaantrekklijk, maar de Delta vind ik persoonlijk veel meer value for money. Maar dat is natuurlijk persoonlijk en ongetwijfeld maakt iemand andes een andere keuze.

Heb ook even naar de Mini coutryman gekeken maar dat kermis interieur vind ik verschrikkelijk met die kitsche knopjes en dat lompe ziverkleurige plastic. Ook persoonlijk. Bovendien is die Coutryman ook duurder dan een Delta...

Koen
Aan de andere kant Koen, er is eigenlijk maar één Delta natuurlijk :wink:

Corrado
Guru
Guru

do jul 28, 2011 11:53

Laten we niet vergeten dat de gemiddelde bestuurder misschien 70 % benut van een auto z'n capaciteiten . Dus in het normale verkeer rijd een Delta net zo goed/lekker . Pas op de Nordschleiffe zal het verschil merkbaar zijn en dan ook pas als je flink gas geeft .
Precies. Als je de Autovoisie moet geloven (ben al jaren lid van dit Audi en BMW minded magazine) zijn er heel wat auto's die tegenvallen qua sportief sturen. Men is er even vergeten dat veel auto's gericht zijn op een doelgroep die helemaal niet sportief WIL rijden. Mensen die confortabel willen rijden op de snelweg en de binnenwegen en nooit op de limiet zullen komen.
De Lancia Thesis werd zo beoordeeld bijvoorbeeld. Ik heb er mee gereden en het is een meer dan fantastisch rijdende auto, maar niet gemaakt voor het circuit natuurlijk.

Een van de veel gelezen klachten over de Delta: de vlakke achterbank. Hoezo klacht? Ik kan je vertellen dat het geweldig is om eindelijk eens een vlakke achterbank te hebben als je drie kinderen achterin hebt...(om over de giga beenruimte nog maar te zwijgen) :wink:

Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op do jul 28, 2011 12:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Corrado
Guru
Guru

do jul 28, 2011 11:56

Helemaal waar Kosta! Ik heb nooit een Integrale gehad helaas maar wel twee nieuwe GT ie's in die tijd en man, wat reed en stuurde dat geweldig. Daar is mijn Lancia liefde mee ontstaan.

Koen

erwingta
Advanced Member
Advanced Member

do jul 28, 2011 12:03

Koen, als ik eerlijk ben had ik ook een Delta gekocht hoor!
Als een 3 serie Touring net zo lelijk was als een 1 serie of X1 had ik hem nooit gekocht.
Alleen de stoelen van een Delta vind ik verschrikkelijk zitten.
Of zijn die van de laatste anders?

Terug naar “Het Forum Café”