Ik begrijp heel goed waar het gevoel vandaan komt dat Schumacher bij MGP alles naar z'n hand aan het zetten is. Hij heeft tenslotte al een zeer stevige reputatie dat gebied. Als je dan vervolgens achter elkaar ziet gebeuren dat eerst Schumacher niet met de wagen om kan gaan, dat er dan prompt een nieuw chassis komt, dat beter aansluit op Schumacher's rijstijl en dat vervolgens Schumacher opeens wél sneller is dan Rosberg, die bovendien vanaf dat moment opeens niet meer de prestaties haalt van de eerste races, lijkt de conclusie redelijk voor de hand te liggen.
Rosberg kan wel zeggen dat het nieuwe chassis ook hem beter ligt, maar de cijfers wijzen in een andere richting.
Maar tegelijkertijd moet je er ook rekening mee houden dat er in de F1 talloze factoren meespelen en dat het niet altijd zo simpel is als het lijkt. Bijvoorbeeld: is Rosberg inderdaad wel langzamer geworden? Ik denk het eigenlijk niet. Hij heeft wel beduidend meer moeite met de McLarens dan voorheen, maar dat zal eerder aan de ontwikkelingen bij McLaren liggen dan aan Rosberg. Vraag maar aan Red Bull
En over Red Bull gesproken, die heeft Rosberg het hele seizoen al niet kunnen bijhouden. De enige reden dat hij af en toe meer punten kon pakken, is het uitvallen van Red Bull-wagens. Vegelijk je de prestaties van Rosberg tenslotte met Ferrari, dan lijkt er ook niet zo vreselijk veel veranderd te zijn.
Kortom, het belangrijkste verschil sinds het nieuwe chassis, is dat Schumacher sneller is geworden, niet dat Rosberg langzamer is geworden. Ja, de auto is doorontwikkeld op de manier die Schumacher graag zag, maar dat lijkt deze keer niet ten koste te gaan van z'n teammaatje. Hoe het gegaan zou zijn wanneer Rosberg wél een voorkeur zou hebben voor de meer onderstuurde variant, zullen we waarschijnlijk wel nooit weten.
Hoe diplomatiek allemaal... Het is duidelijk waarom Vettel sneller was. Het is ook duidelijk dat Webber het recht had om z'n positie te verdedigen en dat Vettel het recht had om te proberen er voorbij te komen. Het wordt nu dus op een race-ongeluk gegooid, met de aantekening erbij dat beide heren elkaar meer ruimte hadden moeten geven. Ook is uit het interview duidelijk, dat Webber gewoon op z'n racelijn zat en bleef zitten. Impliciet wordt Vettel dus verweten dat hij zich überhaupt daar bevond (want hij kon geen kant meer op, naar ik heb begrepen) en Webber wordt verweten dat hij niet van de racelijn afweek om Vettel de ruimte te geven.
Voor mij klinkt dit alsof Vettel weer eens een do-or-die actie uitvoerde, zoals hij die in het verleden vaker heeft laten zien. Het wordt nu namelijk duidelijk dat hij alleen op deze manier had kunnen passeren, wanneer Webber de ideale lijn zou verlaten en hem er specifiek de ruimte voor zou geven. En aangezien er geen teamorders waren, had hij er niet vanuit mogen gaan dat Webber dit zou doen.
Daarnaast kun je Webber inderdaad het verwijt maken dat hij de deur dicht bleef houden, terwijl kon weten dat het dan verkeerd zou aflopen. Maar dat neemt niet weg dat het is begonnen met de actie van Vettel. Zo kijk ik er althans tegenaan.