Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo nov 21, 2010 22:31

Kijk dat is nog eens interessant, net de verbouwing achter de rug, Mijn garage is pakweg 7.50 bij 3 meter. Het is een vrijstaand blokje van 3 garages. (mijn buren) Dak moest worden vervangen na 15 jaar en eens bij de gemeente geinformeerd voor een vergunning voor een zadeldak. Buurman is met pensioen en die is aan het tekenen geslagen. Vergunning gekregen voor een goothoogte van 3 meter en nokhoogte van 5 meter. Aangezien de garage 2.50 hoog was kon er eerst 50cm borstwering op en daarna schuin omhoog. Daarna een trapgat gezaagd van 5 bij 3 meter. Hier moet een brug komen, zie gezocht advertentie. Omdaat er aluminium dakplaten met panrelief (heet dat zo ?) op zijn gegaan was de construcite niet bijzonder zwaar en het gehele project betaalbaar. Wel alles van kunstof, dus nooit meer schilderen.

Hier tijdens de werkzaamheden

Afbeelding

binnen, nog niet afgewerkt

Afbeelding

Ik zal ook ff foto's plaatsen van het eindresultaat, moet ik nog ff maken :oops:

gr Ron

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo nov 21, 2010 22:38

Ola David grootse plannen? 8)

Van allebei eentje is ideaal :twisted: maar een utopie uiteraard. Ik ben erg blij met mn (vloervrije ivm lage transaxles, let daarop bij aanschaf!) 2 kolommert. Voor de meeste voorkomende onderhoudswerken meer dan afdoende. Wielen wisselen bv gaat op een 4kolommer al moeizamer omdat je een extra assteun moet plaatsen om de wielen daadwerkelijk 'vrij' te maken. Ook neemt imo een 4kolomsbrug meer plek in qua 4 kante meters vloeropp. mocht dat een issue zijn.
Wat niet wil zeggen dat een 4koloms geen voordelen kent; voor laswerk aan bv een dorpel of vloerplaat/kriksteun is een deze weer veel makkelijker qua toegang in de wagen. Ook is slijpen/delen verwijderen/lassen aan een auto die op zn krikpunten opgedrukt staat niet slim voor de vormgeving... :idea:

Het is maar wat je aan je auto wilt doen dus, neem in geen geval een 1 koloms, dan is een cardan as verwijderen of uitlaat vervangen zo'n crime dat je het alsnog door de garage laat doen...

Ik ben geen electricien maar volgens mij kun je een 380 motor zo aankoppelen dat ie op 220V werkt. Dacht ik. :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 22, 2010 08:17

ja dat klopt, maar dan moetie op 3 fasen, en dan moet je een behoorljke groepenkast hebben. Maar het kàn wel :)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Rico86
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 11:24
Locatie: Lochem

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

ma nov 22, 2010 13:54

Even naar boven schoppen.

Klopt het dat je een oude 3-fasen 380 V brug op 220 V kan laten werken doormiddel van een condensator?

Alvast bedankt.
dit kan maar denk er even aan hoe zwaar je af zekeringen zijn. 16A 3 fasen blijft 16A op 220V alleen de 220 is maar 1 fase dus ook 1 zekering.
de elektromotor zal ook iets minder sterk zijn op 220V
Groeten Rico

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 22, 2010 16:12

380V is niets anders dan 3 fases 220V. Als je dus 3 fases hebt, kan je er gewoon een krachtstroom-motor op zetten. Door een condensator kan je de missende fase "faken" maar je zult genoeg stroom moeten hebben in die ene groep om je motor te kunnen laten draaien. Ik geef je een behoorlijke kans dat je met een 16A zekering in de problemen komt bij een wat heftigere brug of een zware auto. Zolang er maar 3 fases naar je stoppenkast lopen, is het op zich met een extra roepenkast(je) op te lossen als deze niet allemaal in je huidige groepenkast zitten.

Wij hebben op de loods bij ons maar 3 16A zekeringen, voor elke fase 1. Daar zitten een compressor op (3 fase) een brug (3fase) verlichting (stuk of 20-30 TLbakken) en 2 enkelfase lasapparaten. Het is af te raden de brug te gebruiken als de compressor aan staat, of dan te lassen. Als de compressor loopt (4pk) knippert het licht ook een beetje....

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 22, 2010 16:30

Misschien heb je wel een 3 fase aansluiting onder je meterkast zitten. Dan ben je met een vraagje bij je stroomleverancier klaar. Goed is goed. Natuurlijk is 3 aparte groepen leuk maar pas dan wel een gekoppelde set automaten toe. Onders ben je gevaarlijk bezig. In combinatie met een woonhuis en een beetje gebruik lijkt het me dat je tegen problemen aan gaat lopen. Je hoofdzekering is tenslotte maar 25 ampere. En die gaat er op een dag echt wel aan..... (1e kerstdag!!!).
Dirk - Giulia2000TS

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 22, 2010 16:31

gezellig met kaarsjes dan toch? :D

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

ma nov 22, 2010 16:34

gezellig met kaarsjes dan toch? :D
Klopt, maar daar krijg je die brug niet mee omhoog... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4250
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

ma nov 22, 2010 23:07

Wat wil je met de brug gaan doen?
Restaureren van een oldtimer of onderhoud?
Gezien mijn beperkte technische kennis zal het vooral onderhoud zijn ;-)
Aan restaureren ben ik nog lang niet toe.
Eén van de extra legale voordelen van een 4-koloms is de extra parkeerplaats ? :)
Waar ik vooral bang voor ben zijn de gevolgen van het opkrikken van de Spider op een 2-koloms brug.
Het lijkt me altijd wat akelig ( al geef ik toe dat dat geen gefundeerd gevoel is )
Bij de keuring hier bij ons gebruikt met een 4-koloms met een extra verrijdbare "krik". Zijn die regelmatig beschikbaar in 2e hands?
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4250
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

ma nov 22, 2010 23:17

Ola David grootse plannen? 8)

Grtz,fRank
Yeah baby, yeah !
Zo'n grootse plannen zelfs dat we alles vooraf kunnen/moeten inschatten. Dus ook de optie om 3-fasen te laten plaatsen.
Maar of dat echt nodig is voor een pseudo-knutselaar, die af en toe eens zijn brug en/of drukgroep wil gebruiken, probeer ik nu te bepalen.
Vandaar mijn vragen aan de echte vakmannen ;-)

Helaas is de maximale hoogte van het plafond in de garage maar 3.10 m ( wegens de geldende voorschriften hier )
Net voldoende dus ;-)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

di nov 23, 2010 07:33

Helaas is de maximale hoogte van het plafond in de garage maar 3.10 m ( wegens de geldende voorschriften hier )
Net voldoende dus ;-)
Ik heb het nog nooit echt gemeten maar 3.10 is niet echt hoog.

De optie die je dan hebt is een kuil graven van ongeveer 40cm en daarin een 4 koloms brug plaatsen.
De rijplaten liggen dan op gelijke hoogte als de vloer en als je in de put stapt heb je de 1e 40cm hoogte gewonnen.
Een 4 koloms brug moet je normaal oprijden dus je verliest direct 20cm hoogte. (een spider is gelukkig niet zo hoog maar een "normale" wagen zal nooit hoog genoeg gaan dat je er onder kan staan)
Dus door een kuil te maken win je al snel 40 + 20cm. :wink:

Je kan ook een verrijdbare bandenbrug overwegen?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4250
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

di nov 23, 2010 21:10

Ik ga uit van de volgende hoogte :

Ikzelf 1.80 m.
Ruimte boven m'n hoofd +/- 0.10 m
Hoogte Alfa 75 1.44 m - hoogte van band tot bodemplaat +/- 0.20 m = 1.22 m

Dus 1.80 m + 0.10 m + 1.22 m = 3.12 m :-)

Dus net (niet) genoeg om rechtop te werken.
Je idee om de vloer wat te verlagen ga ik zeker meenemen naar de architect.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

di nov 23, 2010 21:37

Ik ben uit gegaan van 3,40mtr en ik ben zelf 1,75mtr.

Dan heb je ruime marge's!

Als je te krap meet gaat het een keer fout!

Ga ook uit van je hoogste auto in mijn geval een Alfetta dan past iedere middenklasser erop.

Busjes en meer van dat onzin (suv enzo)gaan er gelukkig niet op.

gr Jan

Fotootje:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

di nov 23, 2010 21:42

O ja ik kan er natuurlijk gewoon onder door rijden!

Dus 3 auto's binnen!

1 op de brug
1 eronder
1 ervoor

Wat een luxe!
zeker in de winter dan wordt er door mij niet meer gekrabt s'morgens.

gr Jan

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

di nov 23, 2010 23:25

"Ons" keurstation heeft de 4kolommer in een kuil van zo'n 30cm diep staan .Vlakke oprijdhoogte en je kan dan je niet-al-te-hoge auto nog een beetje kwijt. De 2 kolommer bij ons in de loods is met auto er op toch wel een meter of 3.5, maar die is zo'n 15 centimeter hoog vanaf de grond tot het punt dat de armen onder de balken hangen. 3.1 meter is dus een beetje op het randje, maar is waarschijnlijk wel te doen als je kuil 40cm diep gaat zijn.

Tweedehands vierkolommers met brugkrik komen vrij zelden voorbij, tenzij je budget ruim boven de E1000 ligt. Ik kon er van de zomer eentje kopen, maar was absoluut gruwelijk blut, anders had ik hem nu staan.

Tweekolommers geven je absoluut meer sleutelruimte, maar lassen aan balken en bodems is er bijna niet mee te doen. Als je een "rotte" auto hebt wil je die eigenlijk ook niet op een tweekolommer hebben. Omdat wij de ruimte en behoefte hebben voor een 2e brug, gaat er bij ons een vierkolommer bij komen, dan kunnen we met wat geluk de brug pakken die het beste voor de klus en de auto geschikt is. Als je maar 1 brug kan plaatsen zal je moeten kiezen wat voor jou het belangrijkste is. Onder een tweekolommer kan je uiteindelijk ook parkeren, het voelt alleen wat spannender omdat je bovenste auto niet op z'n wielen staat.

Terug naar “Het Forum Café”