Pagina 1 van 3

Heart of Senna

Geplaatst: ma mar 27, 2006 23:33
door Kosta

RE: Heart of Senna

Geplaatst: di mar 28, 2006 12:17
door Raimon
Stijlvol! Die andere ging er als een haas vandoor....

RE: Heart of Senna

Geplaatst: wo mar 29, 2006 17:39
door stennie
Tsja................. hoe je het ook bekijkt die Senna blijft een
wereldgozer :!: :!:

RE: Heart of Senna

Geplaatst: wo mar 29, 2006 19:55
door AlfettaOwner
Mag tegenwoordig niet meer :roll:

RE: Heart of Senna

Geplaatst: wo mar 29, 2006 22:54
door alfatje
echt super...senna was en is de man wat F1 betreft...helpen als een collega een crash maakt.SUPER , echt een wereld coureur

RE: Heart of Senna

Geplaatst: wo mar 29, 2006 23:50
door berlinista
waar en wanneer was dit?

RE: Heart of Senna

Geplaatst: do mar 30, 2006 00:55
door Knopjes
Spa, 1992

RE: Heart of Senna

Geplaatst: do mar 30, 2006 10:12
door Ruud33 16V
Ja idd spa 92....

Ikkan me ook nog herinneren dat Eddie Irvine hielp om Luciano Burti uit de banden te halen toen ze samen gecrasht waren op ditzelfde punt (Blanchimont) in 2001.

Senna was ook de man die het meest was aangeslagen na de dood van Roland Ratzenberger, die 1 dag voor hem verongelukte. Senna was een groot man met een waanzinnig charisma. Helaas kent de f1 tegenwoordig niet meer zulke helden.... Ik mis hem nog steeds :cry: :cry:

RE: Heart of Senna

Geplaatst: do mar 30, 2006 18:41
door AlfettaOwner
Ikke ook :wink:

RE: Heart of Senna

Geplaatst: do mar 30, 2006 20:05
door Wim
De enige echte =D> :thumbs:

RE: Heart of Senna

Geplaatst: vr mar 31, 2006 08:51
door alfatje
aryton senna rulles

RE: Heart of Senna

Geplaatst: ma apr 03, 2006 13:40
door giulia-tom
:thumbs:

Kijk Dat was behalve een coureur ook nog een gentlemen! Ook zoiets in het verleden gezien op Monaco (de helpende hand)

Toen hij ging was voor mij de lol eraf van de F1 (voor velen niet: die kijken gewoon 10 jaar naar Schumi :wink: )

Zou de echte reden waarom hij nu de bocht totaal miste in Italie - ooit nog eens in het groot gepubliceerd worden?

Even gestolen:

Senna verongelukte op zondag 1 mei 1994 tijdens de Grote Prijs van San Marino op het circuit van Imola doordat de neerwaartse druk onder zijn Williams-Renault wegviel en hij met 320 km/h uit de bocht vloog, recht in een betonnen muur. De dag ervoor was Roland Ratzenberger op hetzelfde circuit verongelukt. Senna droeg als eerbetoon aan Ratzenberger een Oostenrijkse vlag in zijn wagen.

Ayrton Senna wordt door velen beschouwd als de beste coureur ooit.

Senna staat bekend om zijn hoge technische begaafdheid. Testsessies duurden vaak veel langer dan bij andere collega’s en briefings en de-briefings duurden vaak eindeloos. Als Senna besprekingen voerde met zijn ingenieurs wilde hij alles tot in de details begrijpen. Begreep hij iets niet dan liet hij het zich een tweede keer van vooraf aan uitleggen, desnoods een derde en vierde keer. Deze maniakale gedrevenheid werkte teamgenoten, waaronder Alain Prost, soms dermate op de heupen dat zij de briefings vaak vroeger dan Senna verlieten.

Ayrton Senna was ook een echt kwalificatiewonder, getuige hiervan zijn de 65 pole-positions die hij in zijn carrière verzamelde. Zijn tactiek verliep steevast volgens een vast patroon. De kwalificatiesessies bestonden toen nog uit 1 uur, waarin elke wagen maximaal 12 ronden mocht afleggen. In het begin van de sessie zette Senna een eerste snelle ronde neer. Nadien kwam hij binnen en liet nog enkel laatste aanpassingen aan zijn wagen uitvoeren. Een 20-tal minuten voor het einde zette hij een tweede snelle ronde neer. Dit was vooral om te kijken of de laatste wijzigingen aan de wagen het gewenste effect hadden. Daarna kwam hij terug binnen en was het wachten op zijn moment de gloire. Hij zorgde er steevast voor dat hij zijn laatste snelle ronde kon inzetten vlak voordat het uur verstreken was. Op die manier was hij de laatste die een gooi kon doen naar de pole-position. Hij balde al zijn concentratie en wagenbeheersing tot één fenomenale ronde, vaak goed genoeg voor de snelste tijd. Niemand kon deze tijd nog verbeteren, de 60 minuten durende kwalificatiesessie was immers verstreken.

Senna was ook een steengoede regenrijder. Iets wat hij al van jongs af geleerd had. Zijn eerste kartervaring in de regen was een ramp. Sinds die dag ging de jonge Senna bij elke regenbui karten, tot hij de techniek van het regenrijden perfect beheerste. Iets wat hij voor zijn ganse leven zou meedragen. De ervaring die hij in het karten opdeed kwam hem uiterst goed van pas bij het in de regen rijden met een F1-wagen. Een prachtig voorbeeld hiervan is de Grand Prix in Donnington van 1993. Senna rijdt dat jaar met de inferieure McLaren-Ford, een wagen die niet op kan tegen de Williams-Renault van Hill en Prost. Senna kwalificeerde zich als vierde. Bij het begin van de race regent het pijpenstelen. Senna laat zich bij de start verrassen en is dus vijfde. Tijdens de eerste ronde maakt hij echter alles goed, bocht na bocht maakt hij posities goed. Hij gaat van vijf naar één in acht kletsnatte bochten. De rest van de race rijdt Senna tactisch perfect. Zijn wagen rijdt als op rails, terwijl anderen schuiven als ware het kunstschaatsen. Hill wordt tweede op meer dan anderhalve minuut, Prost is derde op meer dan een ronde. Een prachtig staaltje van Senna’s extreme wagenbeheersing en hoge technische begaafdheid.

RE: Heart of Senna

Geplaatst: ma apr 03, 2006 14:30
door bert
Vergeet ook niet Ratzenberger.....geen kampioen wel een gentlemen.

http://www.f1rejects.com/centrale/ratze ... index.html

Re: RE: Heart of Senna

Geplaatst: ma apr 03, 2006 20:59
door alfatje
Vergeet ook niet Ratzenberger.....geen kampioen wel een gentlemen.

http://www.f1rejects.com/centrale/ratze ... index.html
:thumbs:

RE: Heart of Senna

Geplaatst: ma apr 03, 2006 21:28
door Alfa One 156
Maakt het nog wat uit dat we te weten komen wat er voor zorgde dat Senna de "bocht" niet haalde. We halen hem er jammer genoeg niet mee terug.

Toch een lichtpuntje: vandaag stond in de krant dat neefje Bruno Senna zijn eerste F3-wedstrijd heeft gewonnen. Het bracht zowaar een glimlach op mijn gezicht...