@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes?

zo nov 19, 2006 00:28

Graag wil ik jullie mening weten over het volgende.

Ik ga een garage bij m'n huis bouwen. Door de beperkingen die het bestemmingsplan mij oplegt en ik daarnaast ook nog wat tuin over wil houden, ben ik uitgekomen op een ontwerp waarbij de auto in een ruimte staat van 2,80 bij 5,10. Ruim is anders, maar het kan ermee door (ik heb al proefgeparkeerd bij de leverancier in een exemplaar van 2,80 bij 4,80).

Nu wil ik weleens aan mijn auto's knutselen en daarbij moet ik uiteraard ook af en toe aan de onderkant wezen. Maar wat is nu wijsheid? Op AMI ben ik erachter gekomen dat er ook bruggen bestaan die binnen bovengenoemde bezemkast passen en op 220 volt werken, aangezien er een stand aanwezig was van www.garage-apparatuur.com die onderstaande brug had staan. Deze is 2,66 bij 4,32 en hij heeft ook nog een leuke oprijhoogte, wat betekent dat mijn Mazda er ook zonder problemen op kan kachelen (meestal levert dat een hoop gedoe op met balkjes enzo om de oprijplaten te verlengen). Maar wel een prijskaartje van dik 2000 euro (maar het hoeft niet nieuw, Marktplaats mag ook). Daarnaast ben ik er nog niet uit of een 2-koloms of een 4-koloms brug het handigste is. Een groot nadeel van de 2-koloms is iig dat die vreselijk in de weg staat met uitstappen (de garage gaat ook gewoon als parkeerhok fungeren).

Afbeelding

Een alternatief is om een smeerkuil aan te leggen. Deze moet dan niet te lang wezen, zeg 2,5-3 meter. Dan kan ik er ook nog omheen lopen als er geen auto staat i.p.v. dat ik moet springen. Afhankelijk van wat ik moet doen kan ik de auto gewoon voor- of achteruit in de garage zetten.

Of toch maar de aloude krik en assteuntjes blijven gebruiken?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo nov 19, 2006 11:43

Als je een smeerput eenvoudig kunt maken (grondwaterstand!!!) Is dat een goed alternatief. Maak een mooi richeltje (L-staal) langs de rand, waartussen je platen/ plaken kunt leggen als je de kuil niet gebruikt. Je moet de kuil wel wat langer maken, zodat je er ook nog in kunt 'springen' als de auto er boven staat. (ook met garagedeur dicht) Je kan bijvoorbeeld een soort gesloten lattenbodem maken die je makkelijk op kunt rollen of gewoon een stuk of vier/ vijf losse platen om het gat af te dichten.

Met een vierkolomsbrug kun je volgens mij ook niet echt makkelijk meer langs de auto lopen. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

jef 75
Guru
Guru

zo nov 19, 2006 15:48

ik zit ook een beetje met dit probleem.
mijn garage is voor en achter de auto juist een meter plaats,langs de zijkanten krijg je de deur net open,kheb al aant denken geweest voor een put te maken,maar als je dan deze brug ziet voor die prijs twijfel ik toch of ik een put maak.
er word over nagedacht!

Joop
Member
Member

Re: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo nov 19, 2006 17:08

Ik ga een garage bij m'n huis bouwen. Door de beperkingen die het bestemmingsplan mij oplegt en ik daarnaast ook nog wat tuin over wil houden, ben ik uitgekomen op een ontwerp waarbij de auto in een ruimte staat van 2,80 bij 5,10. Ruim is anders, maar het kan ermee door (ik heb al proefgeparkeerd bij de leverancier in een exemplaar van 2,80 bij 4,80).
Weet je zeker dat-ie niet groter kan? Ik heb zelf een garage van 2,66 bij 5,06 en ik kan hem alleen maar gebruiken als stalling voor de Alfetta, niks sleutelen. Hij staat nu met 1 zijde praktisch tegen de muur en zowel voor als achter kan ik er niet meer omheen lopen (alleen als de roldeur voor omhoog staat. lukt het voor) Aan de andere zijkant heb ik nu ca 80 cm ruimte, maar 1 toolbox, of fiets oid zorgt er subiet voor dat je aan die kant ook niets meer kunt.
Als ik dat vergelijk met andere garages (bijv, m'n zwager in VS waar een Dodge Durango in past en waar je dan nog een sleutelplek overhoudt van nog een Dodge) dan zou ik nooit meer een huis met zo'n kleine ...garage nemen.

Nu heb je de kans, als-t-ie er eenmaal staat in ruwbouw dan kun je nisk meer veranderen. Houdt rekening met bijv. de roldeur die ca 10 cm naar binnen komt, met de isolatielaag omdat de garage meestal onverwarmd is, dus veel isolatiemateriaal op de wanden. Gereedschap wat je graag bij de auto wil gebruiken, en wat dus ergens moet liggen, een klein werkbankje als je af en toe iets moet wegleggen, of als ondergrond, of om een bankschroef op te hebben...

Moraal is: een garage is bijna altijd te klein, dus THINK BIG. :?
Oude liefde roest niet (hoop ik)
Nu: Alfetta GT 1.6 1978
Eerder: Alfa 156 SW 2.0, Alfa 155 TS 1.8, Alfetta GTV 2.0 (1981) ,Alfetta GT 1.8 (1975),
33SW 1.4 1992 met 1.7 (8(
156 Berlina 1.6 uit 1999 in Azzurro Achille (baby blauw)V) motor

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 19, 2006 17:17

Hoi, ik had op mn vorige adres ook een smeerkuil in de garage...Tis precies wat Sander zegt; EERST DE GRONDWATERSTAND CHECKEN....Hoewel ik an sich veel gemak heb gehad van de kuil was de ergernis van eerst 3 kwartier dompelpompactie alvorens bruikbaar (mét rubberlaarzen!!!) toch een nare bijkomstigheid.... :?
Als het grondwaterpeil het toelaat (note:kop houden over zo'n kuil bij de officiele instanties>gezeik!!) heb je er veel aan tijdens sleutelen.
Maar als ik je verhaal zo lees over de afmetingen van je garage (en de overige bruikbaarheid ervan) gaat een brug meer in de weg staan dan dat j'm gebruikt...
En;De ruimte die je anders in de hoogte kwijt zou zijn aan de brug (hij moet ook omhoog kunnen he... :lol: ) kun je u mooi benutten om een zolder te maken (onderdelen voorraadje is nooit weg in Alfaland...)
Just my 2 cents, suc6 ermee, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 19, 2006 18:04

Ik heb geen ervaring met bruggen, maar een smeerput in Andijk zal niet lukken (of je moet op en terp wonen), helaas (ex-buurman..).

Succes met jouw keuze en laat het weten!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Contacteer: Website

zo nov 19, 2006 20:45

Er bestaan ook van die kant en klare smeerputten uit polyester, maar ik kan zo direct niet de gegevens ervan vinden
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Rees-Cees

zo nov 19, 2006 20:51

pssssssssssssst

koop voor die 1750 euro ex een 2 kolommer (heb ik ook in mijn schuurtje staan) kom anders een keer kijken naar mijn schuur (6x6,5 met een nok van 4,20 meter).

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

zo nov 19, 2006 21:02

Er bestaan ook van die kant en klare smeerputten uit polyester, maar ik kan zo direct niet de gegevens ervan vinden
Daar heb ik destijds ook wel eens achteraan gezeten maar die worden door de druk van het grondwater gewoon omhoog gedrukt is mij toen verteld.... :shock: Dus mi geen optie als je last zou hebben van een te hoog grondwaterpeil...
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 19, 2006 22:19

Die heren in Houten op hun klapstoeltjes onder die brug leken me redelijk levensmoe. Als je een beetje verstand van krachten en armen hebt dan zou ik het niet aandurven om die kolommen los te laten staan. Als dat fout gaat gaat het ook echt fout. Smeerkuil uit polyester zou ik niet doen. Voordeel van een brug om je auto hoog te parkeren is wel een belangrijke factor.
Dirk - Giulia2000TS

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo nov 19, 2006 23:58

Ok ik ga proberen om overal op te reageren. Niet boos worden als ik je vergeten ben om op jouw input te reageren ;)

Zoals ik al zei kan het nou eenmaal niet groter zonder andere concessies te doen. De maten die ik genoemd heb zijn binnenmaten na isoleren, dat ik niet door de muur heen kan lopen was me reeds bekend ;) Ik heb het idee dat in het voorbeeld van de Alfetta de buitenmaten zijn genoemd. En ja ik wil met alle plezier big thinken, maar zolang de bank niet mee wil thinken blijft het bij thinken, think ik...

Vwb de hoogte: de brug zou niet helemaal omhoog kunnen. Nou ben ik lui aangelegd dus ik vind het helemaal niet erg om erbij te gaan zitten als ik aan het sleutelen ben ;) Maar idd een zoldertje met onderdelen (zal niet alleen Alfa-spul worden, sorry ;)) is ook niet weg. Overigens wordt de goothoogte 2,50 meter.

Tja ik woon idd niet al te ver van het IJsselmeer af (@Sergio: als je minder dan een jaar weg bent, ben je idd ex-buurman; daarvoor woonde ik twee jaar in W'hoof en dáárvoor in Midwoud ;) overigens woon ik in het centrum, geen terp gezien nog hier...).

Dat ik m'n kop moet houden "bij de instanties" over die smeerkuil had ik ook al bedacht, maar toch bedankt voor de tip ;) Indien dat hem wordt: eerst garage bouwen, dan vloertje storten + smeerkuiltje aanleggen en niet andersom dus.

Smeerput van polyester... is een idee op zich. Als we toch met een betonvloer zijn kan daar ook meteen wat beton in, knappe smeerput als-ie dan nog gaat drijven. @Giulia2000TS, waarom zou jij dat niet doen?

Rekensommetje: de garage is (binnenwerks nog steeds) 5,10 meter lang. De langste auto die er vooralsnog in komt is 4,33. Als ik ervoor zorg dat de smeerput doorloopt tot (vlakbij) de deur of de achterwand (waarschijnlijk de deur) dan kan ik daar prima tussendoor.

Tot slot de brug los laten staan: ik ben niet helemáál gek (wel een beetje natuurlijk anders begon ik hier niet aan). Er zaten hele mooie gaten in de voeten van die brug en daar kunnen ongetwijfeld hele mooie keilbouten doorheen. Toch goed dat je het zegt hoor, er zullen er best wel zijn die dat voor waar aannemen.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 20, 2006 00:07

Smeerput van polyester... is een idee op zich. Als we toch met een betonvloer zijn kan daar ook meteen wat beton in, knappe smeerput als-ie dan nog gaat drijven. @Giulia2000TS, waarom zou jij dat niet doen?

Drijven, opwaartse kracht, scheuren, vervormen, lekken, condenseren.... Beton storten, niet pas doen als de garage al staat. Ziet niemand wat van. Gewoon direct doen bij het storten van de vloer/fundering. Desnoods zeg je dat het voor je olieafscheidingsinstallatie is. Groen toch?
Dirk - Giulia2000TS

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma nov 20, 2006 00:14

Er komt geen fundering, de garage wordt van hout (blokhut/tuinhuis-idee) en die wordt gefundeerd met palen die de grond in gaan. Ik kan dus sowieso pas gaan storten als die palen erin zitten.

Scheuren etc: ik ken de specs niet van zo'n bak hoor, maar hij kan toch wel wát hebben? Of gaat de eerste de beste baco/hamer/iets-zwaars die ik laat vallen (en mij kennende gaat dat vrij snel gebeuren :oops:) er gelijk dwars doorheen?
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 20, 2006 00:31

Het kan vast wel wat hebben maar je kan het maar 1x doen.
Dirk - Giulia2000TS

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma nov 20, 2006 00:42

Ik kan zelf ook polyesteren hoor ;)
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835