Pagina 1 van 24

Het grote 'photos or it didn't happen' topsnelheid' topic!

Geplaatst: zo aug 12, 2007 00:01
door yuri 75 V6
NECRO-POSTING EN UPDATE!

In dit topic word je geacht om stoere verhalen te vertellen over je topsnelheid ('230!'). Noem merk en type auto, locatie en geklokte topsnelheid. Let wel, je posting wordt als bluf danwel een leugen beschouwd tenzij je custard proof hebt in de vorm van een niet-geshopte foto of een filmpje. Eventuele vervolging door de Verkeersofficier van enig land is voor eigen risico.

























**************************************************************** Originele posting *********************************************************8

Naar aanleiding van de exponentieel toenemende topsnelheid van de 75 1.8ie wil ik wel eens een 'hoe hard zeg jij dat jouw auto kan' topic openen. Dus: post je auto en je geclaimde topsnelheid.

Mijn 75's 3.0 lopen zonder uitzondering ongeveer 240 a 250 km/h op de teller. Gezien het Italiaanse optimisme dat die dingen aan de dag leggen zal dat een 220, 225 echt zijn. Op een goede dag met wind mee 230 maar meer echt nooit.

Aansluitend daarop wil ik wel vertellen waarom ik er domweg niet in geloof dat een 75 1.8 ie 215 km/h loopt. Daarvoor is een beetje (versimpeld) rekenwerk nodig en een paar gefundeerde aannames. Komt-ie:

* We laten de eindoverbrenging even buiten beschouwing, we kijken nu puur naar het maximale vermogen van de 1.8ie: 88kW (88.000W).
* Op topsnelheid geldt dat het op de weg gebrachte vermogen van de auto gelijk is aan het vermogen van de rijweerstanden.
* De rijweerstanden bestaan uit de rolweerstand en de luchtweerstand.

* Het vermogen van de rolweerstand bereken je met de formule: m*f*g*v. Hierin is m de massa in kilo's van de auto, f de rolweerstandscoefficiënt, g de versnelling van de zwaartekracht en v de snelheid van de auto. Massa van de auto (plus lichte bestuurder) stellen we op 1175 kg. f mag volgens de literatuur op 0,013 gesteld worden. g is 9,81m/s^2. v is in dit geval de geclaimde 215 km/h, ofwel 59,72m/s. Invullen levert een (licht afgerond)vermogen op van 89500W: 8,95kW.

* Het vermogen van de luchtweerstand bereken je met de formule: rho/2*cw*A*v^3. Hierin is rho de luchtdichtheid, cw de luchtweerstandscoëfficient en A het frontaal oppervlak van de auto. Rho (literatuur) = 1,202kg/m^3. cw = 0,34. A is een gefundeerde aanname: volgens de literatuur mag hiervoor aangehouden worden 0,9*spoorbreedte*hoogte. Spoorbreedte = 1,37m, ik neem aan dat de auto 5cm verlaagd is en dat de hoogte dus uitkomt op 1,35m. Alle waardes invullen levert 72,44kW op.

* Beide weerstandsvermogens samen zijn dan 81,4kW. Minder dan het maximum vermogen van de auto... maar dan is er nog het rendement van aandrijflijn en band/wegdek. Als we terugrekenen, moet dat minimaal 92,5% zijn. En dat is dus niet zo. Praktijkwaarden zijn ongeveer 92% voor de aandrijflijn en 85% voor wiel/wegdek. Er blijft dus een geschatte 68,82kW over aan de wielen. Niet voldoende dus.

* Bij 200 km/h komt het rijweerstandsvermogen uit op 68,94kW. Zou dus nét moeten kunnen. Maar... De overbrengingen gooien roet in het eten. Want in V is de snelheid bij 1000rpm 32,4 km/h (zie alfa75.info). Dit komt bij 5800rpm (max vermogen) overeen met 188 km/h (hee! En de opgegeven topsnelheid is 190 km/h. Dat zou dus zomaar kunnen kloppen!). 200km/h met deze overbrenging is dus 6173rpm. En dan is het vermogen al gedaald, zie Squadra.

Bovenstaande is wat versimpeld en er zijn wat aannames gedaan, maar die zijn zeker niet ten nadele van de auto gedaan. Dus... daarom geloof ik niet in 210-en-harder lopende 75's 1.8.

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 00:05
door Bert-155
Ik heb nog nooit top gereden met de 75, maar ik weet wel dat ik de 215 nooit haal...heb namelijk eens 190 op de teller getoverd, en daana ging het dermate moeilijk harder dat ik denk dat het bij 195-200 op de teller echt wel ophoud... Rekening houdend met afwijking..185-190 ongeveer? :roll:

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 00:28
door Yvo
Is de snelheidsaanduiding op een Tom Tom betrouwbaar???

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 00:30
door dibro
Is de snelheidsaanduiding op een Tom Tom betrouwbaar???
Na een paar seconden wel (zit wat vertraging in).

Geldt btw voor elk navigatie-systeem, ook de andere merken hebben dit :wink:

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 01:13
door jef 75
(niet liegen modus aan)
195 vorige 1.8 ie blok 200 huidige 1.8 ie blok
omdat je maar 120 mag rijden ben ik zeer tevreden met 200
(niet liegen modus uit)
225 of 230 is dronkemanspraat

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 01:34
door Andretti Molletti
Is de snelheidsaanduiding op een Tom Tom betrouwbaar???
Na een paar seconden wel (zit wat vertraging in).

Geldt btw voor elk navigatie-systeem, ook de andere merken hebben dit :wink:
Bewijs eens wetenschappelijk aub?

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 01:42
door dibro
Is de snelheidsaanduiding op een Tom Tom betrouwbaar???
Na een paar seconden wel (zit wat vertraging in).

Geldt btw voor elk navigatie-systeem, ook de andere merken hebben dit :wink:
Bewijs eens wetenschappelijk aub?
Ik ben geen wetenschapper, ik ga af op gebruikers-ervaringen.
O.a. http://forum.pocketinfo.nl/f19/gps/f23/ ... lheid.html
en http://forum.pocketinfo.nl/f19/gps/f23/ ... lheid.html

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 01:47
door Andretti Molletti
Als ze hier weer eens een Alfa met een spoiler afzeiken dan geloof ik dat ook niet.. :wink:
ik ben ook geen wetenschapper, maar wel techneut.
Met die mooie berekeningen van Yuri moet die GPS ook maar eens verklaard worden op werking en nauwkeurigheid... wie?? :?:

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 02:01
door dibro
Als ze hier weer eens een Alfa met een spoiler afzeiken dan geloof ik dat ook niet.. :wink:
ik ben ook geen wetenschapper, maar wel techneut.
Met die mooie berekeningen van Yuri moet die GPS ook maar eens verklaard worden op werking en nauwkeurigheid... wie?? :?:
www.google.nl :wink:
Ik neem zomaar even aan dat er geen GPS-experts aanwezig zijn op dit Alfa Romeo forum... hoewel, je kunt natuurlijk niets uitsluiten :? Laat ik zeggen: de kans is groter dat.......... :wink:

Ontopic: ik heb 190 op de teller gereden met mijn 155, harder durfde ik niet en ja, er was nog "gas over", maar da's een 2 liter en bovendien een 16V... Ik geloof dat ik binnenkort naar Assen mag en dat kan ook via Duitsland, daarna wellicht meer "first hand info" 8)

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 08:42
door KAS
Is de snelheidsaanduiding op een Tom Tom betrouwbaar???
Volgens de heren van het CJIB niet. Ik heb onlangs een bewijs gekregen voor mijn snelheid op een provinciale weg. Ik reed daar op dat moment 100 op de teller ( waar je 80 mocht ) , volgens de hermandad reed ik 97 ( na correctie 94 ) maar volgens mijn TomTom rij ik 94 km bij 100 op de teller. En ik heb de juiste bandenmaat onder mijn auto. ( dat maakt ook een enorm verschil wat snelheidsaanduiding betreft, dat las ik hier nog niet )

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 08:44
door yuri 75 V6
Klopt, met de bandenmaat kun je natuurlijk je snelheid beïnvloeden. Maar meestal worden de banden ook breder naarmate ze groter worden :arrow: het frontale oppervlak neemt toe en de rolweerstand neemt toe.

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 08:51
door KAS
De hoogte is ook belangrijk. De rolomtrek dus.

RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 09:42
door Kosta
Met de 166 , 1 keer 245 op de teller gehaald. Heb er ook bewijs van. :wink:



http://nl.youtube.com/watch?v=zAJ7kzb_d8k

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 09:46
door harold
Is de snelheidsaanduiding op een Tom Tom betrouwbaar???
Volgens de heren van het CJIB niet. Ik heb onlangs een bewijs gekregen voor mijn snelheid op een provinciale weg. Ik reed daar op dat moment 100 op de teller ( waar je 80 mocht ) , volgens de hermandad reed ik 97 ( na correctie 94 ) maar volgens mijn TomTom rij ik 94 km bij 100 op de teller. En ik heb de juiste bandenmaat onder mijn auto. ( dat maakt ook een enorm verschil wat snelheidsaanduiding betreft, dat las ik hier nog niet )
je reedt dus gewoon 94 en volgens tomtom ook 94.....wat is er niet correct?
de term "gemeten snelheid" is fictief....er wordt gewoon 3km 'correctie' bij opgeteld

de correctie wordt echt niet van de gemeten snelheid afgehaald; dat willen ze de mensen doen geloven maar mijn ervaring is anders.
nl trajectcontrole utrecht, 85 op tomtom = op 88 'geflitst' en dus na correctie 85 werkelijke snelheid= klopt precies met de tomtom oftewel niet te hard maar toch een bon

Re: RE: Het grote 'liegen over mijn topsnelheid' topic.

Geplaatst: zo aug 12, 2007 09:47
door harold
De hoogte is ook belangrijk. De rolomtrek dus.
zekers, mag officieel max 2% afwijken tov standaard bandenmaat,