Het grote 'photos or it didn't happen' topsnelheid' topic!
Geplaatst: zo aug 12, 2007 00:01
NECRO-POSTING EN UPDATE!
In dit topic word je geacht om stoere verhalen te vertellen over je topsnelheid ('230!'). Noem merk en type auto, locatie en geklokte topsnelheid. Let wel, je posting wordt als bluf danwel een leugen beschouwd tenzij je custard proof hebt in de vorm van een niet-geshopte foto of een filmpje. Eventuele vervolging door de Verkeersofficier van enig land is voor eigen risico.
**************************************************************** Originele posting *********************************************************8
Naar aanleiding van de exponentieel toenemende topsnelheid van de 75 1.8ie wil ik wel eens een 'hoe hard zeg jij dat jouw auto kan' topic openen. Dus: post je auto en je geclaimde topsnelheid.
Mijn 75's 3.0 lopen zonder uitzondering ongeveer 240 a 250 km/h op de teller. Gezien het Italiaanse optimisme dat die dingen aan de dag leggen zal dat een 220, 225 echt zijn. Op een goede dag met wind mee 230 maar meer echt nooit.
Aansluitend daarop wil ik wel vertellen waarom ik er domweg niet in geloof dat een 75 1.8 ie 215 km/h loopt. Daarvoor is een beetje (versimpeld) rekenwerk nodig en een paar gefundeerde aannames. Komt-ie:
* We laten de eindoverbrenging even buiten beschouwing, we kijken nu puur naar het maximale vermogen van de 1.8ie: 88kW (88.000W).
* Op topsnelheid geldt dat het op de weg gebrachte vermogen van de auto gelijk is aan het vermogen van de rijweerstanden.
* De rijweerstanden bestaan uit de rolweerstand en de luchtweerstand.
* Het vermogen van de rolweerstand bereken je met de formule: m*f*g*v. Hierin is m de massa in kilo's van de auto, f de rolweerstandscoefficiënt, g de versnelling van de zwaartekracht en v de snelheid van de auto. Massa van de auto (plus lichte bestuurder) stellen we op 1175 kg. f mag volgens de literatuur op 0,013 gesteld worden. g is 9,81m/s^2. v is in dit geval de geclaimde 215 km/h, ofwel 59,72m/s. Invullen levert een (licht afgerond)vermogen op van 89500W: 8,95kW.
* Het vermogen van de luchtweerstand bereken je met de formule: rho/2*cw*A*v^3. Hierin is rho de luchtdichtheid, cw de luchtweerstandscoëfficient en A het frontaal oppervlak van de auto. Rho (literatuur) = 1,202kg/m^3. cw = 0,34. A is een gefundeerde aanname: volgens de literatuur mag hiervoor aangehouden worden 0,9*spoorbreedte*hoogte. Spoorbreedte = 1,37m, ik neem aan dat de auto 5cm verlaagd is en dat de hoogte dus uitkomt op 1,35m. Alle waardes invullen levert 72,44kW op.
* Beide weerstandsvermogens samen zijn dan 81,4kW. Minder dan het maximum vermogen van de auto... maar dan is er nog het rendement van aandrijflijn en band/wegdek. Als we terugrekenen, moet dat minimaal 92,5% zijn. En dat is dus niet zo. Praktijkwaarden zijn ongeveer 92% voor de aandrijflijn en 85% voor wiel/wegdek. Er blijft dus een geschatte 68,82kW over aan de wielen. Niet voldoende dus.
* Bij 200 km/h komt het rijweerstandsvermogen uit op 68,94kW. Zou dus nét moeten kunnen. Maar... De overbrengingen gooien roet in het eten. Want in V is de snelheid bij 1000rpm 32,4 km/h (zie alfa75.info). Dit komt bij 5800rpm (max vermogen) overeen met 188 km/h (hee! En de opgegeven topsnelheid is 190 km/h. Dat zou dus zomaar kunnen kloppen!). 200km/h met deze overbrenging is dus 6173rpm. En dan is het vermogen al gedaald, zie Squadra.
Bovenstaande is wat versimpeld en er zijn wat aannames gedaan, maar die zijn zeker niet ten nadele van de auto gedaan. Dus... daarom geloof ik niet in 210-en-harder lopende 75's 1.8.
In dit topic word je geacht om stoere verhalen te vertellen over je topsnelheid ('230!'). Noem merk en type auto, locatie en geklokte topsnelheid. Let wel, je posting wordt als bluf danwel een leugen beschouwd tenzij je custard proof hebt in de vorm van een niet-geshopte foto of een filmpje. Eventuele vervolging door de Verkeersofficier van enig land is voor eigen risico.
**************************************************************** Originele posting *********************************************************8
Naar aanleiding van de exponentieel toenemende topsnelheid van de 75 1.8ie wil ik wel eens een 'hoe hard zeg jij dat jouw auto kan' topic openen. Dus: post je auto en je geclaimde topsnelheid.
Mijn 75's 3.0 lopen zonder uitzondering ongeveer 240 a 250 km/h op de teller. Gezien het Italiaanse optimisme dat die dingen aan de dag leggen zal dat een 220, 225 echt zijn. Op een goede dag met wind mee 230 maar meer echt nooit.
Aansluitend daarop wil ik wel vertellen waarom ik er domweg niet in geloof dat een 75 1.8 ie 215 km/h loopt. Daarvoor is een beetje (versimpeld) rekenwerk nodig en een paar gefundeerde aannames. Komt-ie:
* We laten de eindoverbrenging even buiten beschouwing, we kijken nu puur naar het maximale vermogen van de 1.8ie: 88kW (88.000W).
* Op topsnelheid geldt dat het op de weg gebrachte vermogen van de auto gelijk is aan het vermogen van de rijweerstanden.
* De rijweerstanden bestaan uit de rolweerstand en de luchtweerstand.
* Het vermogen van de rolweerstand bereken je met de formule: m*f*g*v. Hierin is m de massa in kilo's van de auto, f de rolweerstandscoefficiënt, g de versnelling van de zwaartekracht en v de snelheid van de auto. Massa van de auto (plus lichte bestuurder) stellen we op 1175 kg. f mag volgens de literatuur op 0,013 gesteld worden. g is 9,81m/s^2. v is in dit geval de geclaimde 215 km/h, ofwel 59,72m/s. Invullen levert een (licht afgerond)vermogen op van 89500W: 8,95kW.
* Het vermogen van de luchtweerstand bereken je met de formule: rho/2*cw*A*v^3. Hierin is rho de luchtdichtheid, cw de luchtweerstandscoëfficient en A het frontaal oppervlak van de auto. Rho (literatuur) = 1,202kg/m^3. cw = 0,34. A is een gefundeerde aanname: volgens de literatuur mag hiervoor aangehouden worden 0,9*spoorbreedte*hoogte. Spoorbreedte = 1,37m, ik neem aan dat de auto 5cm verlaagd is en dat de hoogte dus uitkomt op 1,35m. Alle waardes invullen levert 72,44kW op.
* Beide weerstandsvermogens samen zijn dan 81,4kW. Minder dan het maximum vermogen van de auto... maar dan is er nog het rendement van aandrijflijn en band/wegdek. Als we terugrekenen, moet dat minimaal 92,5% zijn. En dat is dus niet zo. Praktijkwaarden zijn ongeveer 92% voor de aandrijflijn en 85% voor wiel/wegdek. Er blijft dus een geschatte 68,82kW over aan de wielen. Niet voldoende dus.
* Bij 200 km/h komt het rijweerstandsvermogen uit op 68,94kW. Zou dus nét moeten kunnen. Maar... De overbrengingen gooien roet in het eten. Want in V is de snelheid bij 1000rpm 32,4 km/h (zie alfa75.info). Dit komt bij 5800rpm (max vermogen) overeen met 188 km/h (hee! En de opgegeven topsnelheid is 190 km/h. Dat zou dus zomaar kunnen kloppen!). 200km/h met deze overbrenging is dus 6173rpm. En dan is het vermogen al gedaald, zie Squadra.
Bovenstaande is wat versimpeld en er zijn wat aannames gedaan, maar die zijn zeker niet ten nadele van de auto gedaan. Dus... daarom geloof ik niet in 210-en-harder lopende 75's 1.8.