Pagina 1 van 2
Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 10:12
door Alfanaat
Clublid 138 Ronald Meurink vraagt advies voor het volgende:
Mijn zwager heeft een Alfa 147 1.6 Veloce uit 2001 met een vrijwel nieuwe gasinstallatie. Gisteren is bij km stand 123.000 zijn distributieriem gebroken. Dit gebeurde tijdens stationair draaien voor een verkeerslicht. De 147 is afgevoerd naar zijn eigen universele garage die motorschade a 4500 euro vaststelde. De garagist wilde niet horen van coulance hoewel hij zelf de distributieriem minder dan 60.000 km geleden heeft vervangen. De 147 gebruikte al veel olie dus dat speelt ook mee.
Wie heeft goede raad? Wie weet een garagist die een goede vervangende motor heeft en kan plaatsen of wie heeft interesse in een nette 147 met defecte motor met vrijwel nieuwe Vialle G3?
Thanks, Ronald
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 11:34
door elio
4500 euro motorschade lijkt me wel erg veel, dan kan je er beter een ruilblok in laten hangen (moet zeker te vinden zijn onder de 1000 euro, plus plaatsing natuurlijk). Eventueel een sloper opkopen, motor eruit halen en de rest verder verkopen (vb
http://www.2dehands.be/147-1-6-twinspar ... uto_merk=1)
Re: RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 11:47
door frankalfa
4500 euro motorschade lijkt me wel erg veel, dan kan je er beter een ruilblok in laten hangen (moet zeker te vinden zijn onder de 1000 euro, plus plaatsing natuurlijk). Eventueel een sloper opkopen, motor eruit halen en de rest verder verkopen (vb
http://www.2dehands.be/147-1-6-twinspar ... uto_merk=1)
Elio, als je de garage al de werken laat uitvoeren inclusief het aankoopbedrag voor een ruil/revisie blok zit je zo aan 4500 euro...
Ruilblok voor bv een 147 2.0 16v kost dik 2100 ex btw...1600 gaat daar niet ver vanaf zitten mi.
'In the blind' een tor uit een schadewagen laten inbouwen is misschien ook een beetje een te grote gok?
@Alfanaat; wellicht dat er met de garage nog te praten valt over een 50/50 regeling? Eigenaar koopt een blok, de garage neemt de inbouw voor hun rekening, zoiets? Altijd gezeik trouwens met distririemen op de 16vees....
Suc6,grtz,fRank
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 12:29
door chu
maar een riem hoort niet te knappen na 60000km toch?
ik vind het wel raar en erg weinig ik dacht +100000 en dan pas kans op breken
van VW weetik het om de 50000 maar alfa ookzo????
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 12:36
door frankalfa
Bij introductie destijds werd de interval voor de riem op 120k gezet ,maar na veel klachten/claims(lees riembreuk en dus motorschade) binnen die termijn teruggeschroefd naar 60000km...
Grtz,fRank
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 14:30
door Alfanaat
Het lijkt erop dat er een oplossing komt. Mijn zwager koopt waarschijnlijk een andere auto bij de vakgarage. Geen alfa meer voor hem. De eigenaar weigert coulance maar voelt wel enigszins mee. De komende week mag mijn zwager een andere auto op proef mee en er wordt geinformeerd bij wat opkopers wat de Alfa 147 nog opbrengt. Zelf ook gedaan; 2000 tot 2500 wordt geboden. Pijnlijk maar de realiteit als je geen tijd en geen zin hebt in ombouw-operaties.. Wie dat wel heeft kan zijn slag slaan. Als voordelen zie ik zelf de de vrijwel nieuwe Vilalle G3 installatie en de mooie Selespeed-velgen.
Overigens bedankt voor de snelle reacties. Ronald
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 18:14
door Pericoloso
Schadevergoeding halen!!!!!!!!
Ook al geeft de garagehouder niet thuis, kan je nog je gelijk halen. Ik wordt doodmoe van al die misselijke dealers/garagehouders die zich niet willen inzetten voor hun klanten naar de importeur toe. Je hebt immers consumentenbescherming. Als de fabrikant stelt dat een riem 60.000 of 3 jaar mee moet gaan en de riem haalt het niet, dan kan je stellen dat de riem niet de iegenschappen heeft gehad die je ervan mocht verwachten. Ik ga er wel vanuit dat al het onderhoud volgens het boekje gedaan is en er originele onderdelen in zaten. Ga die paar duizend Euro schade die je nu oploopt terughalen!! Het loont. En laat Alfa zijn verantwoordelijkheid nemen, ze willen toch een kwaliteitsmerk zijn??? Laat ze beginnen met hun huidige klanten!
Re: RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 18:27
door Maxtor
Schadevergoeding halen!!!!!!!!
Ook al geeft de garagehouder niet thuis, kan je nog je gelijk halen. Ik wordt doodmoe van al die misselijke dealers/garagehouders die zich niet willen inzetten voor hun klanten naar de importeur toe. Je hebt immers consumentenbescherming. Als de fabrikant stelt dat een riem 60.000 of 3 jaar mee moet gaan en de riem haalt het niet, dan kan je stellen dat de riem niet de iegenschappen heeft gehad die je ervan mocht verwachten. Ik heb het met mijn 166 bij de hand gehad, en via de geschillencommissie.nl uiteindelijk financiele compensatie gekregen. Ik ga er wel vanuit dat al het onderhoud volgens het boekje gedaan is en er originele onderdelen in zaten. Ga die paar duizend Euro schade die je nu oploopt terughalen!! Het loont. En laat Alfa zijn verantwoordelijkheid nemen, ze willen toch een kwaliteitsmerk zijn??? Laat ze beginnen met hun huidige klanten!
Waar ga je de grens leggen? Kan ik ook nog met mijn 33 uit '93 voor dit soort gevallen bij de importeur terecht? Gaat hier om een auto van inmiddels alweer 7 jaar oud. 2 jaar garantie, 2 jaar coulance, auto valt inmiddels alweer 3 jaar buiten alle regelingen om. "De 147 is afgevoerd naar zijn eigen universele garage" heeft die misschien ook de riem vervangen? Geen originele delen naar een Gates riem?
Zoveel factoren, eerst feiten weten voordat je meteen van de toren gaat blazen. Ik ben het met je eens dat een fabrikant zn verantwoordelijkheid dient te nemen, maar je kan niet alles blijven dekken. Op een gegeven moment trek je een grens, dat is overal mee.
Re: RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 18:31
door frankalfa
Schadevergoeding halen!!!!!!!!
Ook al geeft de garagehouder niet thuis, kan je nog je gelijk halen. Ik wordt doodmoe van al die misselijke dealers/garagehouders die zich niet willen inzetten voor hun klanten naar de importeur toe. Je hebt immers consumentenbescherming. Als de fabrikant stelt dat een riem 60.000 of 3 jaar mee moet gaan en de riem haalt het niet, dan kan je stellen dat de riem niet de iegenschappen heeft gehad die je ervan mocht verwachten. Ik heb het met mijn 166 bij de hand gehad, en via de geschillencommissie.nl uiteindelijk financiele compensatie gekregen. Ik ga er wel vanuit dat al het onderhoud volgens het boekje gedaan is en er originele onderdelen in zaten. Ga die paar duizend Euro schade die je nu oploopt terughalen!! Het loont. En laat Alfa zijn verantwoordelijkheid nemen, ze willen toch een kwaliteitsmerk zijn??? Laat ze beginnen met hun huidige klanten!
Waar ga je de grens leggen? Kan ik ook nog met mijn 33 uit '93 voor dit soort gevallen bij de importeur terecht? Gaat hier om een auto van inmiddels alweer 7 jaar oud. 2 jaar garantie, 2 jaar coulance, auto valt inmiddels alweer 3 jaar buiten alle regelingen om. "De 147 is afgevoerd naar zijn eigen universele garage" heeft die misschien ook de riem vervangen? Geen originele delen naar een Gates riem?
Zoveel factoren, eerst feiten weten voordat je meteen van de toren gaat blazen. Ik ben het met je eens dat een fabrikant zn verantwoordelijkheid dient te nemen, maar je kan niet alles blijven dekken. Op een gegeven moment trek je een grens, dat is overal mee.
Psst ,een originele riem voor Alfa komt ook van Gates, t staat er zelfs op...
Grtz,fRank
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 18:34
door Maxtor
Is dat zo? Die van een 33 zijn origineel geen gates riemen
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 18:48
door kdh039
Allemaal waar wat jullie zeggen: Maar een riem die knapt heeft altijd een reden: Uiteraard knappe ze vroeg op de 16v's... maar dan steek je ze gewoon vroeger (45.000). Je kan zeggen dat is veel te vroeg, en dit en dat! Maar dan moet je geen 16v kopen... dan koop je een V6, een JTD, een oude boxer, of een oude 8v TS.... => tzijn geweldige motoren(de 16v's): nooit olieverbruik, snel, mooie sound, soepel/en toch sportief aanvoelen. Wat is dan een riemmetje leggen op 45.000 of 50.000 ? Uiteraard zal de persoon in kwestie ook neit verwacht hebben dat dit zal gebeuren: Maar Alfa zelf gaan aanvallen zou ik maar aan de kant schuiven.... Italianen doen hun ding: Hate it or Love it... zou ik zeggen.
Tenslotten ken ik ook wel best enkele ZEER BEKENDE garages in belgiƫ waar ik persoonlijk hun mistakes van heb kunnen oplossen (fout geplaatste DBriemen van 24v's, of vergete vast zetten van poulies, en ga zo maar door)
Dan wat betreft de ombouw van een motor: Dat is zo moeilijk als je het zelf maakt. Heb je het materiaal en de handigheid doe je het, ken je iemand die aan een goede prijs het voor jouw kan doen, dan doe je het. MAAR moet je met een auto van 7 jaar oud naar een officiele garagen, dan PAS JE!
Een doorsnee offciele garage van Alfa/Fiat/Lancia daar xorden geen motoren omgebouwd (of getuned). Dat is een stiel appart. Toch?
In ieder geval, als de 147 waardevol is voor je Zwager dan is er altijd wel een oplossing
Motoren met hopen....
Ciao kristof
Re: RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 19:37
door frankalfa
Is dat zo? Die van een 33 zijn origineel geen gates riemen
Had laatst via Tuynder originele Alfa/Lancia/Fiat spullen voor mn 156 24v, distririem staat wel degelijk Gates op gedrukt..
Grtz,fRank
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 19:51
door Erwinn
Er zijn toch wel goede 2e handse motoren te vinden? Nieuw riempje erom, en 2 a 3 dagen sleutelen! Beter direct een 2.0 16v erin hangen dan
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 20:08
door giuliettaevo
@Kristof,
nooit olieverbruik
? 16v's staan (helaas) bekend om brekende riemen, drijfstanglagers en olieverbruik... Ligt er wel een beetje aan wat voor type/fase het is.
Persoonlijk vind ik de 16v lijnmotoren absoluut de slechtste Alfa motor.
Heel vreemd maar het is net of ze bij Alfa iets tegen 4 klepen per cilinder hebben.
8 klepper boxer blijft heel 16v boxer vaak distr. riem schade. 12v v6 blijft heel, 24v (vooral 164) vaak distr. riem schade. 8v TS (bijna) onverwoestbaar, 16v TS kijken wat er het eest gebeurt ( distr. riem/ lagerschade).
RE: Motor Alfa 147 overleden; advies gevraagd
Geplaatst: za apr 12, 2008 20:34
door Maxtor
De 16 klepper diesels daarintegen zijn ijzersterk. Maar geen benzine, en dus geen hoge fun factor.