Gebruikersavatar
tdk146
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: vr feb 25, 2005 22:32
Locatie: Nederland

iets uit de telegraaf heren

vr mei 13, 2005 16:18

Lezers woedend over plan kilometerheffing ( 12-05-2005 )
De Nederlandse automobilisten zijn fel gekant tegen de dreigende kilometerheffing die ze beschouwen als een "straf omdat we naar ons werk gaan".

AMSTERDAM - De Nederlandse automobilisten zijn fel gekant tegen de dreigende kilometerheffing die ze beschouwen als een "straf omdat we naar ons werk gaan".






Het grote aantal, veelal woedende, tegenstanders van het door de commissie-Nouwen bezegelde akkoord over een geleidelijke invoering van kilometerheffing bij verkeersknelpunten, voelt zich met de rug tegen de muur gezet. Ze zien door hun werktijden geen enkele mogelijkheid om op een ander tijdstip te reizen dan in de straks met een heffing belaste spits. "We gaan niet 's ochtends om half zeven de weg op voor familiebezoek", zo verwoordt A. Klein de mening van talrijken.

it blijkt uit de stroom van reacties die De Telegraaf gisteren ontving na een oproep aan lezers om via internet hun mening te geven over de kilometerheffing. Veel weggebruikers voelen zich in de steek gelaten door hun belangenvertegenwoordigers die deelnamen aan de besprekingen van de commissie-Nouwen. Velen overwegen bijvoorbeeld hun lidmaatschap van de ANWB op te zeggen. "Als dank voor hun achterkamertjespolitiek", aldus mr. H. van Lookeren.

Tientallen lezers pleiten voor een referendum. "Alleen dan wordt duidelijk wat de bevolking echt wil", aldus R. Onderwater uit Sassenheim. "Ze zeggen nu dat er voldoende maatschappelijk draagvlak is, maar ik ken niemand die voor is", zo verbaast S. van der Heijden uit Maastricht zich. Het openbaar vervoer biedt volgens de meesten absoluut geen alternatief: de reistijden zijn te lang en veel plekken zijn nagenoeg onbereikbaar per trein, metro of bus.

Van de vanaf 2009 in te voeren heffing wordt geen enkel heil verwacht. " Moet ik dan om elf uur naar mijn baas en om drie uur weer terug? Ze zien me aankomen", aldus F. Beerens uit Weesp. Omdat de forensen ook bij een eventuele kilometerheffing noodgedwongen allemaal tegelijk in de auto stappen, beschouwen velen het als een "ordinaire lastenverzwaring" voor de werkende burger.

"Heb je geen werk, dan is er geen probleem. Wil je geen uitkering en heb je het ervoor over om met je auto naar je baan te reizen, dan mag je betalen. Politici vertalen elk probleem naar een nieuwe belasting", aldus E. Luxen.

Het argument dat de autokosten straks veel eerlijker worden verdeeld wordt regelrecht naar de prullenmand verwezen. "Dat was ook het verhaal bij het kwartje van Kok. Daarmee is een kilometervreter nu al duurder uit dan iemand die amper in de wagen zit. Dus het zo geroemde belasten van het gebruik is allang ingevoerd." Anderen wijzen op de benzineprijs als middel om iets aan de files te doen. "Als je de brandstof duurder maakt, zijn al die dure poortjes en andere apparatuur onnodig."

Korrel zout

Ook de belofte dat de heffing verdwijnt wanneer de files bij de aangewezen knelpunten achterwege blijven, wordt massaal met een flinke korrel zout genomen. "Als onze regenten ergens goed in zijn is het wel het instellen van tijdelijke belastingen die nooit meer verdwijnen, zoals het kwartje van Kok. Of in het uitstellen van beloofde afschaffing ervan, zoals bij de onroerendezaakbelasting. Het zou me niets verbazen als een onverwachte financiële tegenvaller straks weer wordt gecompenseerd met toch nog even een jaartje heffingen extra", zo vreest J. Roland uit Groningen.

Net zo pessimistisch zijn de automobilisten over de beloofde verlaging van de wegenbelasting en de bpm voor nieuwe auto's. "Ik heb nog nergens gelezen hoeveel die verlaging dan gaat bedragen", zegt D. Muntjewerff uit Amsterdam. Anderen voorspellen een complete chaos op de secundaire wegen. "Omdat het straks lucratief wordt om de knelpunten te mijden", voorziet J. Jorgensen.

Alom wordt gevreesd voor een massale uittocht van bedrijven en prijsstijgingen. "Deze nieuwe lastenverzwaring maakt het voor ondernemers oninteressant hier nog te investeren. En als ze al blijven worden de hogere vervoerskosten weer doorberekend aan de consument, die uiteindelijk dus dubbel de dupe is", zo meldt L. Steegeman.

Naast de honderden afkeurende reacties die binnenstroomden, was er ook een vijftal positieve. X. Koolman wijst erop dat het Londense voorbeeld, waar fors moet worden betaald om de stad in te komen, uitwijst dat kilometerheffing mensen ertoe aanzet meer na te denken over de vraag of ze de auto pakken. " Nadeel is wel dat de rijkeren kunnen rijden wanneer ze willen, terwijl de armeren worden verdrongen. Sociaal is het natuurlijk niet."

In de Tweede Kamer werd door VVD en CDA onder voorbehoud positief gereageerd op het advies van Nouwen. De Kamer wacht nog wel op het definitieve stuk dat verwacht wordt op 23 mei. Om die reden wilden andere partijen nog niet reageren.
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

RE: iets uit de telegraaf heren

zo mei 15, 2005 17:24

GGGGgggrr.........
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

PDAHazzard

RE: iets uit de telegraaf heren

zo mei 15, 2005 18:43

Ik heb er ook gemengde gevoelens over/bij.

Het is wel een goed plan, alleen de uitvoering zal wel weer huilen met de pet op zijn.

Ook het idee om het dan alleen weer van kracht te laten zijn op drukke wegen. Hoe wil je dat nou allemaal weer gaan administreren en controleren? Maak het toch eenvoudig: Alle BPM/BTW afschaffen en de benzine inderdaad duurder maken. Dan betalen de buitenlandse vrachtwagens ook gewoon lekker mee, zoals de polen, spanjaarden, engelsen, duitsers en wat er allemaal nog meer vol met bloemen e.d. rondtuft op meer dan 4 wielen hier in ons kikkerlandje.
Maar nee, het moet allemaal weer moeilijk. Voorwaarde dit, uitzondering zo. Wegvak A wel, Wegvak B niet. belachelijk. Straks is het net zo'n gedrocht als ons loonbelastingstelsel met al die achterlijke aftrekposten. Nee ik zie hier weer een papieren tijger op ons afkomen waar we U tegen zeggen... En daarnaast nog ff lekker kromliggen om de uit die tijger te destileren belasting op te hoesten.

Gebruikersavatar
Bialbero1962
Member
Member
Berichten: 104
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Amsterdam

RE: iets uit de telegraaf heren

ma mei 16, 2005 00:35

als je meerdere auto's hebt zoals velen op dit forum dan betaal je gewoon voor het hebben alleen al veel (tenzij het kenteken geschorst is). dit voostel lijkt alleen het rijden te belasten hetgeen voor autoverzamelaars gunstig lijkt . maar mijn idee is dat je bij die nieuwe plannen toch wel verne*kt ahum bedonderd wordt..
Scarbnr:04609
Alfa Romeo Spider 2.0., 1993, rosso proteo
Alfa Romeo 155 1.8 TS 8v WB 1996, nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive, 2009, grigio sterling
Eerste Alfa: Giulietta 2.0 Lusso, 1984

PDAHazzard

Re: RE: iets uit de telegraaf heren

ma mei 16, 2005 10:29

als je meerdere auto's hebt zoals velen op dit forum dan betaal je gewoon voor het hebben alleen al veel (tenzij het kenteken geschorst is). dit voostel lijkt alleen het rijden te belasten hetgeen voor autoverzamelaars gunstig lijkt . maar mijn idee is dat je bij die nieuwe plannen toch wel verne*kt ahum bedonderd wordt..
Ja, de eerste regering die zorgt dat je MINDER gaat betalen moet nog geboren worden denk ik.

Gebruikersavatar
tdk146
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: vr feb 25, 2005 22:32
Locatie: Nederland

utrechts nieuwsblad

ma mei 16, 2005 10:41

Automobilisten positiever over kilometerheffing
HILVERSUM (ANP) - De Nederlanders staan welwillender tegenover de kilometerheffing dan enkele jaren geleden. De helft is ervoor dat automobilisten straks gaan betalen voor elke kilometer die ze rijden. In 1999 was nog 78 procent tegen.


Dat blijkt uit een zaterdag gepubliceerd onderzoek van TNS Nipo in opdracht van RTL Nieuws. Van de ondervraagden vindt 65 procent dat de kilometerheffing alleen moet gelden op knelpunten voor het autoverkeer.

De werkgroep-Nouwen, waarin onder andere de ANWB en werkgeversorganisatie VNO-NCW zitten, bereikte deze week een definief akkoord over geleidelijke invoering van een kilometerheffing. Het gaat in eerste instantie, vanaf 2009, om een heffing bij vier tot zes hoofdknelpunten. Vanaf 2012 of 2014 komt er een landelijk systeem.



Voorzitter P. Nouwen toonde zich zaterdag in RTL Nieuws tevreden over de groeiende steun voor de kilometerheffing. ,,De mensen waren zeven of acht jaar geleden veel negatiever. Door ervaring en informatie zijn ze erg opgeschoven naar pro'', zei de oud-directeur van de ANWB.
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Terug naar “Het Forum Café”