Retro
Geplaatst: wo mar 11, 2009 20:58
Alles en iedereen gaat retro!
Werd de trend op automobiel gebied ingeluid door Chrysler met de PT Cruiser, kreeg deze al ras navolging met de nieuwe Kever en de nieuwe Mini, een chroomrandje hier en daar, het zette zich voort in de meubels die we volgens de guru's moeten aanschaffen om van de zeepbel van de modewereld nog maar niet te spreken...
Schrijft een guru het voor als zijnde stijlvol, staan de bladen er vol van en loopt half Nederland parmantig in potsierlijke kleding rond, vlijt de derrière bevallig neer in jaren-70-stijl zitzakken en start op afstand de auto met de nep-chromen-maar-oh-zo-retro dakgootlijstjes....
Nimmer waren de polshorloges groter en werd er vaker teruggegrepen op ontwerpen uit het verleden...
Zelfs merken die erfelijk belast zijn omdat ze the "watch of choice" waren van de piloten van Hermann Goering's Luftwaffe die 60 jaar geleden dood en verderf zaaiden in Europa, de Hanhart, eigenlijk ben je in de ogen van modepoppetjes-die-met-retro-look-bretels-de-retro-look-pantalon om de retro-look bibs houden slechts een vagebond als je hem niet om de pols hebt... want elke two-assed monkey met iets teveel geld loopt tenslotte al met een retro-look Panerai rond...
Pas echt leuk wordt het als je je daar allemaal geen flut van aantrekt... ongeacht van hoeveel geld je wilt of kunt uitgeven... het blijft leuk om gewoon dwars tegen alle trends in te gaan... een krijtstreep hoort tenslotte uitsluitend bij driedelig en van je vest van het driedelig behoort het onderste knoopje los te zijn... opeens voel je je oase van rust in een oceaan van zich druk makende hobbystylisten die denken dat elke smal verticaal geweven streepje een fashion statement is...
Het probleem met retro is dat het het eigenlijk steeds NET niet is... de nieuwe Mini is niet de oude... en zal dat ook nooit worden... de heruitgave van de Heuer Monaco blijft altijd een TAG-Heuer... en nimmer zo cool als een exemplaar dat stamt uit de tijd dat Steve McQueen niet misbruikt werd als reclame middel om dergelijke klokjes te slijten maar het ding in 1971 in de film Le Mans gewoon droeg omdat het een fijn horloge was...
Op de keper beschouwd is retro een krampachtige poging om hetgeen dat reeds uitgevonden is te misbruiken om de huidige misbaksels te verpatsen... de conclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat er tegenwoordig een schromelijk gebrek aan creativiteit is en men daarom in de duisterste catacomben van de design wereld op zoek gaat naar het reddende concept...
Maar wat definieert nou precies "retro"?
Volgens mij is het iets.. dat er eerst wel was... daarna genegeerd werd... maar er nog steeds was... nog verder wegzonk... verdoemd door de guru's als zijnde "uit"... vervolgens "herontdekt" werd en binnengehaald als HET nieuwe design concept....
Nou fraai is het... dus wat "vroeger" mooi & stijlvol was... moet eerst verdoemd worden... om een opleving te kunnen beleven...
Niettemin schijnt het te werken... BMW verkoopt die nieuwe Mini's bij de vleet.. (fleet?), de goedkope maar oh zo grote retro horloges zijn niet aan te dragen (!)... en Alfa zakt steeds verder weg qua verkopen in ons modegevoelige kikkerlandje...
Wat zegt u daar??????
Alfa?
Jawel!
Eens te meer bewijst Alfa gewoon Alfa te zijn en NIET mee te doen aan de retro hype...
Ja natuurlijk is de MiTo te bestellen met een chroomrandje... maar al jaren BRULLEN de liefhebbers er om om de volgende Alfa in godsnaam toch Nuova Giulia te noemen... en we verlangen allemaal terug naar daar Nord blokje onder de kap... of dat boxertje... knarsende sychromesh op de tweede versnelling... het gevoel dat je kreeg als je 150 reed met je Giulia 1300tje en dacht dat je de god van de autobahn was.... we SMEKEN Fiat bijna om ons een achterwielaangedreven Alfa te brengen...
Neen... het zit er allemaal niet in... geen retro bij Alfa maar gewoon eigenwijs Alfa...
Ik denk dat Alfa hier een grove marketingfout begaat en een groot marktaandeel laat liggen....
Alfa kan tenslotte bogen om een roemrijk verleden en staat bekend om o.a. zijn sportieve successen....
Zonde, zonde. zonde...
Tenminste... dat dachten we tot vorige week...
Die duivelse designers van La Biscione hebben in de laatste lichting GT's waarvan CC er eentje heeft (die met dubbele uitlaat maar GEEN diesel voordat men zegt dat de laatste lichting nog moet komen...) TOCH nog iets retro-achtigs weten te smokkelen en daarmee een design-inhaalslag van jewelste gepleegd!
Het is slechts waarneembaar voor stijl guru's met ZEER scherpe ogen EN de afstandbediening van de achterklep... Ingetogenheid hoort nou eenmaal bij echte stijl en stijl behoort weer voorbehouden te blijven aan de ECHTE kenner... het uitschreeuwen van "KIJK MIJ EENS STIJLVOL ZIJN" laten we natuurlijk graag over aan hen die steeds NET de plank misslaan op dat gebied... maar het is wel HET fashion statement dat de autowereld op zijn grondvesten doet schudden!
WAT een verademing... stijlen komen... stijlen gaan... maar roestende Alfa's blijven altijd bestaan!
Gelukkig zit er nog jaaaaaaren garantie op de koets!
Werd de trend op automobiel gebied ingeluid door Chrysler met de PT Cruiser, kreeg deze al ras navolging met de nieuwe Kever en de nieuwe Mini, een chroomrandje hier en daar, het zette zich voort in de meubels die we volgens de guru's moeten aanschaffen om van de zeepbel van de modewereld nog maar niet te spreken...
Schrijft een guru het voor als zijnde stijlvol, staan de bladen er vol van en loopt half Nederland parmantig in potsierlijke kleding rond, vlijt de derrière bevallig neer in jaren-70-stijl zitzakken en start op afstand de auto met de nep-chromen-maar-oh-zo-retro dakgootlijstjes....
Nimmer waren de polshorloges groter en werd er vaker teruggegrepen op ontwerpen uit het verleden...
Zelfs merken die erfelijk belast zijn omdat ze the "watch of choice" waren van de piloten van Hermann Goering's Luftwaffe die 60 jaar geleden dood en verderf zaaiden in Europa, de Hanhart, eigenlijk ben je in de ogen van modepoppetjes-die-met-retro-look-bretels-de-retro-look-pantalon om de retro-look bibs houden slechts een vagebond als je hem niet om de pols hebt... want elke two-assed monkey met iets teveel geld loopt tenslotte al met een retro-look Panerai rond...
Pas echt leuk wordt het als je je daar allemaal geen flut van aantrekt... ongeacht van hoeveel geld je wilt of kunt uitgeven... het blijft leuk om gewoon dwars tegen alle trends in te gaan... een krijtstreep hoort tenslotte uitsluitend bij driedelig en van je vest van het driedelig behoort het onderste knoopje los te zijn... opeens voel je je oase van rust in een oceaan van zich druk makende hobbystylisten die denken dat elke smal verticaal geweven streepje een fashion statement is...
Het probleem met retro is dat het het eigenlijk steeds NET niet is... de nieuwe Mini is niet de oude... en zal dat ook nooit worden... de heruitgave van de Heuer Monaco blijft altijd een TAG-Heuer... en nimmer zo cool als een exemplaar dat stamt uit de tijd dat Steve McQueen niet misbruikt werd als reclame middel om dergelijke klokjes te slijten maar het ding in 1971 in de film Le Mans gewoon droeg omdat het een fijn horloge was...
Op de keper beschouwd is retro een krampachtige poging om hetgeen dat reeds uitgevonden is te misbruiken om de huidige misbaksels te verpatsen... de conclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat er tegenwoordig een schromelijk gebrek aan creativiteit is en men daarom in de duisterste catacomben van de design wereld op zoek gaat naar het reddende concept...
Maar wat definieert nou precies "retro"?
Volgens mij is het iets.. dat er eerst wel was... daarna genegeerd werd... maar er nog steeds was... nog verder wegzonk... verdoemd door de guru's als zijnde "uit"... vervolgens "herontdekt" werd en binnengehaald als HET nieuwe design concept....
Nou fraai is het... dus wat "vroeger" mooi & stijlvol was... moet eerst verdoemd worden... om een opleving te kunnen beleven...
Niettemin schijnt het te werken... BMW verkoopt die nieuwe Mini's bij de vleet.. (fleet?), de goedkope maar oh zo grote retro horloges zijn niet aan te dragen (!)... en Alfa zakt steeds verder weg qua verkopen in ons modegevoelige kikkerlandje...
Wat zegt u daar??????
Alfa?
Jawel!
Eens te meer bewijst Alfa gewoon Alfa te zijn en NIET mee te doen aan de retro hype...
Ja natuurlijk is de MiTo te bestellen met een chroomrandje... maar al jaren BRULLEN de liefhebbers er om om de volgende Alfa in godsnaam toch Nuova Giulia te noemen... en we verlangen allemaal terug naar daar Nord blokje onder de kap... of dat boxertje... knarsende sychromesh op de tweede versnelling... het gevoel dat je kreeg als je 150 reed met je Giulia 1300tje en dacht dat je de god van de autobahn was.... we SMEKEN Fiat bijna om ons een achterwielaangedreven Alfa te brengen...
Neen... het zit er allemaal niet in... geen retro bij Alfa maar gewoon eigenwijs Alfa...
Ik denk dat Alfa hier een grove marketingfout begaat en een groot marktaandeel laat liggen....
Alfa kan tenslotte bogen om een roemrijk verleden en staat bekend om o.a. zijn sportieve successen....
Zonde, zonde. zonde...
Tenminste... dat dachten we tot vorige week...
Die duivelse designers van La Biscione hebben in de laatste lichting GT's waarvan CC er eentje heeft (die met dubbele uitlaat maar GEEN diesel voordat men zegt dat de laatste lichting nog moet komen...) TOCH nog iets retro-achtigs weten te smokkelen en daarmee een design-inhaalslag van jewelste gepleegd!
Het is slechts waarneembaar voor stijl guru's met ZEER scherpe ogen EN de afstandbediening van de achterklep... Ingetogenheid hoort nou eenmaal bij echte stijl en stijl behoort weer voorbehouden te blijven aan de ECHTE kenner... het uitschreeuwen van "KIJK MIJ EENS STIJLVOL ZIJN" laten we natuurlijk graag over aan hen die steeds NET de plank misslaan op dat gebied... maar het is wel HET fashion statement dat de autowereld op zijn grondvesten doet schudden!
WAT een verademing... stijlen komen... stijlen gaan... maar roestende Alfa's blijven altijd bestaan!
Gelukkig zit er nog jaaaaaaren garantie op de koets!