KFS in de maag met onverkoopbare Alfa Romeo's !
Geplaatst: vr jun 12, 2009 13:55
KFS in de maag met onverkoopbare Alfa Romeo's
12-06-2009 09:25
Kroymans Financial Services (KFS) zit opgescheept met circa duizend nieuwe Alfa Romeo's, die niemand meer wil hebben. Ruim 700 daarvan staan bij verschillende dealerbedrijven, maar zijn eigendom van KFS, net als ongeveer 300 auto's die nog in de haven staan. Gesprekken met de fabrikant over terugname van deze auto's, die een verkoopwaarde hebben van rond de 35 miljoen euro, zijn mislukt en de dealers en nieuwe importeur willen ze ook niet meer. KFS is nog wel in gesprek met individuele dealers over afname van de auto's. Als dat mislukt blijft er voor KFS geen andere mogelijkheid dan de auto's tegen dumpprijzen in de markt zetten, zo vrezen betrokkenen.
Prijsverlaging
De auto's, voornamelijk Alfa Romeo's 159, zijn in de Kroymans-periode besteld door de importeur. De auto's werden echter gefinancierd door KFS, die het merendeel vervolgens stalde bij dealers. Die Alfa-dealers wilden de auto's wel verkopen, maar konden dat niet vanwege het faillissement van Kroymans. Hierdoor kwamen de procedures stil te liggen. Inmiddels willen ze de auto's niet meer verkopen. "Wij hebben er geen moeite mee dat KFS de auto's ophaalt", vertelt Jack Pruijssers, voorzitter van de Alfa-dealervereniging Ardon. "We hebben bij KFS al eerder aangegeven dat we interesse hadden in een aantal van de auto's, maar daar is KFS niet adequaat mee omgegaan. Nu, zes weken verder zijn er voor ons betere modellen beschikbaar." De Kroymans-Alfa's hebben bijna allemaal een D-label, terwijl er inmiddels B-labels verkrijgbaar zijn. Bovendien heeft de nieuwe importeur de prijzen verlaagd. Pruijssers: "Wij kunnen als dealers nu gelijk verder met beter geprijsde en zuinigere auto's."
Twee smaken
De prijswijziging kwam nadat de onderhandelingen tussen KFS en de Fiat-fabriek stukliepen op de vraagprijs. Bronnen bevestigen dat Fiat de auto's wel wilde terugkopen, maar tegen een lagere prijs dan KFS vroeg. De fabriek zag af van de deal omdat het zelf goedkoper zou kunnen produceren dan dat ze zou moeten betalen aan KFS. Het gevolg is nu dat KFS nog steeds met een grote partij - te dure - Alfa's in de maag blijft zitten. Ingewijden denken dat KFS weinig opties meer heeft. Met fikse korting aan de dealers verkopen of dumpen, dat zijn de twee smaken. Pruijssers: "Als de auto's hier op de markt gedumpt worden, dan schiet niemand daar iets mee op. Het is natuurlijk de vraag wie de auto's dan koopt, vaste klanten of niet, maar het is niet goed voor het merk. Terwijl we met de nieuwe importeur hard bezig zijn om het merk Alfa Romeo weer op de kaart te zetten. Ik hoop daarom dat er een constructieve oplossing gevonden wordt." KFS-directeur Jacques Huijsmans wil niet reageren. Ook Fiat Nederland, de nieuwe importeur van het Italiaanse merk, onthoudt zich van commentaar.
Waar zullen deze wagens blijven en tegen welke prijs gaan ze weg. Door centrale inkoop kan met een behoorlijke korting het toch nog wel interessant zijn !
Bron: Automotive.
12-06-2009 09:25
Kroymans Financial Services (KFS) zit opgescheept met circa duizend nieuwe Alfa Romeo's, die niemand meer wil hebben. Ruim 700 daarvan staan bij verschillende dealerbedrijven, maar zijn eigendom van KFS, net als ongeveer 300 auto's die nog in de haven staan. Gesprekken met de fabrikant over terugname van deze auto's, die een verkoopwaarde hebben van rond de 35 miljoen euro, zijn mislukt en de dealers en nieuwe importeur willen ze ook niet meer. KFS is nog wel in gesprek met individuele dealers over afname van de auto's. Als dat mislukt blijft er voor KFS geen andere mogelijkheid dan de auto's tegen dumpprijzen in de markt zetten, zo vrezen betrokkenen.
Prijsverlaging
De auto's, voornamelijk Alfa Romeo's 159, zijn in de Kroymans-periode besteld door de importeur. De auto's werden echter gefinancierd door KFS, die het merendeel vervolgens stalde bij dealers. Die Alfa-dealers wilden de auto's wel verkopen, maar konden dat niet vanwege het faillissement van Kroymans. Hierdoor kwamen de procedures stil te liggen. Inmiddels willen ze de auto's niet meer verkopen. "Wij hebben er geen moeite mee dat KFS de auto's ophaalt", vertelt Jack Pruijssers, voorzitter van de Alfa-dealervereniging Ardon. "We hebben bij KFS al eerder aangegeven dat we interesse hadden in een aantal van de auto's, maar daar is KFS niet adequaat mee omgegaan. Nu, zes weken verder zijn er voor ons betere modellen beschikbaar." De Kroymans-Alfa's hebben bijna allemaal een D-label, terwijl er inmiddels B-labels verkrijgbaar zijn. Bovendien heeft de nieuwe importeur de prijzen verlaagd. Pruijssers: "Wij kunnen als dealers nu gelijk verder met beter geprijsde en zuinigere auto's."
Twee smaken
De prijswijziging kwam nadat de onderhandelingen tussen KFS en de Fiat-fabriek stukliepen op de vraagprijs. Bronnen bevestigen dat Fiat de auto's wel wilde terugkopen, maar tegen een lagere prijs dan KFS vroeg. De fabriek zag af van de deal omdat het zelf goedkoper zou kunnen produceren dan dat ze zou moeten betalen aan KFS. Het gevolg is nu dat KFS nog steeds met een grote partij - te dure - Alfa's in de maag blijft zitten. Ingewijden denken dat KFS weinig opties meer heeft. Met fikse korting aan de dealers verkopen of dumpen, dat zijn de twee smaken. Pruijssers: "Als de auto's hier op de markt gedumpt worden, dan schiet niemand daar iets mee op. Het is natuurlijk de vraag wie de auto's dan koopt, vaste klanten of niet, maar het is niet goed voor het merk. Terwijl we met de nieuwe importeur hard bezig zijn om het merk Alfa Romeo weer op de kaart te zetten. Ik hoop daarom dat er een constructieve oplossing gevonden wordt." KFS-directeur Jacques Huijsmans wil niet reageren. Ook Fiat Nederland, de nieuwe importeur van het Italiaanse merk, onthoudt zich van commentaar.
Waar zullen deze wagens blijven en tegen welke prijs gaan ze weg. Door centrale inkoop kan met een behoorlijke korting het toch nog wel interessant zijn !
Bron: Automotive.