Bent u geïnteresseerd in dit product?

Ja, zeker wel
41%
7
Ja, mogelijk
18%
3
Nee, waarschijnlijk niet
18%
3
Nee, zeker niet
24%
4
 
Totaal aantal stemmen: 17
Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Technische informatie, interessepeiling

zo sep 20, 2009 19:47

Goedendag,

Er bestaan internetsites waar technische informatie van diverse merken te vinden is. Regelmatig stuit ik echter op onjuistheden van deze gegegevens.

Ik ben van plan software te gaan ontwikkelen waarin de technische informatie uit onder meer instructieboekjes van diverse types Alfa Romeo's wordt gebundeld. Dit als naslagwerk voor diegene die regelmatig aan Alfa Romeo's werken. Ik moet echter eerst uitzoeken of het wel toegestaan is om deze informatie te verzamelen.

Te denken valt aan de volgende informatie:
- inhouden en voorschriften van motorolie etc
- klepspeling
- motordimensies
- beschrijving motormanagement

En ik wil ook een mogelijkheid om te kunnen zoeken op motornummer naast het zoeken op type en bouwjaar.

De prijs voor de software zal enkele tientjes per licentie bedragen, bedoelt om de kosten te dekken van het aanschaffen van instructieboekjes en overige. Ik hoef geen winst te maken op het programma. Mijn doel is om te voorzien in een behoefte waarbij ik wel kostendekkend werk.

Willen jullie de pol invullen en desgewenst een reactie plaatsen?
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Technische informatie, interessepeiling

zo sep 20, 2009 20:31

zoiets is er al, dat heet het werkplaatshandboek en is voor iedereen die een beetje handig met het internet is, binnen 10min te vinden.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
rinco007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 88
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 12:13

RE: Technische informatie, interessepeiling

zo sep 20, 2009 21:34

Ik denk niet dat er heel veel interesse voor is, omdat er al een aantal verschillende naslagwerken beschikbaar zijn.
Daarnaast ben ik bang dat je in een doolhof van auteursrecht terecht komt als je alles wilt gaan bundelen en wilt gaan verkopen.

Misschien een applicatie die overal alle 'nuttige' informatie vanaf internet bij elkaar brengt kan nuttig zijn...alhoewel ik betwijfel hoeveel mensen er baat bij hebben. Dit lijkt dan weer op een merkforum waarop alles staat (niet logisch gebundeld...dat dan weer niet)

Voor jezelf denk ik dat het een hele opgave wordt om alle instructieboekjes die er zijn (sommige heeeel lastig te vinden) in te scannen (kun je dus moeilijk zoeken) of over te kloppen. Ik denk dat je met een paar tientjes zeker niet uit de kosten komt van alle uren die je erin moet gaan steken.
-------------------------------------------------------------------
Volvo V70 D5
Alfa spider 3.0 V6
Alfa GTV 1.8 TS
Lancia Fulvia Berlina 1.1 1965
Lancia Beta Montecarlo 1977
Mini 1000 1985

Andretti Molletti

RE: Technische informatie, interessepeiling

zo sep 20, 2009 22:21

Negatieve reacties negeren Seb ;)

Ik denk dat je daar een hele kluif aan hebt maar vind het een erg goed initiatief.
Stop het grootste deel van je tijd in de zogeheteh " shell" waar je alles in gaat verzamelen en de zoekwijze.
Binnen mijn organisatie is dit een erg hot item en binnen alle niet merk gebonden bedrijven. Dat houdt dan wel in dat je alle voorkomende merken moet gaan doen, dan pas dek je echt een stuk markt af.
Copyright? Googlen... ik dacht het niet! Meeste info moet vrij zijn, maar ik zal mijn best eens doen dit te achterhalen voor je en Google... tjonge een monteur die aan het sleutelen is heeft wel meer te doen dan te internetten, die moet meteen de juiste info hebben basta!
Ja Seb, lijkt me geweldig! Maar de kantekening zit hem in de ongeloofelijke hoeveelheid werk en het up to date houden.
En tientjeswerk??? tijd dat je eens op de koffie komt, geen tientjes en je eigen programma juist goed dichttimmeren tegen softwarepiracy.. moet kunnen en ik juich je toe!!
ik hou wel van mannen die kloten tonen en wat doen ipv ouwehoeren ;)
:thumbs:

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: Technische informatie, interessepeiling

wo sep 23, 2009 10:57

Ik zit zelf niet zo in deze software, maar ik denk dat je veel mensen en bedrijven een plezier kunt doen als informatie op een gestandaardiseerde manier beschikbaar is EN als je bv direct overeenkomsten en verschillen kunt zoeken. bv onstekingssetup bij alfa 166 ss identiek aan opel astra model s20 behalve lijntje ........ etc etc.

Als je vervolgens via de software met een klik direct een onderdeel kunt bestellen (met keuzes 2e hands, gereviseerd of nieuw) dan kun je meters gaan maken. Sneller proces mogelijk binnen garages. Er is dan nog wel een (voor jouw saaier?) stukje administratie software nodig. an het eind van de dag wil je zien wat je waar hebt besteld etc.


Succes!!!!!!!
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Terug naar “Het Forum Café”