Geachte clubgenoten.
Er heerst op dit moment op vele fora, clubs en andere belangenverenigingen veel onrust omtrent de komende invoering van de km-heffing.
Vele vragen blijven onbeantwoord, zoals wat gaat een GPS apparaat kosten. Op welke trajecten moet worden betaald: alle wegen of uitsluitend A en N wegen. Hoe zit het met wegen net over de grens: hoe betrouwbaar is de informatie, kilometers op eigen wegen en/of circuits en wat gebeurd er met geimporteerde auto's (invoerdatum leading?).
De belangen vereniging motorijders heeft het voorelkaar gekregen, dat motorrijders buiten schot blijven vanwege hun hobby toepassing en praktische onmogelijkheden wat betreft de apparatuur. Ook oldtimers voor 1987 blijven buitenschot.
Ik vind het vreemd dat ik met 2 hobby auto's, die in principe schoner zijn dan 'de oldtimer ouder dan 25 jaar', met aantoonbaar hobby gebruik, wel ga betalen (door verzekeringsmaatschappij wel erkend als klassieker). Er wordt gesugureerd dat men dan ook goedkoper uit zal zijn door weinig gebruik, ik heb echter ernstige praktische twijfel.
Ik moet bijv. wel 4 GPS apparaten aan gaan schaffen, en ben verantwoordelijk voor juiste werking (winterstalling accu er uit? = boete/gevangenisstraf...) en wat bij diefstal, nogmaals aanschafkosten etc. Ik heb dus een beetje problemen met het hebben van een kostbaar en lelijk apparaat aan boord.
VRAAG:
Zijn er meer mensen met dit probleem binnen onze club? Ik heb onderstaande actie ondernomen. Ik betaal bijvoorbeeld liever een gereduceerd vast tarrief zonder kastje of beter helemaal niet net als de oldtimer.
Dit is mijn bericht naar onze minister:
Bericht:
Geachte heer Eurlings,
Op de voet volg ik de ontwikkelingen van de km-heffingen middels GPS.
Wat mij opvalt is dat motoren vrij worden gesteld van heffing, omdat dit als hobby voertuig wordt gezien.
Ik lid van SCARB (alfa romeo club nederland) en met mij vele leden, vragen ons af waarom 'youngtimers' hier niet onder komen te vallen!!!
Daarmee bedoel ik auto's die in 2012 niet ouder zijn dan 25 jaar maar toch duidelijk uitsluitend een hobby functie hebben.
Voorbeeld:
-Ik bezit een Alfa Spider bj 1989 die door de verzekering als klassieker gezien wordt.
-Ik bezit tevens een Alfa GTV TB bj. 1996 (zeldzaam in nederland) die eveneens als klassieker door verzekeringsmaatschappijen gezien wordt.
Leidraad voor de maatschappijen zijn:
-max. 5000km/jaar APK check
-opgenomen en erkend als klassieker door de jaaruitgave van het boek: DE ONSCHATBARE KLASSIEKER
-een andere hoofdauto op je naam geregistreerd
Het is naar mijn idee absurt deze liefhebbersgroep op te zadelen met GPS aparatuur en dring aan op 'opname' van deze grote groep hobbiesten 'in de motoren en oldtimer regelgeving' (onder controleerbare genoemde voorwaarden). Ik verwacht dat dit schrijven serieus behandeld en verder geleid gaat worden. Ik hoop op een reactie.