Seat verkoopt anders wel fors meer auto's dan Alfa. Dus de conclusie mag zijn dat Fiat het verprutst heeft voor Alfa, en VW het met Seat stukken beter doet.
Is de conclusie dan ook dat jij binnenkort je Alfa inruilt voor een Seat?? Dat zal toch zeker niet??
Natuurlijk, Seat is een commercieel succes, geen speld tussen te krijgen. De (jonge) lease markt zit vol met Ibiza's en Leon's. En ook die afschuwelijke MPV's gaan blijkbaar als warme broodjes over de toonbank. Maar...het zijn in mijn ogen niet meer dan gepimpte of gedowntunde VW's. Zoals alles dat uit dat concern komt.
Alfa heeft in ieder geval onder de Fiat vlag nog enig eigen karakter behouden. Nee, de "oude" Alfa's zijn niet meer, maar tijden veranderen nu eenmaal. Net als alle moderne auto's van de Grote Merken niet meer dezelfde emotie losmaken als de oude modellen.
Het is denk ik wel de vraag wat je onder "succes" verstaat, en ik heb het vermoeden dat een commercieel succes op dit forum niet vanzelf ook als emotioneel succes wordt gezien.
Ik beschouw het in ieder geval als een kompliment dat de VW baas ons geliefde merk als extreem interessant omschrijft.
Een Seat Ibiza 1.4 TSI Cupra is anders best een leuk wagentje. Vind em stiekem zelfs wel beter gelijnt dan de Mito, en ook de nieuwe Polo ziet er best te pruimen uit in sportieve uitvoering.
Ik vermaak me prima met mijn huidige Alfa, maar als ik in de markt zou zijn voor iets nieuws voor 25000 euro, dan is een Alfa zeker niet automatisch mijn 1e keus.
Je kunt hier natuurlijk eeuwen over discusieren, maar de dieselblokken van Alfa zijn ook exact hetzelfde als van Fiat, en de Mito en nieuwe Giulietta kun je feitelijk zien als geupdate Fiat Punto en Bravo, dus feitelijk precies dezelfde strategie als wat VW bij Seat doet. En feit is ook dat Seats beter verkocht worden. Dus ergens doet VW iets goed, en Fiat iets fout.
Ik bekijk het gewoon puur commercieel, en commercieel gezien is VW gewoon vele malen sterker als Fiat, ze verkopen meer auto's, zijn populairder in praktisch elke klasse (behalve die van de Panda/500 misschien), dus Alfa heeft mijn inziens een betere kans om te overleven bij VW dan bij Fiat.
De VW groep is iniedergeval een blijvertje in de autowereld, en of dat bij Fiat/Chrysler ook zo is moet nog maar blijken, dus als Alfaliefhebber zie ik ze liever onder de vleugels van een goedlopend autoconcern dan bij een paar neurotische italiaantjes in Turijn die veel blaten, maar de laatste jaren weinig alfawol leveren. Sergio Marchionne heeft bij Fiat een paar jaar terug goed werk verricht, maar is daarbij wel Alfa en Lancia vergeten....... met het gevolg dat ze nu 2 merken erbij hebben die qua verkopen gewoon te klein zijn, ze hebben in alle opzichten de slag gemist, zowel in de markt van sportieve "premium" auto's (BMW en Audi) als wereldwijd op grote groeimarkten zoals China.
Loop je in China in een groot winkelcentrum, dan zitten daar naast de kledingwinkels gewoon een BMW en Audi dealer, ga je daar zoeken naar Fiat of Alfa, kun je je de moeite besparen, die vind je niet.
Kortom VW is de toekomst voor Alfa, dan komt er tenminste ook is een keer een Alfa uit die zich kan meten met de M5's en AMG's op deze wereld (om maar is een voorbeeldje te geven). Fiat komt bijv. niet verder dan het schrappen van GTA uitvoeringen bij de 159 en de Mito.
Maar goed genoeg gefilosofeerd voor vandaag.