De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Rijbaanafsluiting bij pechgeval: kappen nou!

di jan 18, 2011 09:00

Vanochtend voor de zoveelste keer. Een auto met pech, veilig op de vluchtstrook. Bestuurder achter de vangrail. Desondanks een rijbaan afgesloten (1 van 2) en een dikke file.

Kan iemand mij vertellen hoeveel ongelukken er gebeurde in deze situatie toen we nog geen rijbanen dicht deden? Ik naam aan dat ANWB'ers wel ervaring hebben met de situatie. Ik sta zo langzamerhand wekelijks in files die hierdoor veroorzaakt worden en ben daar wel een beetje klaar mee.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

rzasa33
Member
Member

RE: Rijbaanafsluiting bij pechgeval: kappen nou!

di jan 18, 2011 10:32

Heel erg frustrerend ja! Het zou beter zijn om een bepaald symbool op het rechter matrixbord te zetten. Zo van let op, een pechgeval op de vluchtstrook en eventueel snelheid omlaag. Maar de rechterstrook in vredesnaam openlaten.

Misschien doen ze het omdat er normaal een bus op de vluchtstrook rijdt, en dat alles een baan moest opschuiven?
Alfaloos

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

di jan 18, 2011 12:08

Dit vinden die wannabee politieagentjes van de RWS in hun gele pickup helemaal geweldig. Een baantje afsluiten! Prachtig toch dat al die mensen staan te wachten door zijn toedoen? Wat een verantwoordelijkheid heeft hij toch eventjes! De file ontstaat meestal al omdat hij met alle onnodige toeters en zwaailichten achter een pechgeval gaat staan.

Ik heb me er ook al een paar keer over verbaasd. Het is al eens voorgevallen dat er 1 door een laaiende motoragent weggstuurd is. Stond doodleuk op z'n gemakkie de weg vegen die totaal afgesloten was vanwege vuil wat er op de rechterweghelft beland was. Kilometers file voor iets wat in enkele minuten opgeruimd had kunnen worden.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 18, 2011 12:51

Heb je enig idee hoeveel gewonden en doden er vallen door dit soort situaties? Heb je enig idee hoe succesvol een rijbaan afsluiten is om die ongevallen te voorkomen? Voor zover ik weet is dit tientallen keren effectiever dan radarcontroles in het voorkomen van zware ongevallen op de snelweg. Ik vind het ook lastig en vervelend als ik door zoiets vertraging oploop, maar als ik er zelf zou staan, ben ik best blij dat ze een rijbaan afkruisen totdat ik ben afgesleept. De gemiddelde wegenwacht staat ook niet graag langs de snelweg en ze moeten al enige jaren afslepen van de snelweg af als het ook maar enigszins mogelijk is, voordat ze gaan repareren.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 18, 2011 12:56

Tot je er zelf een keer staat en er een rijbaan voo rje afgesloten word, ben je de infrabheerder meer dan dankbaar.
Zelf ook wel eens op de vluchtstrrok moeten staan wachten op de ANWB, uiteraard veilig ver achter de vangrail.
Eerste wat er gerealiseerd werd was het mobiel genoeg maken en anders afslepen naar een veiligere plaats om het euvel goed te verhelpen.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gerrets
Guru
Guru

di jan 18, 2011 13:29

Nederland wordt alsmaar egoïstischer.........ikke ikke ikke. Als ik maar op tijd thuiskom als ik maar door kan rijden................... ik sluit me bij de reactie van Marc en wizzman aan. Ga zelf maar eens naast de snelweg staan met je auto. Bepaalde mensen hebben scheit aan je en zij zien de gevolgen vooraf toch niet in. Want ook matrix borden worden vaak genoeg genegeerd!.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 18, 2011 13:42

Vermoedelijk wil de Block alleen even wat stoom afblazen.
Ik kan mij niet voorstellen dat hij zijn medemens in gevaar wil brengen om maar niet in de file te hoeven staan.
We waren er niet bij en kunnen geen inschatting van het gevaar maken. De frustratie van weer een file kan ik begrijpen.

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 18, 2011 13:50

Er wordt hier wel geroepen "heb je enig idee hoeveel gewonden of doden", maar een antwoord komt er niet. Dat was nou precis de vraag die ik stelde. Ik doe eens een boute gok; eens per 5 jaar? En waarom ergenis meteen egoististisch is is voor mij ook een raadsel. Ben benieuwd naar een iets betere uitleg dan "snel snel snel. Ik heb overigens ook wel eens op de vluchtstrook gestaan, en nee, natuurlijk is dat geen pretje. Dat is de vuilnis buitenzetten of je fietsband plakken ook niet. De vluchtstrook is niet gemaakt voor een pick-nick!
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: Rijbaanafsluiting bij pechgeval: kappen nou!

di jan 18, 2011 14:12

Dit vinden die wannabee politieagentjes van de RWS in hun gele pickup helemaal geweldig.
Ik denk dat deze karikatuur weinig met de realiteit te maken heeft. Misschien vergis ik me maar waarschjijnlijk werkt RWS met protocollen.
Misschien was de rijbaan eerst wel versperd, is de auto aan de kant geduwd en moet de mededeling 'auto veilig op vluchtstrook' nog geverifieerd worden voordat de rijbaan weer wordt vrijgegeven?

Allemaal aannames, OK, maar een stuk voor de hand liggender dan dat een RWS-medewerker voor zijn lol of uit onnozelheid een baan afsluit.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 18, 2011 14:15

De vluchtstrook is niet gemaakt voor een pick-nick!
Helemaal met je eens :thumbs:
Maar.... Zonder het gesprek aan te gaan met de persoon op de vluchtstrook weet je niet waarom deze daar staat.
Er zijn er bij die inderdaad de vluchtstrook gebruiken om kaart te lezen, te telefoneren of een andere bezigheid welke niet op de vluchtstrook thuis hoort :idea:
Het is niet aan mij (ons) om te oordelen of iemand terecht of onterecht gebruik maakt van de vluchtstrook.
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat 75% (liefst meer) van de gevallen er echt een defect of mankement is waardoor de rit niet vervolgt kan worden (al dan niet naar de dichtsbijzijnde geschikte plaats van de vluchtstrook/snelweg af).
Vluchtstrook is voor nood/pech gevallen bedoeld en niet anders :!:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 18, 2011 14:56

Wat ik snel kon vinden:

2006: 5 doden, 60 ernstig gewonden op 200 ongelukken. 250.000 maal pech op de vluchtstrook per jaar.

Er zijn echt geen 250.000 afsluitingen, dus ze zullen ze alleen doen op plekken en tijdstippen dat ze dat nuttig achten.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 18, 2011 15:25

ook al vaak meegemaakt, maar het is gewoon een gevolg van het te hard rijden onder door matrixborden aangegeven maximum snelheid....

overigs was ik gisteren op de rechterbaan (van de 5 banen) sneller dan de politie met sirene en alle toeters en bellen die persee over de linkerbaan wilden :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

0170Spider
Full Member
Full Member

di jan 18, 2011 15:28

zelf een keer zo langs de weg gestaan en toen wat uitleg gekregen van de ANWB-er die ons kwam helpen.
Ze hebben altijd de voorkeur om de aangrenzende rijstrook af te sluiten omdat dat gewoon veiliger is. Maar in de spits proberen ze het enigszins te vermijden en krijgen ze ook niet altijd een kruis ook al verzoeken ze er om. Ze krijgen flinke boetes als ze het kruis niet zo snel mogelijk weer afmelden. In ons geval was de weg afgekruist zodat we veilig konden staan totdat de sleepwagen kwam. Die had dan ook gelijk de werkruimte die hij nodig had. Was een rustig moment, anders had de ANWB-er het kruis pas aangevraagd toen de sleepwagen er was.
Overigens is een rood kruis inderdaad geen garantie op succes: er kwam toen een Italiaanse touringcar dwars door het rode kruis op volle snelheid langs!

Het schijnt zo te zijn dat er op drukke snelwegen zoals de A13 een protocol is dat je altijd direct wordt afgesleept en pas daarna wordt gekeken of en hoe het mankement kan worden opgelost.

Ik irriteer mezelf veel meer aan mensen die met pech gewoon op de rijbaan blijven staan en dan eerst eens iemand gaan bellen in plaats van zo snel mogelijk naar de vluchtstrook, uit de weg, te gaan.

midas
Advanced Member
Advanced Member

di jan 18, 2011 15:41

In mijn eentje maakt het mij geen bl uit waar ik sta, ik zoek wel een veilig plekje. Maar nu er een kleine op de achterbank zit denk ik daar toch anders over.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 18, 2011 19:51

Het schijnt zo te zijn dat er op drukke snelwegen zoals de A13 een protocol is dat je altijd direct wordt afgesleept en pas daarna wordt gekeken of en hoe het mankement kan worden opgelost.
Op de snelwegen rond Rotterdam A13/A16/A20 is het inderdaad protocol om de gestrande voertuigen zsm af te slepen naar een veilige plaats.
Hier zijn voor de gestrande bestuurders geen kosten aan verbonden. Zelfs voor een lekke band word je afgesleept zodat je deze op een veiliegere manier kan verwisselen.
Je mag hier overigens gewoon zelf voor bellen (zelfs via 112 is mij verteld door een RWS medewerker van een steunpunt).

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Het Forum Café”